Lukijan kirje: Äiti näkee vain vikani

Lukittu

Äidiltä ei tule koskaan kiitosta. Miten hänet saisi näkemään myös lastensa hyvät puolet?Lue koko juttu

Lukijan kirje: Äiti näkee vain vikani

Kommentit (5)

Ei täydellinen äiti

On tosi ikävää, että olet joutunut kuuntelemaan äitisi moittimista niin paljon.  Varmasti sellaisesta tulee paha mieli.  Meillä äideillä on paljon opittavaa, ettemme loukkaisi omia lapsiamme ja aiheutettaisi turhaa epäsopua.  Olisiko mahdollista, että äitisi suostuisi kuuntelemaan sinua aikuisen ihmisen tavoin.  Kertoisit, miltä sinusta tuntuu ja miten kaipaisit äitisi tapojen parantamista.  Yksi keino voisi olla, että pyytäisit äitiäsi katsomaan kanssasi valokuvia, joissa olit äitisi kanssa lapsena.  Toivoisit, että äitisi kertoisi, millaista teidän kotona silloin oli ja muistelisitte yhdessä niitä aikoja.  Ajattelen tässä sitä, että ehkä äitisi moittimiset juontavat juurensa vuosien taakse.  Tapahtuiko silloin jotain sellaista, jolloin äitiisi pesi tyytymättömyys ja se esiintyy hänessä moittimisena.  Toivon, että pääsisit äitisi lähelle ja löytäisitte yhteisen sävelen.  Rakkauden toisianne kohtaan.

kohtalotoveri

On äitejä jotka ovat luonnevikaisia suoraan sanottuna ja kateellisia omille lapsilleen. Minunkin äitini  oli  vähättelevä ja mitätöi minut henkilönä sekä tekemiseni. Mikään mitä tein ei ollut "mistään kotoisin". Ja opin aikuisena pitämään häneen kohteliaat välit eli muodolliset, silloin hän ei päässyt "iholle" mitätöimään minua.Ota etäisyyttä. Äläkä kerro henkilökohtaisia tunteita hänelle. Äitien on ansaittava kunnioitus lasten ei tarvitse olla "kynnysmattoja". Ole rohkeasti oma itsesi, äläkä suostu mitätöitäväksi.

• ylös 10
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla
oman tie kulkia

Olen samaa mieltä , että ei kannata olla kynnysmattona äidille ja kannatta pitää kohteliaan etäi  set välit sillöin säästää  itseään paljon .

• ylös 10
  • alas 6
Ihan tarpeeksi

Itse muutin 18 vuotiaana ulkomaille kun en enää jaksanut kuunnella joka päivästä valittelua ja koska 14 vuotiaasta minun piti tehdä kaikki koti työt. Äitini sanoi minulle 2 viikkoa ennen kuolemaansa " en tainnut olla sinulle hyvä äiti" joka vei minut maahan. 

Vierailija

Ota asia puheeksi. Kun seuraavan kerran saat "etkö tuotakaan osaa" -kommentin, kysy äidiltäsi, miksi hän katsoi tarpeelliseksi kommentoida. Jos komerosi on äidin mielestä väärässä järjestyksessä, voit vasta että tämä järjestys on sinusta hyvä, ja että täällä sovelletaan sinun tapojasi, ei äidin. Jos voit, tee se ennenkuin sinua suututtaa.

Parhaassa tapauksessa siitä sukeutuu keskustelu, jonka aikana voit kysyä huomaako äiti ollenkaan sitä että aina vain moittii sinua. Voi nimittäin olla ettei huomaa, luulee neuvovansa ja olevansa avuksi.  

Jos tulee riita, ei sekään haittaa. Silloin on ehkä enemmän kyse siitä että äiti vieläkin kokee sinut itsensä jatkeeksi, jota saa ja pitää kontrolloida. Tai sitten hän tosiaankin on sinulle kade. Jos niin on, sitä sinun on vaikea muuttaa, mutta sitten voit uudelleen harkita etäisyyden ottamista. 

Viime kuukauden keskustelluin

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat