Kommentit (13)

Vierailija

Mä en varmaan aikuistumisen jälkeen ole nukkunut 8 tunnin yöunia. Sitä, että nukkuisin 6 tuntia heräämättä kertaakaan tapahtuu äärimmäisen harvoin. Mun mielestä olen reipas, terve ja kohtalaisen älykäs. Millainenhan superihminen olisin, jos nukkuisin tuon 8 tuntia, jos noin viidelläkin porskuttelee ihan hyvin? Tottakai olen aina kadehtinut hyvin yönsä nukkuvia, mutta näinkin pystyy elämään. Näköjään.

Mari - KK
Seuraa 
Liittynyt1.10.2013

Varmaan unentarpeessa on yksilöllisiä eroja. Minä kaipaan aina välillä kymmenen tunnin yhtäjaksoista unta, mutta useimmiten seitsemän tuntia riittää hyvin - ja kuten sinäkin, harvoin nukun niitä yhteen menoon.

Mites muut, paljonko unta on tarpeeksi?

Uupunut nuori

Noniin, ilmankos minä alankin olla loppuunpalanut. Intoa töihin pitäisi riittää, ikää 25-vuotta ja vasta päässyt työttömyyden kourista mutta tuntuu et haluaisin takaisin neljän päivän työviikon. Nukkumaan pääsee 23:30-1:00 välillä ja herätys on 6:25... Et kyllä se kuuteen tuntiin tai alle jää usein. Alle 2-vuotias lapsi nukkuu niin tajuttoman vähän ni ei kerkeä itekkään nukkua. Edes viikonloppuna...

Uupunut nuori

Uupunut nuori kirjoitti:
Noniin, ilmankos minä alankin olla loppuunpalanut. Intoa töihin pitäisi riittää, ikää 25-vuotta ja vasta päässyt työttömyyden kourista mutta tuntuu et haluaisin takaisin neljän päivän työviikon. Nukkumaan pääsee 23:30-1:00 välillä ja herätys on 6:25... Et kyllä se kuuteen tuntiin tai alle jää usein. Alle 2-vuotias lapsi nukkuu niin tajuttoman vähän ni ei kerkeä itekkään nukkua. Edes viikonloppuna...

Hehheh, toisaaltahan tää oli hirmu hyvä uutinen. Kuuden tunnin unet on yhtä tyhjän kanssa, joten senkin kuusi tuntia voisin käyttää paremmin.

less is more
Seuraa 
Liittynyt31.1.2016

Artikkelin väite, että on harhaa, jos kuuden tunnin nukkumisen jälkeen tuntee itsensä virkeäksi, on aika outo. Kuinka toisen unen tarpeen voi joku ulkopuolinen mitata? Unen tarvehan on täysin yksilöllistä ja riippuu siitä mitä on päivän mittaan tehnyt,  mitä syö tai juo ja minkälainen "ilmapiiri" nukkumaan mennessä vallitsee.  Se kuinka paljon keho tarvitsee lepoa on monesta tekijästä kiinni. Joku nukahtaa heti ja koisii kuin tukki 5-6 tuntia ja herää levänneenä lintujen tirskutukseen, toinen nukkuu "koiranunta" ja on aamulla täysin kuitti. Tunnettua on myös, että monet suurmiehet ovat olleet lyhytunisia, esimerkkinä Napoleon. Hän nukkui säännöllisesti vain neljä tuntia yössä! Seikkaan on kuitenkin voinut vaikuttaa se, että suuren sotapäällikön väitetään kärsineen kauheista peräpukamista...

mummo uneton

Tuosta artikkelista sai jotenkin sellaisen kuvan, että ihminen itse valitsee lyhyet yöunet. Minä nukkuisin mielelläni pitkiäkin yöunia, mutta kun ei vaan saa unta. Enimmillään mennään viiden- kuuden tunnin unilla, joihin yleensä mahtuu pari heräämistä. En pysty myöskään nukahtamaan päivällä, joten enimmäkseen on aina vähän semmonen zombimainen olo. Erään ystäväni yöunet jää hyvin usein kolmeen tuntiin ja hän nukkuisi oikein mielellään vaikka nuo kuusi tuntia. En tiedä mitä unettomuudesta kärsivä saa irti noin asenteellisesta artikkelista, vastaan itse, ei mitään.

Asta

Olen melko vähäuninen, 8 tuntia yössä on erittäin harvinaista. On ollut aikoja, jolloin olen kärsinyt asiasta ja ollut kierteessä, jossa nukahtaminen bussiin, pöydän ääressä istuessani tai viimeistään sohvalle oli tavallista. Tähän auttoi jonkin verran melatoniini, joka tuntui antavan pidemmän yhtäjaksoisen unen ja vähentävän iltapäivätorkuntaa. Sitten sain pari vuotta sitten parin kuukauden yskän jälkeen astmalääkkeet. Yskä lähti ja yöunet paranivat. Lievässä astmassa nenä voi mennä yöllä tukkoon, jolloin alkaa hengittämään suun kautta. Suu kuivuu, tulee kuorsausta ja unen laatu on heikkoa ja katkonaista. Olen parhaillaan kuukauden lääkekatkolla, koska astman vaikeusaste tutkitaan erityislääkekorvauksen saamiseksi. Viikossa alkoi taas tulla tukkoisuutta ja unet muuttuivat parin tunnin pätkiksi. Summa summarum: yöunen laatuun ja määrään vaikuttavat monet asiat. Yksi niistä on lievätkin astma, jota ei välttämättä itse edes tule ajatelleeksi.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Kiitos kommenteista! Unen tarve on todellakin hyvin yksilöllistä. Artikkelissa kiinnostava näkökulma oli meistä se, että vähän nukkuminen voi vaikuttaa terveyteen sellaisellakin ihmisellä, joka ei edes koe nukkuvansa (liian) vähän. Huonosti nukkuville toivomme voimia ja ratkaisuja tilanteeseen. Kiitos teille, jotka olette jakaneet vinkkejä unen saamiseksi!

kyllästynyt

ai että raivostuttaa nämä tavalla tai toisella syyllistävät ja vahingollisia seurauksia julistavat jutut vähäunisuudesta ja unettomuudesta....kun ei kukaan huvikseen nuku huonosti tai ole uneton, niin jospa kerrottaisiin niitä keinoja joiden avulla voisi nukkua paremmin...nämä jutut toimivat unettomuutta lisäävänä kun voi sitten yötä myöten miettiä miten tyhmäksi ja sairaaksi tahaton unettomuus tekee....

Vierailija

Joo..o.. no tiedän kyllä että nukun liian vähän. Normisti nukun 4-6tuntia
Tällöinkin heräilen välissä. Ei ole oma valintani nukkua niin vähän.

???

Tuo tutkimus oli tehty vuonna 2003! Miksi näitä enää uutisoidaan? Varmasti uudempaakin tutkimusta on maailmalla aiheesta! Aihe tärkeä, joten toivoisi toimittajalta vähän enemmän ajankohtaisuutta.

Symbiatch

Ero onkin siinä herätetäänkö vai herääkö itse. Jos keho päättää, että kuusi tuntia on tarpeeksi ja hyvältä tuntuu, siihen on turha muiden selittää mitään. Kyllä se silloin on tarpeeksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat