Sokkieron kokenut Mika: "Jätetty mies putoaa tyhjään"

Kun Mika Kemppaisen vaimo lähti, miehen elämä muuttui. Ensimmäistä kertaa elämässään hän alkoi puhua tunteista, vaikeistakin.Lue koko juttu

Sokkieron kokenut Mika: "Jätetty mies putoaa tyhjään"

Sivut

Kommentit (53)

Ollakko vai eikö olla.......pa...

Jutussa oli, että aika usein naisen lähdön taustalla on toinen mies. Entäs sitten jos ei olekkaan? Sattuisiko se jätettyyn mieheen vielä enemmän?
Olen hetken aikaa suunnitellut jättäväni mieheni, 30 yhteisen vuoden jälkeen. On tuntunut jo hetken aikaa, että pääsisin todellakin helpommalla, kun asuisin yksin. Ei tarvitsisi odottaa tehtyyn kysymykseen vastausta. Ei tarvitsisi odottaa, meneekö mieheni töihin vai ei. Ei tarvitsisi tehdä ruokaa tyhjälle talolle tai jo sille täysinäiselle vatsalle. Ei tarvitsisi suunnitella mitään yhteistä pettyäkseen. Ei tarvitsisi katsoa teeveestä moneen kertaan katsottuja poliisiohjelmiahuutokauppakeisareita. Voisin vaikka sen postimerkin liimata kirjekuoreen vinottain.

• ylös 129
  • alas 31

Aika usein nainen miettii eroa itsekseen parikin vuotta, ja sitten täräyttää sen miehelle. Tuttavapiirin eroissa lähes kaikissa, on ero miehelle tullut shokkina, oli syy mikä tahansa. Jos mies on halunnut erota, hänellä on ollut toinen nainen. Yhdelläkään tutulla naisella ei ole ollut toista miestä.... Mutta eroja on niin monia kuin on ihmisiäkin.

Eron kuitenkin kuuluu olla jossain määrin vaikeaa, se on merkki tunteista?

Tsemppiä kaikille eronneille, eroaville ja karanneille.

• ylös 95
  • alas 18
Sisältö jatkuu mainoksen alla
28 vuotta avioliitossa

Hei!

Sinä joka olet miettinyt eroa 30 avioliittovuoden jälkeen. Älä luovuta vielä! Nosta "kissa" pöydälle ja kerro miehellesi omista tarpeistasi avioliitossasi. Ehkä hänkin kertoo omistaan. Monesti tuntuu, että mies on tyytyväinen liittoonsa ja luulee, että vaimokin on samaa mieltä. Mutta meidät on miehenä ja naisena luotu niin erilaisiksi. Mies ei välttämättä voi käsittää, miten vaimo voi ajatella tai tuntea niin? Kannattaa kuitenkin yrittää"rautalangasta "vääntää. Olen omasta kokemuksesta huomannut, että puhuminen auttaa ja parisuhde voi elää "loistokauttaan",kun lapsetkin ovat jo isompia. Toivotan onnea teille!

• ylös 37
  • alas 22
Jätetty ja vihavaihetta läpi k...

Naiset ovat julimia, heidän selityksensä erosta ovat yleensä hienoja ja jaloja, vaikka taustalla on yleensä vain isompimunanen mies. Ero on samalla hylkäämistä. Hylkääjä jättää puolisonsa ja yleensä myös lapset. Siinä menee joukko ihmisiä täysin hajalle. Ja tämä kaikki on nyky-yhteiskunassa sallittua, siihen jopa kannustetaan.

Syitä voi olla itsensä etsiminen, tai itsensä löytäminen, kasvaminen erilleen tms. bullshittiä. Yleensä syynä on pelkkä itsekkyys ja egoismi tai uuden suhteen tuoma jännitys ja seksi. Luulo siitä, että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Mutta se ei ole. Vaimonsa jättänyt ystäväni totesi sen. Samat ongelmat uudessa suhteessa. Siitä puhutaan vähän, että eron aiheuttamat suhteet yleensä karituva. Uuden seksin aiheuttama jännite kestää parhaimmillaankin vain kaksi vuotta ja sitten kupla puhkeaa ja arki alkaa.

Ihmisen onnellisuus tai onnellisuuden puute on oman  korvien välissä. Saman päänsä ongelmineen vie mukanaan uuteen suhteeseen. Jätetty on siitä onnellisessa asemassa, että hännen tuskansa pakotta käymään prosessin läpi ja myös kasvamaan ihmisenä. Jättäjällä on yleensä uusi suhde, joka huumaa hänet niin, että hän on kyvytön kasvamaan ihmisenä. Sen tähden uusi suhde menee yleensä perseelleen. Jätetyn uusi suhden on ankaran kriisin läpikäymisen takia onnistuneempi.

Tämä yhteiskunta suojelee possuja ja tipuja. Mutta salliin ja jopa kannustaa äärimmäisen julmaan tekoon, toisen hylkäämiseen. Hylkääminen hajottaa ihmisen täysin. Puhumattakaan lasten kokemista kärsimyksistä. Eroryhmään, jossa olen, on kolme kaveria tullut sairaalan kautta ja monella on lääkitys päällä eron takia. Se on rakkaan ihmisen kuolemaan verrattava tapahtuma. Itselleni olisi ollut jopa helpompi jos kumppanini olisi kuollut, kuin se että hän petti minua selkäni takana ja hylkäsi minut toisen takia. 

Länsimainen yhteiskunnasta puolet ihmisistä on rikki eron takia. Ja sitten ihmetellään miksi ihmiskunta on pahoinvoiva. Ennen ihmiset olivat viisaampia. Eroa ei saanut pelkästä mielenjohteesta tai "itsensä löytämisen" tai muun paskapuheen perusteella. Mielestäni pettäjä ja jättäjä pitäisi tuomita roimaan sakkoon ja korvauksiin henkisten kärsimysten aiheuttajana. Eri tapaukset ovat tietenkin väkivalta tai vakavat addiktiot eron aiheuttajina.

Olen keskustellut kymmenien eronneiden kanssa, jättäjien ja jätettyjen. Sari Kristiinan kokemuksen mukaan yhdelläkään tutulla naiselle ei ole ollut toista miestä. Minun exälläni on ja ero tuli juuri toisen miehen, eli paskiaisen takia. Paskiainen on se, joka on valmis viemään toisen miehen vaimon ja äidin lapsilta. Samoin parhaan ystäväni rouva jätti hänet toisen miehen takia ja todella julman leikin jälkeen. Miesten eroryhmässä, jossa olen, lähes kaikkiin suhteisiin kuuluu toinen mies, joka vei vaimon.

• ylös 51
  • alas 91
Anonymous

Keskustelut omista tarpeista on käytävä suhteen aikana. Sen jälkeen ne ovat turhaa ja julmia pelkää selittelyä omalle teolleen. Jos suhteen aikana ei saa suutaan aukin, niin sen jälkeen pitäisi pitää suunsa kiinni eikä etsiä hyväksyntää julmuudelleen. Jos selitykset alkavat vasta uuden suhteen alkaessa, niin ne ovat yleensä paskapuhetta. Eikä niitä kannata eikä edes pidä jätetyn kuunnella. Rippipapit löytyvät muualta. Kantakoon pettäjä ja jättä omat tekonsa omalla tunnollaan älköönkä yrittäkö niitä sälyttää uhrinsa niskaan. Joten, akat, suu auki suhteessa, sen jälkeen on turha päätää aukoa, varsikin jos on jo toista munaa maistellut.

• ylös 34
  • alas 48
Mimmu

Enpä ihmettele yhtään, jos nainen lähtee suhteesta, jossa kaikki kotityöt, lasten koulu- ja harrastuskuvioista huolehtiminen sekä sosiaalinen elämä ja epäilemättä myös lomien ja juhlapyhien valmistelut ja muu organisointi on vain naisen harteilla. Vaikka toinen kävisi töissä ja toinen ei, ei se riitä syyksi ulkoistaa kaikkea muuta toiselle osapuolelle. Itse ainakin kaipaisin toista aikuista, vastuunkantajaa, tasaveroista kumppania. Työpäivä loppuu joskus, kotityöt eivät - senkin takia niitä pitäisi jakaa. En itse jaksaisi suhteessa, jossa olisin jonkinlaisessa palvelusväen roolissa. Mieluummin sitten asuisin itsekseni, jos sitä kumppania kotonakaan ole. Olisipahan edes mahdollisuus tavata sellainen joskus. Niin kauan kuin pysyy huonossa suhteessa, näin ei varmastikaan tapahdu.  

Skarpatkaa ajoissa, niin saatte taatusti paremman suhteen. 

• ylös 104
  • alas 23
Vierailija

Kiinnostaisi syy sille, että miksi niin moni nainen on katsonut suhteen aikana itselleen uuden miehen? Eikö se ole aika julmaa ja laskelmoivaa omaa kumppania kohtaan? Miksei jätä miestä ensin ja etsi sitten uutta suhdetta? Kertoo naisista aika paljon tuollainen piittaamattomuus, olen vastaavia tarinoita nähnyt ja kuullut ihan liiaksi.

• ylös 35
  • alas 52
jaana ei enää

Ollakko vai eikö olla.......parisuhteessa kirjoitti:
Jutussa oli, että aika usein naisen lähdön taustalla on toinen mies. Entäs sitten jos ei olekkaan? Sattuisiko se jätettyyn mieheen vielä enemmän?
Olen hetken aikaa suunnitellut jättäväni mieheni, 30 yhteisen vuoden jälkeen. On tuntunut jo hetken aikaa, että pääsisin todellakin helpommalla, kun asuisin yksin. Ei tarvitsisi odottaa tehtyyn kysymykseen vastausta. Ei tarvitsisi odottaa, meneekö mieheni töihin vai ei. Ei tarvitsisi tehdä ruokaa tyhjälle talolle tai jo sille täysinäiselle vatsalle. Ei tarvitsisi suunnitella mitään yhteistä pettyäkseen. Ei tarvitsisi katsoa teeveestä moneen kertaan katsottuja poliisiohjelmiahuutokauppakeisareita. Voisin vaikka sen postimerkin liimata kirjekuoreen vinottain.

Minusta sinun kannattaisi ehdottomasti erota. Sanon sen vaikken tunne sinua, mutta ymmärrän hyvin miltä sinusta tuntuu. Olen tuntenut samaa monta monta vuottaa ennen kuin pääsin vapaaksi. Liian monta. Jos olisin ollut fiksu, en olis tuhlannut niin paljon aika. Tee ratkaisusi pian, elämä on vain yksi. 

• ylös 53
  • alas 17
Ei se aina mene niin

Niin, tsemppiä kaikille, jotka ovat eroon päätyneet - tuli se sitten puskista tai ei.

Itselleni erovaade tuli totaalisen puskista (edellisellä viikolla käytiin hankkimassa huonekaluja yhdessä & matkaakin suunniteltiin) ja vaikka ymmärrän hyvin tässä valitun miesnäkökulman, kerrottakoot sekin että olen sitten se nainen, jonka miehellä on ollut kuukausia toinen ja jonka jäljiltä sitä on sitten saanut itseään kasata. Toki minulle arjen pyörittäminen ei ole ollut mikään uusi asia ja sitä kautta sitä varmaan hengissä on pysynytkin, pahimman jakson yli autopilotilla.

• ylös 59
  • alas 10
Vierailija

Eron hetki on kaunis, vai miten se laulussa sanotaan, yksi kun jättää niin toinen jo ottaa..Uusi vaihe elämääsi, ei pidä synkistyä, vain elämää ei sen enempää..?

• ylös 17
  • alas 24
Vierailija

Jos ei aikuinen mies osaa pyykkikonetta tai tiskikonetta käyttää niin en yhtään ihmettele että vaimo kyllästyy piikomaan ja passaamaan aikuista ihmistä!

• ylös 113
  • alas 26
Vierailija

Tää kuulostaa siltä että miehelle nainen oli itsestäänselvyys, parisuhde oli pelkkä työnjako -ja varmaan seksiä silloin kun sitä halusi. Muttei enää mitään kahdenvälistä. Jos ei puhu tunteistaan eikä lainkaan vietä aikaa yhdessä, en ihmettele että nainen lopulta lähtee. 

• ylös 91
  • alas 18
Jessup

Minun ex-miehelläni oli toinen nainen. MINÄ jätin hänet. Minulla ei ollut toista miestä. Eli paha on yleistää että yleensä naisella on toinen mies kun jättää. Me molemmat olemme varmasti sitä mieltä että toinen jätti ja molemmat me olemme oikeassa! Mies jätti henkisesti, minä laitoin pihalle kun ei itse ymmärtänyt lopettaa "pelleilyään"(toisen naisen lisäksi hän voi huonosti, käyttäytyi huonosti ja kohteli minua ja lapsia huonosti). Molempiin sattui ja kovaa. Molemmille tämä oli hyvä ratkaisu - loppujen lopuksi. Lapsetkin voivat nykyään paljon paremmin.

• ylös 53
  • alas 5

Kiitos viestistäsi, Jessup - yleistäminen on todellakin huono idea melkein missään asiassa. Jokainen tilanne, ihminen ja elämä on omanlaisensa. Voimia sinulle - hyvä kuulla, että lapsennekin voivat entistä paremmin.

• ylös 13
  • alas 6
Manna

Jos ei osaa käyttää tiski- ja pyykkikonetta, eikä tunne lastaan, niin ehkä siinä on jo pari esimerkkiä siitä mikä ei ollut hyvin tässäkään liitossa. Näihin hommiin pitäisi käsittääkseni hiukan panostaa, jotta niistä jotain tulisi. Parisuhdehommiin nimittäin.

• ylös 69
  • alas 9
Vierailija

jaana ei enää kirjoitti:
Ollakko vai eikö olla.......parisuhteessa kirjoitti:

Minusta sinun kannattaisi ehdottomasti erota. Sanon sen vaikken tunne sinua, mutta ymmärrän hyvin miltä sinusta tuntuu. Olen tuntenut samaa monta monta vuottaa ennen kuin pääsin vapaaksi. Liian monta. Jos olisin ollut fiksu, en olis tuhlannut niin paljon aika. Tee ratkaisusi pian, elämä on vain yksi. 

Älä mieti enää liian kauan. Meille on annettu vai yksi elämä ja jokaiselle mahdollisuus olla onnelinen yksin tai yhdessä.

Itsekin eroa mietin ja puntaroin muutamia vuosia. Nyt eronneena tiedän, että ihan liian pitkään. Lopullinen päätös oli helppo ja nopea, koska olin asiaa läpikäynyt kuitenkin jo niin pitkään. Vuosia!

Koskaan ei ole myöhäistä, kaikella on tarkoituksensa. Silläkin, että lopulta päätin fyysisesti erota ja jatkaa omaa elämääni. 

Nyt olen onnellinen tässä omassa pienessä arjessani. Raha on tiukilla, mutta elämä on levollista ja tasaista. Hymy ja nauru on palannut elämääni, aurinko paistaa huomennakin.

Kaikkea hyvää elämällesi :) Nauti siitä ainoasta, joka sinulle on annettu :)

• ylös 35
  • alas 13
Vierailija

Itse kiinnitin myös huomiota väitteeseen, että aika usein naisen lähdön taustalla on toinen mies. Perustuuko tämä johonkin tutkimukseen? Oman tuntumani mukaan lause voisi kuulua paremminkin: aika usein naisen lähdön taustalla on miehen alkoholinkäyttö.

• ylös 59
  • alas 8

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat