Sivut

Kommentit (18)

ÄNÄ

Voimia ja apuvoimia sinulle! Oma äitini sai 60-luvulla 7 lapsen jälkeen kolmoset, oli siinä kestämistä myös minulle isona siskona. Nyt aikuisena on ihanaa, että on niin paljon siskoja ja heidän perheitään, itse sain vain yhden tyttären!

Vierailija

Ammattitaito ei ainakaan ole kadonnut minnekään. Juttu kulkee ja suomen kieli soljuu kauniisti, vaikka elämäsi on aivan toista kuin kaksi vuotta sitten. Ehkä jonkinlainen osa-aika- tai freelance-työ olisi ratkaisu tilanteessasi?

Vierailija

Voimia sinulle! Kiteytit työ vs. kotiinjäämis dilemman tosi hyvin, samat ajatukset taitaa käydä läpi lähes jokainen työkykyinen pienen lapsen äiti. Myös ajatus siitä, että vaipanvaihto on vain tekniikkaa ja kotona olemisen tarkoitus on lasten kasvattaminen ihmisiksi tuntui tosi hyvältä lukea. Aina sitä ei muista itsekään. Sitten uupuu ja turtuu helposti juuri jokapäiväisiin syöttö-, vaipatus-, nukutus- ym. rutiineihin ja tuntuu, ettei elämällä ole merkitystä, samanhan voisi tehdä kuka vaan. Mutta lapselle minä olen se ainoa äiti, malli kaikessa, ikkuna maailmaan ja peili muodostuvalle itselle. Tsemppiä siis meille vanhemmille, teemme tärkeää työtä!

Vierailija

Meillä on vain kolme lasta, mutta samastun kovasti ajatuksiisi. Esikoisemme oli 1,5 vuotta, kun saimme kaksoset. Kolme lasta puolessatoista vuodessa on tehnyt minulle kaiken tuon kuvaamasi. Tsemppiä!

Vierailija

Kuulostaa siltä, että häntä tympii äitiys. Varmasti älyttömän haastavaa olla neljän, pienen lapsen äiti, mutta kuulostaa siltä, ettei nauti olosta ollenkaan. Se ei ole lasten vika, että 3 sai alkunsa yhtäaikaa. Voimia hänelle

Vierailija

Täytyy olla tosi hyvä palkkanen työ josta jää jotain rahaa enemmän kuin kotona olosta. 4lapsen päivähoito nyky suomessa on todella kallista. Varaudu olemaan kotona niin kauan että lapset menee kouluun tai sitten jotain keikka juttuja joiden aikana lapset hoitaa isä tai voit työskennellä kotona

Vierailija

Itse olen kotiäiti ja minua suututtaa, kun sille ei anneta nykypäivänä mitään arvoa. Työttömänäkin olet arvostetumpi ja saat siitä tulon, mutta kotiäitinä joudut "riutumaan" köyhyyden rajoilla. Omapa on valintani, voidaan todeta. Kun aikanaan näin työkavereitani enemmän kuin omia lapsiani ja minun olisi kuitenkin pitänyt olla se, joka tuntee lapseni parhaiten tein päätöksen; jäin kotiin lasteni kanssa. Nyt tunnen lapseni ja tiedän keitä he ovat ja mitä he tarvitsevat.

Ja sitten toisaalta, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot... :)

Kohta_äiti

En ymmärtänyt miksi kirjoittaja suuttuu siitä että joku ihastelee hänen lapsiaan? Onhan se normaalista poikkeava näky ja tuskin kukaan sitä ilkeilläkseen tekee. Kirjoittajalla on pinna todella kireällä ja se näkyy ja kuuluu tekstistä. Vähän epäilen että aviomies on kovilla. Lisäksi ärsytti henkilön pinnallisuus: nyt on upea kroppa pilalla ja ne ihanat kaupungin menot jääneet taakse. Oliko kirjoittaja oikeasti niin naiivi ettei uskonut vauvanteon muokkaavan vartaloa? Jotenkin noloa lukea tällaista valitusta.

Vierailija

Kolmen lapsen äitinä nyt jo töihin palanneena en päivääkään vaihtaisi niistä kotiäiti-päivistä, jotka olin kotona hoitamassa lapsiani. Työelämässä on aikaa olla loppuikä, lapsista voimme nauttia vain hetken pieninä. Aika jolloin kaikki on uutta ja ihmeellistä heille on ihanaa. Taloudellinen puoli onkin asia erikseen. Se ikävä pakottava puoli.

Vierailija

Loistavaa! Nyt on oikea ihminen saanut elämäänsä ihanat aarteet. Kauniisti ja rehellisesti kirjoitettu. Toivon kaikkea hyvää koko perheelle ja jokaisen yksilön elämänurille!

H

Hyvä teksti, mutta minun mielestäni otsikko ja sisältö eivät ihan vastaa toisiaan. Kirjoittaja ei oikeastaan avaa sitä, että miksi kotonaolon ratkaisee raha ja talous, vaan tämä tulee esille kommenteissa neljän lapsen päivähoitomaksujen mainitsemisessa jne... Sitä en kuitenkaan ihmettele, että kirjoittaja on huomannut (ja yllättynyt) lapsen ja vanhemmuuden muuttavan persoonaa ja suhtautumista elämään: itse odotan vasta esikoistani ja olen jo nyt sama, mutta kuitenkin eri ihminen, kiitos raskausajan henkisen mullistuksen, jota en olisi uskonut kokevani.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat