Kommentit (4)

Luon omat perinteet kun voin

Ylipäänsä on kamalaa, että tarvitsee jouluna risteilä erilaisten odotusten keskellä. Oma äitini on naimisiin mentyään saanut viettää vain kaksi joulua omien vanhempiensa kanssa, koska isäni äiti haluaa dominoida juhlapyhiä. Ns. Oman perheen kesken on jouluja ollut koko minun olemassaoloaikanani yksi ja kaksi joulua on oltu "äidin puolella" sukua. Yli 30 vuotta siis toisten mukaan menoa äitini puolelta. Itse olen muutaman kerran jättänyt perinteet vähemmälle ollakseni joulun oman mieheni kanssa, koska emme asu sukuni kanssa lähekkäin. Ehkä omista kokemuksistaan johtuen äitini ymmärtää tämän erittäin hyvin. Mummo ei kyllä edelleenkään. Hämmästyttää, kuinka ihminen ei osaa asettua edes siihen asemaan, että ihmisillä on perheet myös ns. toisella puolella sukua eli esim. miehelläni on myös perhe ja ainut keino meille olla perheidemme kanssa jouluna on viettää joulu erillään.

Hämäläinen

Äitini passasi isäni siskoa ja appivanhempiaan joka joulu koko elämänsä ajan. Meillä oli niin suuri asunto, että vieraat saattoivat olla majoitettuna useamman yön. Isästä oli mukavaa tavata sukulaisiaan. Äiti varmaankin olisi halunnut viettää yhden joulun oman perheensä kesken. Nämä ihmiset tulivat aina valmiiseen jouluun. Nyt olemme "velvoitettuja" järjestämään vanhan tätimme joulua. Ahdistaa jo kesästä lähtien.

Omat lapseni saavat viettää jouluaan miten haluavat. He ovat tervetulleita lapsuuskotiinsa, mutta ymmärrän, jos he haluavat viettää joulunsa toisin. Olemme viettäneet muutaman joulun karussa ulkomailla.

Sukulaiset eivät välttämättä ole se porukka, jonka kanssa halutaan viettää joulua. Luomme uutta traditiota. Kysymme suoraa ja kunnioitamme toisten valinnanvapautta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat