Eeva-Liisa raivaa muistojen täyttämää kotiaan: "Jokaisen jätesäkin jälkeen tunnen helpotusta"

Espoolainen eläkeläinen Eeva-Liisa Soisalo, 67, on säilyttänyt muistonsa. Se on tehnyt kodista ahtaan.Lue koko juttu

Eeva-Liisa raivaa muistojen täyttämää kotiaan: "Jokaisen jätesäkin jälkeen tunnen helpotusta"

Kommentit (4)

minä olen raivannut muutama vuosi.

kaikkein helpoimmin lähtivät raskaat kalusteet, heikko selkä.

vaikeinta lelut. valokuvaan ennen luopumista.

• ylös 24
  • alas 11
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Eeva-Liisa toimii järkevästi, kun hän järjestelee ja raivaa itse. Tavaroiden lahjoittamien, myyminen ja kierrättäminen kannattaa. Jollakin on käyttöä tavaroille, joita et itse tarvitse.
Suurin osa eläkeläisten asunnoista jää aikanaan lasten raivattaviksi. Omakotitalo ja kesämökki ovat ehkä lattiasta kattoon täynnä kymmenien vuosien aikana kertynyttä tavaraa. Joillakin ihmisillä on ostosriippuvuus, pakonomainen tarve ostaa tavaroita, joita ei tarvitse tai joihin ei ole varaa.

Joillakin on hamstrausvimman ja keräilypakon takia kotona tavarakaaos. Pöytätasot, hyllyt, kaapit, komerot, varastot ja autotallit pursuvat ja rönsyävät tavaraa, jota ei ole käytetty aikoihin. Tavarakaaoksen keskellä asuminen on hygienia-, paloturvallisuus- ja tapaturmariski. Esimerkiksi lattioilla ja portaikoissa lojuvat tavarat voivat aiheuttaa kotitapaturmia - kompastumisia, kaatumisia ja putoamisia. Hätätilanteessa - esim. tulipalon sattuessa - kotoa poistuminen on vaikeaa ja myös kotiin tulevien auttajien (ensihoitajat, palomiehet jne.) on hankala liikkua, jos paljasta lattiatilaa ei ole.

• ylös 11
  • alas 4
Vierailija

Minulle terapeutti sanoi ettei saa valokuvata kuin ne esineet jotka vastaantullessaan tavaravuoren keskeltä saivat kyyneleet silmiin samantien. Muuton yhteydessä heitin varmaan 25% turhuuksista pois, ja muuton jälkeen ehkä saman verran jäljelle jääneistä, muuttolaatikkoja purkaessa. Silti on ihan liikaa tavaraa, pitää vaan jatkaa.

Mutta paljon on sellaisiakin joita ei halua heittää pois ihan muista syistä, esim. iso 1500 palan palapeli, joka on tarkoitus koota ja peittää kontaktimuovilla niin että siitä saa ruokapöydälle "pöytäliinan". Edellisessä kämpässä vaan ei ollut tilaa sen kokoamiseen. Nyt sen voi koota samalle pöydälle jonka koristeeksi se tulee. Siis kunhan löydän sen taas uudelleen. Ja jonkin niistä kolmesta ostamastani kontaktimuovirullista...

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat