Vanhempia ei tarvitse kunnioittaa

Kuva Liisa Takala

Äidin ja isän pitää ansaita asemansa niin kuin muidenkin, sanoo kirjailija Katriina Järvinen.Lue koko juttu

Vanhempia ei tarvitse kunnioittaa

Sivut

Kommentit (55)

Kiitos suorista sanoista

Etusivulla Katriina Järvisen näkemystä kunnioituksen ansaitsemisesta pidettiin rajuna. Onko tosiaan niin, että on rajua olla sitä mieltä, että myös vanhempien on ansaittava kunnioitus? Itse olen ollut sitä mieltä jo kauan enkä voi ymmärtää vaatimusta, että myös esim. huonosti käyttäytyviä tai lapsensa huonosti hoitavia vanhempia pitäisi kunnioittaa vain siksi, että sattuvat olemaan vanhempia.

• ylös 60
  • alas 7
Martti Muukkonen

Kirjoittaja viittaa - aivan oikein - siihen, että käsky on alun perin annettu beduiiniheimon miehille ohjeeksi siitä, että vanhuksista täytyy pitää huolta. Tässä mielessä käsky on edelleenkin ajankohtainen - nyt vain muodossa: "Älä hylkää vanhempiasi vanhainkotiin makaamaan pissavaipoissaan."

Muinaiskulttuureissa vanhempien kunnioituskäsky liittyi myös siihen, että elämiseen tarvittava tieto oli nimenomaan vanhemmilla ihmisillä. Lisäksi vanhempien miesten testosteronitasot olivat merkittävästi alempia kuin nuorukaistan, joten he pystyivät ajattelemaan selkeämmin koko yhteisön parasta - eikä vain reagoimaan loukattuun itsetuntoonsa.

Voi varsin aiheellisesti kysyä mitä etua on ollut siitä, että yltiöyksilöllinen kulttuurimme on katkaissut luonnollisen perintötiedon siirtymisen vanhemmilta ja isovanhemmilta nuoremmille. Paljonko nuorten perheiden ongelmista johtuu yksinkertaisesti siitä, että kukaan ei ole opettanut parisuhteeseen ja lapsenkasvatukseen tarvittavia taitoja.

Lutherin selitys käskyn korostaa yhteisöä ja sen merkitystä. Ihminen ei ole saari.

• ylös 37
  • alas 9
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihminen ei ole saari, totta, mutta se, että viisaus aina ja automaattisesti asuu kaikissa pitkään hengissä pysyneissä, jotka ovat onnistuneet lisääntymään, on kyllä yksi ihmisyhteisön suurimmista huijauksista. On viisaita vanhoja, mutta on myös kertakaikkisen keskenkasvuisia ikäihmisiä. Ei niissä jälkimmäisissä ole mitään mitä olisi erityisesti syytä kunnioittaa.

• ylös 70
  • alas 6
Ihan pihalla

Tämän kirjoittajalla on vanhemmuus hukassa ja hänen naapurinsa lapsetkin ovat sen huomanneet. Kaveriäiti. Tässä tarinassa on faktat ja fiktiot sekaisin. Se on kyllä raflaava, mutta ei loppuun asti ajateltu. Alkoholistivanhempien pakkohoivaaminen vanhuudessaan on KAUKAA haettu esimerkki, ottamatta huomioon, että ihmissuhteissa on voinut tapahtua käänne jo kauan aiemmin, eikä vanhempien virheitä pidä kostaa heille!!! Minkälaista sukupolvea kirjoittaja aikoo Suomeen kasvattaa??? Perhe on voimavara useimmille ja lasten hankkimista säätelee  biologinen tahtotila; ei ainakaan raha... Vanhemmat ovat ne jotka rajat opettavat ja sen että ON olemassa auktoriteetteja, joita PITÄÄ kunnioittaa, vaikka olisi eri mieltä.. Kotona vaikkapa kotiintuloaika; kaupasta EI varasteta, vaikka ei kannattaisikaan kapitalismia jne jne opettajat, poliisit, bussikuskit...  

• ylös 45
  • alas 45
Kuuden lapsen lapsentarhuri

Kiitollisuus on syyllistämistä vain silloin kun kasvatuksesta puuttuu ymmärrys syy-seurauksineen. Se mikä tästä tekstistä jäi päänsärkyyn saakka kokonaan avaamatta oli, että parhaimmillaan kiitollisuus on kunnioitusta molemmin puolin. Tämä kunnioitus ja kiitollisuus tulee vain ja ainoastaan teoin ja näitä pyyteettömiä tekoja tekevät KAIKKI, jotka kynnelle kykenevät. 

Sinänsä surkuhupaisaa, että tässä perheessä häntä heiluttaa koiraa mutta kukin omalla tyylillään. Seuraukset kun tulevat joka tapauksessa ja niitä voi kuten aina, selitellä sitten lopun ikäänsä :)

• ylös 22
  • alas 21
äiti49

En kyllä kunnioita vanhempia, jotka ovat alkoholisteja tai käyttävät lapsiaan hyväksi tavalla millä hyvänsä. Mutta normaali vanhempi, joka hoitaa/on hoitanut lapsensa, kyllä ansaitsee kunnioituksen. Itse en ole ollut lasteni kaveri ennen kuin heidän tultuaan täysi-ikäisiksi, ja meillä on kyllä homma toiminut, koska olemme kohdelleet toisiamme ihmisinä ja kunnioittaneet toisiamme. Siitähän se lähtee.

• ylös 102
  • alas 23
Piika

Edellytän omilta lapsiltani meidän vanhempien ja muiden aikuisten kunnioitusta ja tottelemista. Se on mielestäni kuitenkin aivan eri asia, kuin artikkelissa käsitelty aihe. Käsitääkseni Järvinen puhuu jo aikuisista "lapsista" (joilla on arviointikykyä) ja heidän vanhemmistaan.

Itse en voi kunnioittaa äitiäni. Hän on hoitanut minut kyllä hyvin lapsena, passannut liikaakin. Mutta kun teini-iässä minulla alkoi olla "omia ajatuksia", emme ole sen koommin tulleet toimeen. Mikään, mitä teen ei kelpaa hänelle. Olen opiskellut yliopistossa, saanut hyvän työpaikan, ihanan miehen, kaksi lasta, mukavan kodin ja rentouttavat harrastukset. Omille lapsilleni toivoisin vain onnellisuutta, ja se ajatus huomioiden äitini jatkuva ja vihamielinen arvostelu on käsittämätöntä. Ehkä hän on minulle kateellinen, koska itsellään ei ole aikoinaan ollut samanlaisia mahdollisuuksia opiskella ja harrastaa? Kunnioitustani hän ei tule koskaan saamaan, niin törkeitä asioita hän on minulle sanonut ja tehnyt.

Emme siedä toisiamme juuri lainkaan. Myös siskoni on katkaissut välit äitiin. Isoäitiä en ole lapsiltani kuitenkaan halunnut evätä, joten mummon ja ukin vieraillessa lähdemme miehen kanssa kaksin reissuun. Tämä käytäntö toimii hyvin - ainakin niin kauan kuin pian teini-iässä olevat lapsemme alkavat olla mummon kanssa asioista eri mieltä.

• ylös 107
  • alas 28
vanhat säännöt pätee

Näistä "neuvoista" alkaa anarkismi. Heitetään vain kaikki 10 käskyä roskakoriin ja katsotaan mitä siitä seuraa tai on jo seurannut.Kukaan ei kunnioita ketään eikä mitään. Kyllä elämässä täytyy olla säännöt joita seuraamalla yhteiselo on ainakin helpompaa. Toisen Ihmisen kunnioitus kuuluu näihin sääntöihin.

• ylös 34
  • alas 65
Minä olen ihminen

Kaikkia ihmisiä pitää kunnioittaa , mutta ei kaikkia asioita tarvitse hyväksyä. pitää käyttää maa arvistelu kykyä ja miettiä mikä on totta , mikä ei .

Toista ihmistä pitää kunnioittaa,mutta kaikkia ei tarvitse hyväksyä, petää luottaa omaan arvos

telukykyyn . ja miettiä mikä on oikein ja väärin . Meitä on niin erilaisia ihmisiä , jokainen tekee omat virheensä ja erehdyksensä .

• ylös 33
  • alas 10
kohtuus-80

Minä kunniotin isääni(joka oli alkoholisti) siihen asti kun asuin kotona. Hän ei ollut pahapäinen humalassa,vaan niin sanottu kaappijuoppo. En silti hyväksynyt hänen juopotteluaan missään vaiheessa.Tajusin jo alle 10 vuotiaana että tuo on sairaus.

• ylös 21
  • alas 11
Sirpa Laine

Kyllä vanhempia kuuluu kunniottaa.

Ja hyvään käytökseen kuuluu ruuasta kiittäminen, myös ja erityisesti kylässä syödessä, vaikkei ruoka olisikaan mieluista. Siis ihan vain hyviin tapoihin. Älköön niistä milloinkaan luovuttako.

Anteeksiantaminen - silloinkin, kun väärin tehnyt ihminen ei anteeksiantoa pyydä - vapauttaa vihasta ja katkeruudesta.

• ylös 55
  • alas 31
Merja

Minusta kirjailijana Katariina Järvinen kirjoittaa hiukan liian yksioikoisesti yleistäen hyvin tärkeitä ja kauaskantoisesti ihmisiin vaikuttavia asioita ja kommentteja. Miettikää miten jo nyt on paljon huonoa käytöstä perheissä ja tyytymättömyyttä turhasta. Miksi omia vanhempiaan pitäisi niin kauheasti olla kunnioittamatta? Yleistäminen voi olla huono asia...olisi hyvä katsoa itseensä ja miettiä mitä on saanut, ainakin ekämän ja mahdollisuuden...tai sitten mistä se johtuu oikeesti, jos on kasvanut huonossa ympäristössä. Onko se vanhempien syy, jos aikuinen lapsi on tyytymätön? Ensin on syytä käydä mahdollisuudet läpi ja etsiä itselleen elämä ja rakentaa sitä. Jos omat vanhemmat ovat olleet aikuisen lapsen mielestä huonoja...onko syy sittenkään vanhempien vai olosuhteiden...vai nuoren aikuisen? - Voisihan sitä yleistää myös sen, miksi ajat halvalla ja huonolla autolla? Onko sekin vanhempien syy olla kunnioittamatta vanhempia? Ehkä, koska köyhyys periytyy, mutta onko sekään vanhempiesi vika? Samalla voisi syyttää heitä siitä, että ovat syntyneet, Katariina Järvinen. Jos lähtee ruoriin, on osattava merikartta.

• ylös 19
  • alas 37
Marja

Harmillista, miten yleistävä teksti. Fyysistä tai henkistä pahoinpitelyä kokevan lapsen tilanne on aivan eri asia kuin Järvisen ruokailutilanne-esimerkki. Jälkimmäisessä lapsia nyt opetettiin olemaan kiittämättömiä aivan arkisessa tilanteessa, jossa heitä kohtaan ei kohdistunut kaltoinkohtelua. Toisten ihmisten kunnioitus ja kykenevyys kiitollisuuteen antavat ihmiselle itselleen paljon - tyytyväisyyttä elämään. Emmehän halua opettaa lapsillemme, että lähtökohtaisesti ketään ei tarvitse kunnioittaa eikä toisten ihmisten ponnisteluiden vuoksi tarvitse kokea kiitollisuutta.

• ylös 48
  • alas 9
Helmi Orvokki

Aivan samalla lailla kun arvostat muita ihmisiä tulee myös kohdella omia vanhempiaan. Kiittämättömän lapsen käytöstä vierailulla ei todellakaan tarvitse hyväksyä. Olen samaa mieltä Sirpa Laineen kanssa tästä asiasta.

• ylös 32
  • alas 6

Kiitos monista hyvistä kommenteista! Kunnioitus on vaikea asia, ja ihmisten tilanteet ovat todellakin kovin erilaisia. Nimimerkin Minä olen ihminen kanta on mainio: kaikkia pitää kunnioittaa, mutta kaikkea ei pidä hyväksyä.

• ylös 10
  • alas 3
Vierailija

Otsikko Järvisen kirjoituksessa vie vähän harhateille. Mutta ihmisen pitää ensisijaisesti pystyä kunnioittamaan itseään ja tekojaan. Ja se on vaikeata, jollei pysty kunnioittamaan vanhempiaan. Siinä se vanhemmuuden vastuu korostuu.

Kirssen

Olen samaa mieltä ettei automaattisesti kunnioiteta vanhempiaan -- voi olla niin pahoja ja rumia asioita, jotka eivät ansaitse edes ääneen puhumista mutta kohteliaisuuden ja hyvän käytöksen perään huutelen. Tarjotun/syödyn aterian perään Kuuluu kiitos, käytöstavat ovat sivistyneen ihmisen tapoja. Niitä olen opettanut ja vaatinut omilta lapsiltani ja he omiltaan. Vaikka olen omasta halustani äiti ja siihen virkaan halunnut, niin äitinä minun työni on ollut opettaa ne Hyvät tavat. Siitä ei hyvä vanhempi tingi.

• ylös 39
  • alas 2
Agafia

Neljäs käsky ei annettu millekään beduiiniheimolle, vaan korkeasti oppineelle Egyptinn hovissa kasvaneelle miehelle,  Hänellä ja myös  hänen kansallaan on ollut kirjoitustaito jo silloin kun suomalaiset olivat täysin oppimattomia ja sivistymättömiä luolossa asuvia barbaareja. 

Tuo kunnoituksen kulttuurin hedelmiä tässä kansaas on mm.  Nobel-palkinnot , joira nämä juutalaiset ovat saaneet eniten väkimääräännsä nähden.

Emerituskenraali Häglund juuri ilmestyneessä kirjassaan toteaa juuri saman juutalaisten , älykkyyden. 

• ylös 5
  • alas 13
realisti

Vanhemmillekin olisi hyvä saada lakioikeudet, joilla rajata kiittämättömät lapset perinnönjaosta pois.Lahjottaisin paljon mielummin ventovieraalle kuin piittaamattomalle itsekkäälle perilliselleni.Jos hän olisi sellainen

• ylös 4
  • alas 25

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat