Kommentit (8)

Ria Hafren
Seuraa 
Liittynyt17.8.2015

Yo. tuntuu Aika tyhjänpäiväiseltä jutulta...

Kun minulle on tapahtunut jotain OIKEIN PAHAA (Pahin se, että tuntematon mies pahoinpiteli minut), tapahtui tämä:

* Olin 4 päivää shokissa, ennen kuin pystyin menemään edes lääkäriin. Hän sanoi (syytellen): "Nuo sinun haavat otsassa ja nenässä olisi pitänyt ommella HETI! - Laittoi haavoihini tiukkaa teippiä ja neuvoja jatkohoidon suhteen.

* Viikon kuluttua pystyin hakeutumaan ennestään tutulle psykoterapeutilleni. Vasta 3-5:den hoitokerran jälkeen muistiini palautui sen suhteen Mitä oli tapahtunut!

* Vaivuin pahaan depressioon ja ahdistukseen (kävin kerran viikossa terapiassa).

* En päässyt ylös sängystä. Sain just ja just käytyä kaupassa, kun ruoka loppui. - Kaikki Py-säh-tyi.......

* Tyttäreni ei tukenut minua (hänellä itsellään oli aikamoisia vaikeuksia elämässään). Yksi ystäväni tuki minua jonkin verran. Työpaikkani ihmiset olivat SUURENMOISIA! Kerroin heille mitä oli tapahtunut. He tukivat sähköpostein ym.

* Ahdistusta ja masennusta kesti 1,5 vuotta!

Minulla on ollut pari muutakin masennuskautta piiitkän elämäni aikana. Olen tavannut monia-MONIA muita, jotka ovat olleet masentuneita. Kertomalla omista kokemuksistani - JA: Kuuntelmalla Heitä tarkkaavaisesti, keskeyttämättä ja empatialla, uskon, että olen puolestani voinut auttaa aika monia...

Vierailija

Näitä artikkeleita, joiden avulla tunnistaa masennus, riittää. Mutta mitä sitten kun se on tunnistettu? "Hae ammattiapua" - mitä hiivattia se tarkoittaa?

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Nimimerkki Vierailija, kiitos kommentista. Se on totta, että aina ei ole ihan helppo tietää, mitä ammattiapua voisi löytää ja mistä. Yksi hyvä lähtökohta on varmasti terveyskeskus, toinen erilaiset järjestöjen auttavat puhelimet, jotka ohjaavat varmasti eteenpäin.

Pig Bharma

"Mutta mitä sitten kun se on tunnistettu? "Hae ammattiapua" - mitä hiivattia se tarkoittaa?"

Varmaankin sitä, että haetaan lekurilta mielialalääkeresepti.

Nehän toimivat tutkitusti masennuksen hoidossa melkein yhtä hyvin kuin placebo tai reipas ulkoilu.

Mari - KK
Seuraa 
Liittynyt1.10.2013

Pig Bharma, toki ammattiapu tarkoittaa myös esimerkiksi terapiaa. Ikävää on se, että sitä on kaiketi aika heikosti saatavilla, ellei ihmisellä ole varaa käyttää yksityisiä palveluita. 

Lääkehoitoakaan ei minusta kannata väheksyä, kuten niin usein tehdään. Mielialalääkkeiden vaikutusta on tutkittu paljon, ja ainakin Käypä hoito -suosituksen mukaan ne kyllä tehoavat, mikäli annos on tarpeeksi suuri.  Käsittääkseni myös itsemurhien määrän väheneminen on osaksi seurausta siitä, että masennusta on alettu lääkitä paremmin. 

Vierailija

Pahat ihmiset kolmessa polvessa jollei neljässä, jotka porukassa potkivat yhtä nauttien, eivät tunne tarpeeksi masentuakseen tai ainakaan hävetäkseen.

Vierailija

Tämä on hyvä lista siinä mielessä, että ihminen voi havaita, että jokin on vialla ja antaa itselleen anteeksi ja antaa itselleen lepoa. Mutta turha kuvitella saavansa sairaslomaa, jos menee lääkäriin valittamaan, että nukun hyvin mutta työkaverit ärsyttää hirveesti. Eikä se olisi myöskään oikein. Sairasloma ei kuulu työkykyiselle. Nämä oireet on korkeintaan lievästi työkykyä alentavia, jolloin työtehtäviä voi säätää kevyemmiksi. Ja lääkärikin voi yleensä tarjota vain lääkkeitä, joista monien sivuvaikutukset voi olla huomattavasti pahempia kuin yllä kuvatut oireet. Itselläni on ollut paljon pahempaa kuin tuo, mutta lääkkeisiin en ole turvautunut, eikä kaduta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat