Kommentit (3)

---Juha

Moi,

Kiitos kysymästä, kerron tässä lyhyesti kuulumisista. Sain ystävällisesti toimittajalta sähköpostia, jossa kerrottiin tämän artikkelin julkaisusta uudelleen netissä, sekä keskustelupalstalla esille tulleesta kysymyksestä. Ajattelin ensin vastata toimituksen kautta, mutta mikäpä minua estää vastaamasta suoraan tänne.

Muutaman yrityskerran jälkeen sain kuin sainkin opiskelupaikan lääketieteen parissa. Olisi joskus mielenkiintoista tietää olenko mahdollisesti iäkkäin lääkäriksi Suomessa valmistuva. Tiukka kilpailu minulla on erään viehättävän oululaiskollegan kanssa. Innostus on yhä valtava, tiedättehän sen tunteen kun lapsena saa jonkun kauan odotetun mieleisen lelun ja haluaa leikkiä sillä taukoamatta. Haasteita, isojakin, tällaiseen elämänmuutokseen on toki sisältynyt; osa-aikaero perheestä muutettuani toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, yksinäisyys, pelko siitä miten nuoremmat opiskelijat hyväksyvät minut, epäily omista kyvyistä opiskelun suhteen ja monia muita. Toistaiseksi asiat ovat sujuneet hienosti, yksinäisiä iltojani minulla lohduttaa täällä espanjanvesikoira Sepe. Nuoremmat opiskelijakollegat ovat myös erittäin voimaannuttavaa seuraa. 

Pidettyäni terapiassa pitkähkön tauon, päätin uudella opiskelupaikkakunnalla hakeutua uudelleen terapian pariin, aluksi ajattelin niitä alkuvaiheen tukikäynneiksi mutta tulevaisuus näyttää miten ja miten pitkään edetään. Nyt uuden terapiasuhteen aloittaminen oli helpompaa kuin ensimmäisellä kerralla. Minulla oli jo jonkunlainen käsitys terapiatyöskentelystä ja toisaalta siksi, että osasin, rohkenin ja kykenin hakeutumaan terapiaan sellaisessa vaiheessa jossa haasteet eivät olleet vielä mielessäni kasvaneet kerrostalon kokoisiksi. 

Yhä olen vakavissani sen suhteen, että jos kukaan edes epäilee elämäntilanteensa olevan kovin vaikea juuri nyt tai jos elämässä on ollut omasta mielestä raskaita kokemuksia, kannattaa hakeutua terapian pariin. Perhe, läheiset ja ennenkaikkea sinä itse saat parhaimmillaan uuden elämän. Elämässä tulee edelleen haasteita, mutta ehkä niiden suhteuttaminen oikeisiin mittasuhteisiin on helpompaa ja ehkä sinäkin löydän niille piileksiville tunteille nimet ja sanat, ettei niitä tarvitsisi yrittää lakaista maton alle purkautuakseen sieltä entistä voimakkaampina joskus kun muutenkin on voimat vähissä.

Lämpimiä keväisiä ajatuksia kaikille,
Juha

Mari - KK
Seuraa 
Liittynyt1.10.2013

Kiitos kun kirjoitit, Juha! Hauska kuulla, että elämä on hyvällä mallilla. Viskaa meilillä sitten kun sinusta tulee lääkäri, niin tehdään juttu, olitpa sitten vanhin tai et :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat