Kommentit (9)

Peliriippuvaisen läheinen

Hei Hukattu elämä. Riippuvaisen rinnalla myös läheiset voivat sairastua. Puhutaan läheisriippuvuudesta tai lähisuhderiippuvuudesta. Asiasta löytyy paljon tietoa esim. googlaamalla.

Aikuinen ihminen on vastuussa omasta elämästään, niin alkoholisti kuin sinäkin. Toipuminen vie aikaa, eikä syyllistäminen, itsen tai toisen, auta asiaa. Oletko miettinyt vertaistukea, jossa voit puhua tilanteen aiheuttamasta vihasta toisten saman kokeneiden kanssa?

Kaikkea hyvää vielä löytyvään elämääsi! Olet jo nyt vahva nainen, kun olet selvinnyt raskaista kokemuksista.

henki kulkee taas

Itse olen ainakin niin helpottunut ja onnellinen siitä vapauden ja arvokkuuden tunteesta mitä itse olen kokenut samankaltaisen (tai oikeastaan useamman sellaisen) jälkeen! vaikka suurin haaveeni ja unelmani on aina ollut äidiksi tulo, menee tämä tunne senkin edelle, ja jos joudun nyt olemaan yksin perhettä koko loppu elämäni, niin otan sen mieluummin kun huonon ihmissuhteen. enkä minä soimaa itseäni siitä, että olin siinä suhteessa silloin. ajattelen mieluummin, että minun piti olla, jotta olen nyt sen kuka olen.

Vierailija

Nauti tulevasta, anna itsellesi lupa olla juuri sellainen kuin olet. Uusi rakkaus voi olla hyvinkin lähellä, kun sen aika on. Harrasta, matkusta-lähelläkin voi kulkea ja kokea uusia riemuja. Älä jää murehtimaan, minä hain hetkeksi apua ja tunsin kuinka 10 vuotta alkoholisoituneen miehen kanssa jäi taakse kuin tuhka tuuleen. Nykyisin onnellisesti naimisissa tasapainoisessa suhteessa. Mielestäni elämä on tahtomista yksin ja parisuhteessa eläessä.

On mahdollisuuksia

Jos ei omaa perhettä tule, ala tukihenkilöksi. Sinulla on varmasti paljon annettavaa ja kerran kuussa joku pikkuinen saa luotasi normaalin viikonlopun, ehkäpä poissa alkoholistiperheestä.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Voi miten lämpimiä kommentteja - kiitos kaikille teille, jotka haluatte kannustaa kirjoittajaa eteenpäin! Elämässä on todellakin paljon erilaisia vaihtoehtoja, ja omanlaisen hyvän elämän voi luoda monia reittejä. Vertaistuen hakeminen on myös varmasti viisasta.

Syliä vailla

Minä synnyin alkoholistiperheeseen. Isä joi, ja äiti marttyroi.
Äidin piti saada lapsia, ihan sama, vaikka mies olikin hunsvotti.
Itse toivon, että en olisi koskaan edes syntynyt, ainakaan näille vanhemmille - niin huonot eväät heiltä matkaani sain.
Olen nyt jo aikuinen, mutta silti edelleen joskus kaipaisin sitä, että joku ottaisi syliin ja silittäisi hiuksia, kun on huono päivä tai sattuu johonkin. Lapsena kukaan ei pitänyt minua sylissä tai lohduttanut, mutta minä kyllä jo pikkutyttönä jouduin hoitamaan itkuista äitiä ja laskuhumalaista isää. Kai heillä sitten oli siinä tilanteessa suurempi tarve huolenpitäjälle kuin minulla...

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Hei Syliä vailla: kiitos paljon, että kirjoitit. Surullista kuulla, että lapsuutesi oli niin kurja. Miten olet jaksanut eteenpäin? Oletko löytänyt ihmisiä, joiden kanssa voisit jakaa elämän iloja ja suruja? Olet selvästi viisas ja välittävä ihminen. Toivon, että jaksat uskoa hyvään ja löydät voimia antaa myös anteeksi.

Camilla

Oma vastaava suhteeni kesti lähes 20 vuotta. Jatkuvaa on-offia. Itkua, pettymystä, raivoa, uudelleen aloittamista. Koko ajan sairastuin itse enemmän ja enemmän läheisriippuvuuteen. kun en enää jaksanut mennä töihin, vaan jäin vahtaamaan miestä kotiin oli pakko heittää se renttu pihalle. Kaksi vuotta mietin, pitäisikö haluta se takaisin. Olen ymmärtänyt oman sairauteni ja pysynyt siksi sinkkuna. En osaa hakea normaalia suhdetta, vaan hoivaa tarvitsevat kiehtovat edelleen. Tarvitsin aikaa kerätä voimaa suhteesta irrottautumiseen. En osaa katua. Nyt on hyvä ja voin hyvin. Myös yhteinen lapsemme on päässyt rakentamaan itseään kaiken sen jälkeen vaikka suhde isään onkin lähes poikki.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Hei Camilla: hienoa, että sait voimia kerättyä ja voit nyt hyvin. Läheisriippuvuus on vaikea asia, sillä siihen liittyy myös paljon välittämistä. Oman itsen ja omien tarpeiden löytäminen on kuitenkin sekin valtava lahja elämässä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat