Vammaisten ihmisarvo?

Alkuperäinen kirjoittaja

Mikä ihmisarvo on vammaisilla? Eikö sen pitäisi olla täsmälleen sama kuin muillakin, "terveillä"? Vaikka ei nyt sattuisi olemaan vammaisurheilija paralympialaisissa.
Itsekin kuulun tuohon vammaisten ryhmään ja olen joutunut kokemaan monenlaista syrjintää mm opiskellessa; sekä opiskelutovereiden, että ennenkaikkea opettajien taholta.
Minun vammani ei näy päällepäin. Minulla on aivovamma autokolarin seurauksena. Pahimmat oireet ovat keskittymiskyvyn heikkous, oppimisvaikeudet, jne. Muiden mielestä olen heti tyhmä ja laiska, vaikka muuten käyttäydyn normaalisti. Eli ihmisarvoni on alempi, etenkin opettajien silmissä.
Vammauduin opiskellessani ensimmäiseen ammattiini. Kurssitovereiden mielestä en olisi saanut palata heidän keskuuteensa muuttuneena, vaan minulle oli paikka vanhanlaiselle minälle, siis ihmisarvoa ei annettu vammautuneelle.
Myös entinen vaimoni johon tutustuin vammautumisen jälkeen, vaati minulta samoja asioita kuin itseltään. Ja oletti että jaksan, muttei kysynyt sitä minulta. Eron jälkeen kesti pitkään vain levätessä vanhasta liitosta ja sitten löysin uuden vaimon joka ei oleta mitään vaan kysyy ja tekee itse.
Olen tässä miettinyt viime aikoina, onko meillä vammaisilla mitään ihmisarvoa, mutta uusi vaimoni on todistanut, että on!

Kommentit (1)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat