Jari Sinkkonen: Jokaisen vanhemman kolme tärkeintä oppia

Jari Sinkkonen: Jokaisen vanhemman kolme tärkeintä oppia

Jari Sinkkonen muistuttaa, ettei lapsi ole pienikokoinen aikuinen. "Lapsen pitää olla lyhytpinnainen ja hömelö ja leikkiä leikkejä, joissa ei ole järkeä."

Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen listasi kolme tärkeintä neuvoa äidille ja isälle.Lue koko juttu

Kommentit (19)

Onnellinen ja ylpeä äiti

Jari on ihana....maanläheinen ja osaa hyvin yksinkertaistaa. Omat lapset ovat jo aikuisia ja vuosia sitten tuli luettua Jarin tuotanto ja kerran olin kuuntelemassa ihan livenä. Ihastuttava henkilö ja ammatissa joka on hänelle luotu! Hyvää vointia hänelle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Täti

Tätinä näin vierestä kuinka pienten lasten vanhemmat riitelivät, ihan karmealla, julmalla tavalla lapsia kiistakapulana käyttäen, toisiaan haukkuen  jo vaippaikäisille. Yritin kaikkeni, että vanhemmat olisivat olleet viisaampia. Tulin haukutuksi itse. Nuo lapset ovat nyt kolmikymppisiä aikuisia ja näen heissä jäljet heidän lapsuushelvetistä, heijastuu kaikkiin ihmissuhteisiin. Parisuhteita on vaikea muodostaa, varsinkin tämä vanhempi joka jäi roikkumaan riitelevien vanhempiensa väliin, on kova riitelemään nyt itsekin. Ei tunnista itsessään yhtään tuota , minkä keskiössä itse kasvoi. Viides poikaystävä menossa, josta tuksin tulee sen enempää. Taitoa neuvotella, vaihtaa ajatuksia, pohtia, katsoa itseään peilistä, myötätunto toisia kohtaan puuttuu, samoin lempeys ja ymmärrys. Rikkinäinen tulevaisuus näyttää toteutuvan sosiaaalisena perimänä...

kate5

Itse jouduin kasvamaan riitaisassa perheessä koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Teini-ikäisenä pyysin, että vanhempani olisivat eronneet. Aina uhkailivat toisiaan erolla, mutta koskaan eivät sitä kuitenkaan tehneet. Minua vähäteltiin ja vertailtiin muihin kavereihin. Nyt vanhemmiten ymmärrän, että molemmat purkivat omaa pahaa oloaan minuun, täysin syyttömään lapseen. Paitsi että kuulemma olin vanhuuden vahinko, synnyin "iltatähtenä" meidän perheeseen, joten ilmeisesti sitten pilasin heidän elämänsä.

Mitäpä tästä seurasi? En pysty luottamaan kehenkään. Nuorempana en kyennyt parisuhteisiin, sillä en uskonut, että kukaan oikeasti välittäisi minusta. Oli parempi olla yksin. Nykyisin olen perheellinen, mutta en usko, että mieheni oikeasti rakastaisi minua. Olen joutunut tekemään kovasti ja tietoisesti töitä sen eteen, että en siirtäisi huonoa perintöä omille lapsilleni. Rakastan heitä täydestä sydämestä ja sanon myös sen heille joka päivä. Mutta oma lapsuuden taakka on välillä aika raskas kantaa.

Vierailija

Hyvä että on joku noin viisas kuin Sinkkonen, joka osaa neuvoa meitä vanhempia. Usein tuntuu, että meitä aikuisia kiinnostaa vain raha tai alkoholi .Kuljemme läpi koko elämämme laput silmillämme ajattelematta näin tärkeitä asioita.  Kuinka paljon pahaa saamme aikaiseksi tuossa lapsessa, jonka piti olla meille se kultaakin kalliimpi ihminen, alkaa itkettämään kun tajuan  sen. Ehkä voimme joskus korvata tekemämme virheet, jos Jumala suo.

Vierailija

Minulla oli kunnia olla Sinkkosen oppilas lastenhoitajajaostossa!

Ihana opettaja ja ihminen. Muistelen häntä lämmöllä vielä "vanhanakin"! Eevamaria

rami148

Kumpa olisi mahdollisuus olla Pappana lasten lapsille?
Tätä asiaa ei ole vielä julkisuudessa käsitelty,mitä sillä viattomalle lapselle aiheutetaan myöhempään eälämään??

Isukki

Ehkä jopa päinvastoin, suuret tulot yleensä tarkoittavat pitkiä työpäiviä. Pitkän päivän jälkeen on vähemmän aikaa ja energiaa jäljellä lapselle.

Anniina

Jari puhuu sydämellisesti meistä kaikista, niin lapsista kuin aikuisista. Koen, että on ilo saada viettää elämästään tovi lapsen kanssa - sen hurjan, hankalan, hassun ja hurmaavan. Ihailen myös sitä, että Jari rohkenee puolustaa kotiäitiyttä. Hektisen työelämän jäljiltä oli eväitä lapsen kanssa elämiseen, ilojen ja surujen jakamiseen, pikkuihmisestä ja sittemmin teinistä kiinnostumiseen. Oma napa ei ole ykkösasia. Rakastaminen on itsetutkistelua, aaltoliikettä, luottamusta. On hienoa, miten Sinkkonen herättelee meitä vanhempia miettimään käytöstämme käytännönläheisten ja rakentavia juttuja sisältävien esimerkkien kautta. Kun lukee mitä hän puhuu, on kuin virtaisi suoraa tukea vanhemmuuteen.

Vierailija

Pelastaa mistä?
Onko jarilla mitään kosketuspintaa nykyajan poikiin joita hän puolustaa?

Itse olen maailman viimeinen ihminen liittymään kiusaamaan, ketään porukassa tai lynkkaamaan tai haitantekoon. Viimeinen lynkkaamaan jos jollakin on huonot lähtökohdat ja kipuilee.

Mutta tietääkö jari todellisuutta?
Mannerheimia sanottiin lapsirakkaaksi kun hän kätteli lapsia kerta vuoteen ja siitä tuli MLL.
Tietääkö jari että suomessa ja muuallakin lapset saavat tehdä huvikseen tahallista haittaa ja se on nautinto ja tekevät? Hyväosaiset?

Tietääkö jari että opettajat muuttavat maasta jopa britanniassa koska eivät jaksa? Koska joidenkin kokopäivähupia on kiusaaminen, toiselle kärsimyksen aiheuttaminen?

Tätä tehdään suomessa ja hyväosaiset.

Haluaisiko jari vaihtaa osia?

Kolmasosa naisista pahoinoidellään kotona.
Pojille maksetaan viimeisiä hengenvetoja vetelevän maapallon tuhoamista aiheuttavat kupla, teko, ym kaukalot ja hallit,
Hyväosaiset riekkuvat ja ovat sisäisesti 1000 kertaa rumempia kuin vaikkapa me naiset palstan naisvanki jolle oma paletti oli ollut liikaa ja oli väsynyt, ja tuonitti10 vuoden vankeuteen

Meillä on rumia ilkeitä pahoja ihmisiä, jotka saavat tehdä mitä tahansa. Koska oikeus.koska huvittaa.

Ihmisten elämiä tuhotaan koska se on hauskaa.
Jotain riepotellaan porukassa.
Tuhotaan ylsityisyys, kuvataan nettiin, hyvinkin nuoret tietävät.
Mitään ei heiltä puutu. On suhteita, työtä, toimeentuloa, avuliaat hyväosaiset isovanhemmat, terveyyttä.

Mutta sisältä mädännyttä saastaa, ilkeyyttä pahuutta.

Kyllä ihmisistä kasvoi parempia, vähemmän hirviöitä, vielä muutama vuosikymmen sitten.

Vierailija

Jari puolustelee niitä, jotka porukassa kiduttavat ihmisiä itsemurhiin, masennuksiin, jne

Jotka ovat sisäisesti rumempia, sadistisempia, kuin esim suuri osa vangeista.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat