Sivut

Kommentit (16)

Tulilatva

Laihtunutta ihmistä ei pitäisi onnitella? Aika outo toivomus, kun laihduttajan tavoite on juuri laihtuminen. Sitten kun laihduttaja saa kiloja tiputettua ja on ylpeä itsestään, onnittelut ovat paikallaan. Viesti ei ole se, että et ennen kelvannut, vaan se, että olen iloinen kun onnistuit siinä mitä yritit.
Liekö sopivaa onnitella vaikkapa ammattiin valmistunutta, vai tarkoittaako se sitä, että ennen et kelvannut, toisin on nyt?
Laihduttaminen ei ole helppoa, ja on varmasti kiva kuulla kannustavia kommentteja.

esiintyvä tonnikeiju

Kirjoitus on täyttä asiaa! Olen ollut koko ikäni lihava. On uskomatonta miten joillakin on tarve loukata toisia. Kouluaikoina olin "sumopainija" ym. Lapset osaavat olla monesti ymmärtämättömyyttään julmia mutta että aikuiset päästävät suustaan mitä sattuu niin sitä on todella vaikea ymmärtää! Viime kesänä kaupasta ulos tullessani vastaani käveli 2 nuorta miestä joista toinen tokaisi kohdallani että "V...u mikä läski." Kerran oltiin myös ylipainoisen ystäväni kanssa ravintolassa kun viereisestä pöydästä "herra" sanoi tarkoituksella kovalla äänellä että "kato norsut on lähteneet viihteelle." Harrastan laulamista ja myös esiinnyn. Kerran konsertin jälkeen anoppini sanoi että "laulat kyllä tosi hyvin mutta kun et olisi noin lihava!" Esimerkkejä kyllä löytyisi lisääkin. Ei voi kun ihmetellä joidenkin ihmisten käytöstä. Tynnyrissäkö lienee kasvaneet!

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Olet varmasti, oikeassa, Tulilatva: onnittelemalla halutaan kehua tavoitteen saavuttamista eikä viestiä, että et ennen kelvannut. Mutta totta, Ope: kommentoidessa kannattaa kyllä miettiä, mitä sanoo! Esiintyvä tonnikeiju, ovatpa ihmiset todellakin julmia! Siinä kun osaisi vielä olla itse viisas kaiken keskellä.

nn

Ehkä se on se normaalipaino mihin pitäisi pyrkiä, oli sitten liian lihava tai liian laiha....Omasta puolestani voin sanoa että olen kokenut onnistuneeni kun olen saanut pudotetuksi painoni normaaliin lukemaan. Vaatteet istuvat paremmin, olokin on helpompi. Ja onnittelut painonpudotuksesta ole ottanut ilolla vastaan!

kuha tuli mieleen

Virke "moni ylipainoinen on terve ja hyväkuntoinen" hämmensi minua. Kyllähän ylipaino ihan tutkitusti on terveysriski, useimmilla. On kai niitä tupakoitsijoitakin, jotka eivät sairastu syöpään tms "tupakkatautiin", silti suositellaan lopettamista koska uhka terveydelle on suuri. Jos ystävä onnistuu lopettamaan tupakoinnin, ylensyönnin, juopottelun tms terveydelle haitallisen elämäntavan, tottakai voi olla onnittelu paikallaan.

Valkoisen Lihan Kaunis Liike

Minusta laihtumisesta onnittelijat ovat aina olleet ikäviä ihmisiä. Miksi he kokevat kilojen sanallisen puntaroinnin ja nimenomaan niiden vähenemisen onnittelemisen arvoiseksi, eikä esimerkiksi pudotukseen mahdollisestsi liittyvän iloisuuden?

Todella monella laihduttajalla paine laihduttamiseen kun ei tule terveydellisistä syistä vaan ympäristön aiheuttamista ulkonäköpaineista, vai mistä muusta kertoo nuorten anorektikko poikien lisääntyvä määrä?

Vierailija

Mä en vaan ymmärrä miksi lihavuuden pitäisi olla ok!! Sehän on vaaraksi terveydelle! Okei, eri asia sitten tämä lihavien kohtelu.. Eihän ketään saisi loukata. Toisaalta, kyllä mä aika pahalla katson esim. Raskaana olevaa tupakoijaa.. Tuo ylipaino kun tutkitusti tuppaa siirtymään vanhemmilta lapsille. Nykyään on enevissä määrin ylipainoisia lapsia ja se jos mikä on minusta kuvottavaa kun lapsen on annettu lihoa ja näin voi sairastua jo nuorella iällä.

Se on kyllä täysin totta, että tässä maassa ylipainoiset jäävät yksin ongelmansa kanssa, eivätkä saa tarpeeksi tukea terveellisen elämäntavan muutokseen. Toivottavasti tähän saadaan muutosta, tässä ehkä hyvä liikeidea psykiatreille, lääkäreille, kunto-ohjaajille, hoitajille jne.

Mari - KK
Seuraa 
Liittynyt1.10.2013

Ylipaino ei suinkaan aina ole vaaraksi terveydelle, Vierailija ja kuha tuli mieleen. Tässä Hyvän Terveyden jutussa esimerkiksi kerrotaan, että lihava voi olla täysin terve. Ei siis kannattaisi pelkän ulkonäön perusteella päätellä, että ihmisellä on esimerkiksi diabetes tai nivelvaivoja. Tupakointi sen sijaan on terveyshaitta aina, pienissäkin määrissä.

Itse ajattelen, että Raisa Omaheimon ajatus siitä, että ideaalimaailmassa laihtumisesta ei onniteltaisi liittyy siihen, ettei laihuus tai lihavuus sinänsä olisi mitenkään huomion arvoinen asia. Tärkeitä olisivat muut asiat: äly, lempeys, hauskuus...

Vierailija

En itse kyllä ajattelekaan niin, että lihava olisi automaattisesti sairas. Vaan se altistaa sitten joskus sairauksille (aivan kuten tuossa linkissä sanotaankin, että iän myötä vasta alkaa näkymään lihavuuden vaikutukset terveydestä), jos sille lihavuudelle ei mitään tee. En tuomitse lihavia siitä että ovat lihavia, mutta minusta on huolestuttavaa että nyt yritetään tuoda tällaista "muoti-ilmiötä" että on ok olla lihava eikä sille tarvitse mitään tehdä. Ihan yhtä tyhmää on ihannoida alipainostakin. Siitä olen samaa mieltä että miksi edes kiinnitetään huomiota kokoon muualla kuin lääkärin tai sairaanhoitajan luona.

-Vierailija

joopajoo_aarg

Kysehän ei ollut laihduttajan onnittelemisesta, vaan laihtumisen onnittelemisesta. Siinä on ero, että pyrkiikö sitä ylipäätään laihduttamaan tai muuta. Laihtumisen takana voi olla vaikkapa sairaus, jolloin laihtumisesta onnittelu tuntuu kerta kaikkiaan käsittämättömältä. Lähtökohtaisesti mun mielestä kenenkään ei pitäisi kommentoida mitenkään kenenkään toisen kehoa, ei laihtumista eikä lihomista. Koulusta valmistuminen on hieman eri asia, kun oman kehon ruumiinpainon muuttuminen.

minäminä

"Muoti-ilmiö" että on ok olla lihava eikä sille tarvitse mitään tehdä ?!?                          Onko se muoti-ilmiö että ihmisen annetaan olla sellainen kun on eikä sitä tarvitse selitellä kellekään, lääkärille tai hoitajillekaan?  Ja lihavuuden seuraukset alkaa näkyä iän myötä. Haluaisin nähdä sen ihmisen joka "normaali"painoisena ja täysin terveenä poistuu keskuudestamme. Lihava vanha ihminen ei automaattisesti kärsi kakkostyypin diabeteksesta, tuki-ja liikuntaelinten sairauksista, sydänviasta, keuhkoahtaumasta, dementiasta tai alzhaimerista sen enempää kuin muutkaan, joku saattaa olla jopa yhtä terve kuin "normaalipainoinen". Miksi yleensä kenelläkään on oikeutta määrittää mitä kenenkin pitää tehdä tai olla tekemättä? Mikset laihduta kun näyttää tuota vatsanröllykkää olevan, mikset lopeta tupakanpolttoa, miksi palkitset itsesi alkoholilla, miksi et käy salilla kun niin näytät veltolta, miksi et mene hoitoon kun näytät pelaavan aika paljon hedelmäpelejä?  Pitäköön jokainen kroppansa sellaisena kun haluaa, laihduttakoon tai olkoon laihduttamatta eikä sen pitäisi kenenkään napaa kaivaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat