Kommentit (5)

Ei olla liian ujoja ja juroja!

"Jos et normaalisti ole kanssakäymisissä kyseisen ihmisen kanssa, älä ole nytkään. Sairastunut ei ole oikea kohde, jos tunnet tarvetta paikata huonoa omaatuntoasi."
No tota. Ei tietysti niin että hyökätään päälle eikä varsinkaan vain oman omantunnon rauhoittmiseksi. Mutta moikkailusta voi tehdä juttelua ja apuakin voi tarjota. Varinkin lapsipeheen arki menee ihan sekaisin, jos joku perheejäsenistä sairastuu vakavasti, enkä usko että avuntarjous loukkaa.

Vierailija

Rukoile jos se on sinulle tärkeää? Vaikka kohde ei uskoisikaan?

Siis sitähän vakavasti sairas justiin tarvitsee, että edes VAKAVA SAIRAUS ei pysäytä näitä tuputtajia tunkemasta satujuttuineen joka paikkaan. Minä en ainakaan halua että minua tullaan loukkaamaan ja elämänkatsomustani polkemaan kun olen niin sairas ja heikko etten jaksa edes puolustaa itseäni.

Hyväähän ne harhaiset tarkoittavat, mutta jos hippusenkin on kunnioitusta toista ihmistä kohtaan, niin jättää sen itsekeskeisen jeesustelunsa edes silloin pois kun toisella on OIKEA HÄTÄ.

Sapettaa!!!!

Vierailija

Sama lista toimii myös läheisen menettäneen kohdalla. Suuressa surussa on helpompaa, kun kohdellaan "normaalisti". Itse koin osanottojen määrän todella vaikeana ja parhaiten helpottivat ne, jotka jaksoivat rupatella arkisista asioista.

Vierailija

Toisaalta monelle ihmiselle uskominen / uskomatta oleminen on van asia muiden joukossa eikä herätä suuria tunteita suuntaan tai toiseen, mutta voi silti ottaa "saanko rukoilla puolestasi" -kysymyksen lohduttavana ja hyvänä asiana. En tiedä miten fyysisesti sairastuneet tämän kokevat, mutta mielenterveyskuntoutujien kanssa töitä tehneenä olen kuullut kun se sanovat ettei kukaan ole koskaan sanonut heille yhtä kauniisti sairastumisen aikana. Monelle se on "olet ajatuksissani, toivon sinulle kaikkea hyvää" mutta vain toisin sanottuna. Kuulijasta sitten kiinni se, ottaako sen kauniina eleenä vai päättääkö pahoittaa mielensä toisen hyvää tarkoittavasta ajatuksesta. (Toki hienotunteisuus rukoilijan puolelta on myös toivottavaa, varsinkin jos asiasta kertoo sairastuneelle, niin toivottavasti tuntee tämän tarpeeksi hyvin tietääkseen miten tämä ottaa asian)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat