Kommentit (13)

Mari - KK
Seuraa 
Liittynyt1.10.2013

Mie vaan, mietin tuota otsikon muotoilua aika pitkäänkin, mutta niin tuossa jutussa sanottiin. Päätin siis pysyä siinä ilmaisussa. Onko ihminen alkoholisti raitistuttuaankin? Määrittääkö se häntä ikuisesti? Siinäpä kysymys.

K

Monia sivusta seurannut kirjoitti:
Anteeksi vaan mutta tämä äiti on nyt siirtänyt käyttäytymismallinsa omille lapsilleen. Olisi mielenkiintoista seurata valitsevatko he puolisoikseen alkoholistin tai sekakäyttäjän ja seuraavassa sukupolvessa sama taphtuu jälleen. Sehän on se ympäristö jossa he tuntevat olevansa omimmillaan. Karmea ajatus mutta surullisen usein totta.

Mistäs tiedät? Entäs jos lapset ovatkin oppineet että kun ottaa vastuun omasta elämästään niin kaikilla on parempi olla? Ainiin mutta sehän olisi liian positiivista, eihän sellaista voi tapahtua...

Holistin ex

Alkoholisti on aina alkoholisti. Vaikka hän lopettaisi juomisen, tilalle tulee joku muu riippuvuus, esim. intohimoinen urheilu tai muu pelaaminen. Sanoohan jutussakin naishenkilö roikkuvansa koneella - siis roikkuu riippuvaisen paljon, todennäköisesti. Tiedän mistä puhun, ex oli juomatta 15 vuotta ja kaikki vivahteet tuli nähtyä.

Vierailija

Minulla ollut elämässä kaksikin miestä, jota alko on kuljettanut..Toinen heistä ollut kuolleena jo useita vuosia. Toisesta vasta pääsemässä eroon..Elämä tällaisessa suhteessa on todella rankaa kun mukana muitakin päihteitä ja väkivaltaa.. Itse olen sitä mieltä että alkoholisti on aina sitä. varsinkin jos ei edes yritä asiasta eroon päästä. Ja tekee ihmisestä pedon ero tilanteessa.. Haluaa sotkea toisenkin elämän.. Tälle tarinalle nosta hattua ja toivon sydämmestäni ,että pystyvät jatkaamaan oikestai puhtaalta pöydältä ja ilman alkoa. Alkoholisti kun sairastutaa ennemmin tai myöhemmin koko perheen.

Täti

Minulla on jo sen verran ikää ja alan kokemusta, että olen päässyt seuraamaan läheltä hyvin monia perheitä. Tämä tragedia on itseään ruokkiva. Ei kaikista alkoholistien lapsista tietenkään tule alkoholisteja, mutta liian monesta. Eihän alkoholisteja ja niiden paapojia olisikaan jos eivät jostain saisi mallia. Sama mallin toistaminen pätee perheväkivaltaan, hallitsemattomaan rahan käyttöön, kyvyttömyyteen hallita elämäänsä jne. Olen iloinen jos sinun lähipiirissäsi asiat ovat hyvin.

kaikkisamallaviivalla

"Minulla on jo sen verran ikää ja alan kokemusta, että olen päässyt seuraamaan läheltä hyvin monia perheitä. Tämä tragedia on itseään ruokkiva. Ei kaikista alkoholistien lapsista tietenkään tule alkoholisteja, mutta liian monesta."

Kunpa ei herettäisi heti piirtelemään piruja seinille ja maalailemaan jo valmiiksi tulevia uhkakuvia miltei varmasti tapahtuvina kauhuskenaarioina.

Joskus tuollaiset "odotukset" tuppaavat ikävä kyllä toteutua myöskin näiden "odotusten" ja ennakko-uumoilujen vuoksi. Alkoholisti-tai ex-alkoholisti perheiden lapsia/nuoria aletaan kyyräillä ja kyttäillä, että josko heistäkin tulee samanlaisia kun vanhemmistaan.

Koko ajan tietoisuus alkoholismista, sen ehkäisystä ja muusta oheisfaktasta lisääntyy, joten tulevaisuudessa maailma tuskin rypee muutenkaan näin pahasti alkoholismissa kuin nyt ja aikaisemmin.

Samoten lasten ja nuorten ryyppääsieen puututaan aiempaa herkemmin- kuten myös alkoholistivanhempien tuhoisaan käyttäytymiseen. 

Jo tämänkin vuoksi aiemmin riski alkoholismin "siirtymiselle" oli varmasti suurempi kuin mitä tulevaisuudessa on. Kaikenkaikkiaan ryyppäämisen glorifiointi on hiipumassa ja uusi sukupolvi on kaikinpuolin edellisiään valveutuneempi. Ja tukea osataan antaa rakentavammin - koko ajan aiempaa vähemmän tuomitsematta ja kyyräilemättä. Asioista uskalletaan puhua koko ajan avoimemmin, joten pitkälle kyhäytyviä alkoholismikierteitä ei varmaankaan tulevaisuudessa samalla lailla pääse syntymään.

Jonkin perheen (lasten) tuomitseminen alkoholisti-riskiseksi on tietyllä tapaa vaarallista. Riskeistä voi tietenkin mainita - ja eiköhän perheen vanhemmat sen jo oman kokemuksen pohjalta tee. 

Samanlaista "leimaamista" on tapahtunut vuosikymmenien ja satojen ajan mielenterveysongelmaisten vanhempien lapsille. Lasten kohdalla ollaan usein oltu miltei varmoja, että kyllähän heillekin jotain mielenterveysongelmaa tulee kehittymään. Ja usein eniten mielenterveysongelmia ovat aiheuttaneet nimenomaan nämä ennakko-uumoilut, tarkkailut, leimaaminen ja kyyräily.

Alkoholismi-tai mt-häiriöt, niinkuin mikä tahansa muukin sairaus, voivat kehittyä millaisen tahansa perhetaustan omaaville. Riskejä toki on käyttäytymismallien siirtymiselle - sitä en kiellä. Mutta riskeistä ja uhkakuvista lähtöisin olevat tulevaisuuden näkymät ovat usein lapselle/nuorelle enemmänkin taakka kuin helpotus.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat