Kommentit (11)

Vierailija

ihanan virkistävää luettavaa. Erityisesti tämä: "Kaikkea tahdotaan mitata nykyään numeroilla: terveyttä, tuottavuutta ja kaiken tämän kustannuksia yhteiskunnalle. Mielestäni kokemustiedon pitäisi painaa enemmän. Ihminen voisi itse kertoa, tuntuuko hänestä hyvältä kehossaan."

Vierailija

Minun mielestäni 5 %:kin on parempi tulos kuin "sitku"-ihmisten 0 %. Itse huomasin todella, KUINKA pahalta kehossani oli tuntunut vasta, kun laihdutin syömällä puhdasta ja terveellistä ruokaa. Opin myös tunnistamaan herkuttelun syitä (ruokarytmi, tunnesyöminen). Liikunta tuo hyvän olon, ei jälkiruoka. Mihin edes tarvitsee jälkiruokaa, jos syö monipuolisen aterian? Laihduttaminen on myös parempi vaihtoehto, kuin diabeteslääkkeet. Ohjelmien roolista olen kyllä kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Silloin kuin laihduttamiseen motivoi ulkoinen tekijä, tuskin laihduttaja siihen oikeasti sitoutuu.

Tarukka

Kirjoitan parhaillaan lukupäiväkirjaa koulutehtäväni takia, ja kirja jota olen lukenut, on Anna Johanssonin Norsu nailoneissa. Kirja on kirjoitettu 1999, mutta se on edelleen ajankohtainen. Tunnistin monia kohtia Katariinan puheesta, jotka olin juuri lukenut kyseisestä kirjasta. Suosittelen kirjaa kaikille aiheesta kiinnostuneelle.

Aina normaalipainoinen

Mutta jostain kumman syystä nykyisten panoindeksien mukaan yli 25 indeksin menevät näyttävätkin ylipainoisilta. Oma indeksini on 21-22 ja olen normi vartaloinen nainen. Koskaan ei ole ollut paino-ongelmia, koska liikun säännöllisesti ja syön monipuolisesti ravitsemussuositusten mukaa. Eiköhän näitä indeksirajoja olisi muutettu, jos ne eivät soveltuisi nykypäivään?! Onhan lastenneuvolan pituus-painokäyriäkin muutettu vastaamaan nykylasten kasvua. Karu totuushan on, että suomalaisista liki puolet ovat ylipainoisia, mikä näkyy tursuavina makkaroina tai kasvavina lihavuudesta johtuvina terveydenhuollon kuluina. Samaa mieltä olen kuitenkin siinä, että dieeteistä ei ole apua laihduttamiseen. kokonaisuus ratkaisee:mitä ja kuinka paljon sitä ruokaa suuhunsa tunkee ja liikkuuko kuinka paljon. Jos syö yhtä paljon kuin kuluttaa, paino pysyy samassa. Jos kulutta enemmän kuin syö, paino laskee, ja päinvastoin. Helppoa matikkaa siis, mutta silti monelle niin älyttömän vaikeaa ymmärtää!! Ainahan sitä voi selitellä itselleen, että nyky painoindeksit on vanhanaikaisia, jos se tuo lohtua omaan laiskuteen ja lihavuteen ja siten oikeuttaa omat liikakilonsa! Terveydenhuollon näkökulmasta karu fakta kuitenkin on, että ylipainoiset ihmiset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle lihavuuten liittyvien sairauksien hoidossa! 

BED

Hieno kirjoitus, kiitos! Olen ikäni ollut ylipainoinen ja kärsinyt BED-taudista (Binge eating disorder) aina välillä, nyt kuitenkin parempi kausi. Olen myös saanut kärsiä täysin asiattomista kommenteista, niin lääkärien kuin maallikkojenkin taholta, viimeksi pari kuukautta sitten hakiessani apua masennukseen. Ahdistun laihdutusohjelmista, ikuisista ulkonäkönormeista, herjaamisesta, kelpaamattomuuden tunteesta... Ja siitä oletuksesta että olen automaattisesti sairas kun olen ylipainoinen. Isosta painoindeksistä huolimatta olen terve, käytän todella vähän terveydenhuollon palveluita, liikun kohtuullisen paljon (koira pitää liikenteessä) ja syön enimmäkseen terveellisesti. Ulkoinen olemus ei kerro kaikkea...

Jani Tyynelä

Esitän vastakkaisen mielipiteen: Omaa elämää voi hallita. Emme ole luonnon- tai markkinavoimien riepoteltavina, jos emme halua. Meidän on ensin opittava ymmärtämään omaa mieltä ja kehoa, ennen kuin voimme sanoa, onko se terve vai ei. Lääkäri voi auttaa jonkin verran, mutta mielenterveys ja elämänasenteemme on täysin omissa käsissämme, eikä sitä muut ihmiset tai mikään media voi sanella. Tässä olen siis täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Olen eri mieltä siitä, että meidän pitäisi totella mielitekoja sokeasti. Toivon, että kirjoittaja ei tarkoittanut tätä. Ihmiskeho ei ole vielä kehittynyt prosessoimaan isoja määriä hiilihydraattipitoista ruokaa, vaan seurauksena on aina tulehtunut aineenvaihdunta, epästabiili verensokeri, ja ylipaino, mikäli kulutus ei ole riittävä (ja yleensä ei ole). Tämän lisäksi aivomme ovat edelleen viritetty etsimään helppoja ruokia. Olemme lihavoituneet, koska tällainen höttöruoka on halpaa ja helposti saatavilla. Voimme kiittää terveydenhuoltoa ja hygieniaa elinaikamme pitenemisestä, emme ruokavaliota. Se, että 95% dieeteistä ei toimi (mistähän tämä luku on otettu?), on merkki siitä että ihmiset eivät usko itseensä ja lannistuvat helposti, ei siitä että menetelmissä olisi jotain vikaa. Tuntuu ihan siltä kuin tämän artikkelin olisi kirjoittanut mieli, joka haluaa uskotella itselleen ja ilmeisesti myös muille, että epäterveellisesti syöminen on ok. Mielestäni on tärkeää olla tietoinen omista ajatuksistaan ja mistä ne ovat lähtöisin.

najana

Minä Kuuntelen ihmisten äänen sävyä, minä Katson heidän silmiin, minä Kuuntelen, mitä he puhuvat, ovatko he vilpittömiä ja rehellisiä.Uskon, että kauneus on sisällä.
Uskon, että ihmisellä on paljon mietittävää, luettavaa, Nämä kaikki turhat laihdutus ohjelmat eivät kiinnosta häntä.
Aivan samaa mieltä, etteivät ne ole eettisiä, eivät kehity
henkilönä.Päinvastoin-----käyttävät.
Mieheni oli iso mies.Hän oli niin loistava persoona, etten voisi edes kuvitella, jos hän olisi 5kiloa vähemmän.Hän oli supper.
Mutta, jos on joku sairaus, siten tätä voittaa lääkäri, ei laihdutus ohjelma.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat