Kommentit (6)

Vierailija

Hyvä että on apua saatu. Toisilla paikkakunnilla avunpyytäminen johtaa lasten huostaanottoon, vaikka ainoa asia mitä tarvittaisiin olisi äidille hetki omaa aikaa.

Vierailija

Tärkeä tarina. Se, että saa nukuttua, on ihan oleellinen hyvinvoinnin tekijä. Oma nuorin vauvani heräsi öisin aina kahden tunnin välein, ja vaikka vuorottelimme yönousuissa mieheni kanssa, ei kumpikaan ehtinyt neljän tunnin pätkissä koskaan kunnolla huilaantua. Päivät menivät päivätöissä ja lasten kanssa toistaitoisena torkkuessa. Pian meitä oli kaksi uupunutta ja äreää. Kotiapua olisi tuolloin saanut vain lastensuojelun asiakkaana. Onneksi laki on nyt muuttunut, ja apua on mahdollista saada muutenkin. Minulta neuvolan täti ymmärsi kuitenkin kysyä, onko ketään läheistä, joka voisi tulla apuun. Silloin vasta hoksasin, että voisin itse mennä lasten kanssa äitini luokse kylään. Vaikka vastustin ajatusta siitä, että joku muu nousee hoitamaan minun lastani, tajusin, etten muuten jaksaisi. Yhden kokonaisen yön ehjän yön nukuttuani olin heti kuin uusi ihminen. Yllättäen vauvakin nukkui hyvin, ihan kuin itsekin rauhoittuen. Myös kotiin jäänyt mies sai samalla levätä. Jälkikäteen tuntui, että nuo yöt pelastivat paljon. Tämä kokemus opetti kaksi asiaa: kuinka tärkeää uni on ja kuinka tärkeää on osata pyytää apua.

Mari - KK
Seuraa 
Liittynyt1.10.2013

Olipa hyvä, Vierailija, että tajusit ottaa apua vastaan. Yhden tai kahdenkin yön valvominen on ilo, jos sillä tavalla saa autettua läheistä. Itse olen vastaavassa tilanteessa tarjonnut apua ystävälle, joka ei halunnut tai osannut sitä jostain syystä ottaa vastaan. Se tuntui pahalta - tuhat kertaa mieluummin olisin kulkenut yhden yön huutava vauva sylissä kuin katsonut ystävän uupumusta.

Saksan Mami

Suomessa opetetaan lapset vauvasta asti hemmotelluiksi kiusankappaleiksi. "Lapsentahtinen imetys" on muka sitä, että lapselle laitetaan tissi suuhun joka kerta, kun se itkee. Ei opita kuulemaan lapsen itkun vivahteita eikä sitä, että lapsen itkuun on paljon eri syitä. Kun opetat lapsen syömään kerran 30 minuutissa, niin tottahan se yölläkin haluaa jatkaa samaan tahtiin. Maha on kipeä, kun ei ole ruoka-aikoja eikä ruoansulatus ikinä saa lepoaikaa. Täällä Saksassa opetetaan lapset imetykseen kerran 4 tunnissa (40 min.imetys) ja hyvin toimii. Nukkuvat yöllä hyvin, omani jo parin kuukauden iästä 6h. Myöskään päivällä ei nukuteta kantoliinoissa eikä muuallakaan koko päivää, vaan 2-3 unet vauvan iästä riippuen. Viimeistään 1,5 tunnin jälkeen herätys päiväunilta. Nyt Suomi-äidit maalaisjärki takaisin kuvioihin! Pitäkää huolta itsestänne älkääkä vain suorittako jotain äitiuhria! Vauvalle terve äiti on tärkeämpi kuin väärin ymmärretty "lapsentahtisuus"!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat