Kuusi yllättävää tapaa, joilla neulominen parantaa terveyttäsi

Neulominen on kuin meditaatiota. Se hidastaa sydämen sykettä ja laskee verenpainetta.

Neulomisesta on muutakin hyötyä kuin se, että saat lämpimiä vaatteita itselle tai läheisillesi. Lue koko juttu

Kuusi yllättävää tapaa, joilla neulominen parantaa terveyttäsi

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Kutoisin mielelläni mutta ahtaat rannekanavat estävät sen. Myöskin niskat tulevat tosi kipeäksi kun samassa asennossa kyhjöttää tuntitolkulla. 

• ylös 32
  • alas 35
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ikuinen neuloja

Nykyään neulon eräässä vanhainkodissa kerran viikossa käsityöryhmän ohjaajana n. tunnin verran. Olen oppinut neulomaan seisoaltaan, sillä minun ei tarvitse aina nousta istualtaan auttamaan tarvitsevia. En olisi uskonut, mutta se ei ollutkaan kurjaa, sillä selkäni ja olkapääni ovat oikein hyvässä kunnossa. Kokeilkaa !

• ylös 70
  • alas 28
Asenteita on monia

Vierailija kirjoitti:

Kutoisin mielelläni mutta ahtaat rannekanavat estävät sen. Myöskin niskat tulevat tosi kipeäksi kun samassa asennossa kyhjöttää tuntitolkulla. 

Ei sitä tuntitolkulla kannatakaan, varsinkaan ilman taukojumppaa... Kohtuus kaikessa! Kyllähän tuo jumittaa ja särkee lujasti, mutta itse saan niin paljon siitä, että neulon silti. Terveisin toinen rannekanavaoireyhtymästä kärsivä, kovien kipujen kanssa taisteleva reumainen fibromyalgikko.

• ylös 23
  • alas 16
Anna Kivi

Minulla oli ranteiden ja niskan ahtauman vuoksi kovia kipuja vuosia. Työelämästä poistuttuani olen alkanut kutoa/neuloa puikoilla, virkata ja huovuttaa ja se on terapiaa. On kipuja ja ei vaivat minnekään ole kadonneet, ne ovat lievemmät, käytän niskakauluria tarpeen vaatiessa.

• ylös 19
  • alas 14
tykkään kutoa

Itselläni kulumia niskassa ja usein "hartiassa puukko". Jos joku samalla tavalla "vaivainen" osaa kertoa miten saada nämä vaivat pysymään poissa käsitöitä tehdessä,niin iloinen olisin.

• ylös 15
  • alas 13
Maijastiina

Äitini kutoi paljon. Aina makuuasennossa sohvalla. Ei rasittanut niskaa , eikä hartioita. Kuulemma sydänkin löi rauhallisemmin....

• ylös 17
  • alas 16
Spatz

Aloitin neulomisen kun sairastuin syöpään. Eipä tullut masennusta, ei pahoja ajatuksia, neulominen piti ajatukset pois  sairaudesta, etenkin kun olin edennyt pitsineuletasolle.

Harrastus jatkuu, vaikka olenkin tällä hetkellä hoidoista vapaa.

Suosittelen lämpimästä, sytostaattihoidoista en olisi selvinnyt ilman neulomista.

• ylös 33
  • alas 11
baby

Äitini opetti minut kutomaan 3 vuotiaana ensimmäiset villasukat.Äitini kutoi aina ja minä olin seurannut vierestä.Olin sanonut äidilille,että minäkin haluan kutoa.Äitini oli sanonut minulle,että voi kulta pieni,sinullahan on niin pienet sormetkin,että ei puikot varmaan pysy käsissäni.Mutta niinpä ne vaan olivat pysyneet.Kudoin ensimmäiset villasukat ja olin niin iloinen ja innostunut sukkien kutomisesta,että kudoin koko ajan.Olin sanonut äidille,että-äiti mua ottaa sydämestä..Äitini oli sanonut minulle,että levähdä nyt vähän jo..pieni kun olin,niskat ja lihakset vissiin jännittyivät kutomisesta.Mutta jatkoin kutomista,itkin ja kudoin innostuksesta.Ja siitä lähtien olen  aina kutonut kaikkea!Kiitos poisnukkuneelle äidilleni,joka opetti minut kutomaan kaikkea!

• ylös 26
  • alas 10
liisalau

Uusien mallien suunnittelu on luovaa työtä. Erilaatuisten lankojen käsittely ja värien valinta tuottaa iloa silmälle ja mielelle. Tuntuu hienolta, kun valitut värit sointuvat yhteen. Aina löytyy uusia sommitelmia.

• ylös 15
  • alas 11
Novalisa

Nivelreumaa ei neulominen ikävä kyllä estä. (sisätautisairaus) Nivelreuma estää neulomisen. (kokemusta on)

• ylös 16
  • alas 10

Ihana kuulla viestistäsi, Spatz, miten neulominen on voinut saada jopa ajatukset pois sairaudesta! Mutta kurja kyllä, Novalisa, jotkut sairaudet varmasti myös estävät neulomisen. Ehkä silloin voi löytää jonkin muun mieltä virkistävän harrastuksen?

• ylös 10
  • alas 13
Vierailija

Neulon sekä koneella että käsin. Käsin neuloen saa toki persoonallisempia vaatteita. Asiasta toisenn, artikkelin kuva taitaa olla käännetty nurin.

• ylös 11
  • alas 12
Vaakanainen pohjoisesta

Kyllä on näin että nivelreuma estää ainakin minulla neulomisen. Ennen sairastumista neuloin ja virkkasin. Siihen jäi.

• ylös 12
  • alas 9
Vierailija

Vai, että neulomalla olis selvinny sairastumatta nivelreumaan?? Kaikkia sitä kuuleekin...

• ylös 8
  • alas 15

Hei Vierailija, varmaan jutun pointtina on vain sanoa, että neulominen pitää yllä monia hyviä asioita, myös nivelten liikkuvuutta. Mutta ei sillä varmasti tosiaan suoranaisesti voi jotain sairautta estää.

• ylös 12
  • alas 6
Mammeli

Minulle käsikirurgi sanoi, että ala neulomaan, niin sillä estetään toisenkin käden rannekanavan leikkaus. Mutta käsiä täytyy muistaa välillä venyttää toiseen siuntaan.
Mene ihmeessä tannekanava leikkaukseen, siitä on kyllä apua.
Opettele neulomaan sylissä, niin , ettei hartiat rasitu

• ylös 17
  • alas 12
Vierailija

Auttaa myös kipukroonikolla, sekoittaa sen verran ajatusta että kipusingaalit "sekoittuvat". Ihan kuten värittämällä aikuisten värityskirjoja. 

Se onkin sitten jo ihan eri asia että löytää sellaisen asennon että voi näitä em. harrastaa.

• ylös 19
  • alas 6

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat