Kommentit (4)

Pii
Seuraa 
Liittynyt29.2.2016

Hyvin tiivistetty kyllä mutta itselle merkittävin ja tärkein asia - joka kirkastui jo silloin kun olin lukenut kirjan ja olin enimmäkseen ärsyyntynyt.... se toimi silti: 

Tavaroiden valitseminen ilolla. 
Pyyhkii mielestään pois kaikki muut syyt. "Jos joskus..." "maksoi paljon..." "sain lahjaksi" ...jne. 
Ainoa kriteeri on ilo. 
Vuosi on siis kirjan lukemisesta ensimmäisen kerran - silloin "rullasin" ison osan vaatteista laatikkoon - samaan laatikkoon jossa ne ennen olivat pinossa. Yhden "komono" laatikon kävin läpi tällä iloajatuksella. Mutta vasta kun luin vuodenvaihteessa uudelleen - silloin mä hiffasin! 

http://www.kodinkuvalehti.fi/blogit/keittiomestaripaiva/marie_kondo_kavi...

Jokainen voi olla kokki

mirumaru

Miten niin tekee siivouksesta uskonnon? Ihan perusteeton höperö väite =) ..maritus on tarkoitus tehdä kerran "tapahtuma"luontoisesti, jonka jälkeen sotkua ei enää synny koska iloa tuottamaton on poistettu. Keskitytään iloon. Ja elämään konmarituksen jälkeen! =) siivous on sivuseikka, elämä pääasia! ...se että metodi on suosittu, ei tee siitä uskontoa sekään.

Mari - KK
Seuraa 
Liittynyt1.10.2013

mirumaru, taisit viitata tähän blogikirjoitukseeni etkä tähän artikkeliin. Siinä sanon, että Marie Kondo tekee siivouksesta uskonnon, tässä artikkelissahan ei niin väitetä.

Perustelen väitteeni:

Minusta MK liittää siivoukseen ominaisuuksia, jotka eivät kuulu pelkästään tavaroiden vähentämiseen tai kodin siisteyteen. Hänhän esimerkiksi väittää, että koko elämä muuttuu paremmaksi, kun tekee tämän rituaalin (kertasiivouksen). MK tuntuu myös uskovan, että esineillä on jokin vähän sielua vastaava omainaisuus, jonka takia niitä pitää kiitellä illalla hyvästä työstä. Sekin on minusta uskonnon piirre, ei siivousmetodin.

Kuten blogissakin kirjoitan, annan Kondolle anteeksi nämä hupsutukset ja olen itsekin raivannut kotia (oikeastaan kahta, koska autoin äitiäni hänen kotinsa siivouksessa) Kondon metodilla. Juuri tuo ilon näkökulma on minusta erinomainen! 

Iloa siivoukseen ja elämään!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat