Kommentit (5)

Tuovi

Näinhän se menee, osana yleistä huonotapaisuutta. Julkisissa kulkuvälineissä koilotetaan puhelimeen, pidetään reppua selässä muita sillä hutkien, seisotetaan vanhuksia.Toki myönteisiä poikkeuksia on, mutta yksi tönijä, koilottaja ja etuilija pilaa läsnäolollaan muilta sen hetken.

Koivunlehti

Niin, tuollainen käytös juhlissa on todella ikävää, siinä ei kunnioitetea juhlien järjestäjää/sankaria. Meilläpäin on erikseen lastenpöytä, mistä aikuiset antavat lapsille syötävää, sen jälkeen aikuiset ottavat omat herkkunsa aikuisten pöydästä. Tämä järjestys on yoiminut hyvin ja se on kerrottu jo kutsussa ja juhliin tullessa. Jos se järjestely ei joillekin sovi, niin se ei ole isäntäväen ongelma vaan vieraiden, voivat jättää seuraavat juhlat väliin.

Vierailija

Aivan samaa mieltä olen. Raivostuttavaa, kun isotkin lapset ja jopa teinit ryntäävät ensimmäisenä kahmimaan herkkuja suuhunsa. Olin häissä, joissa bestman piti puhetta ja sanoi, että ruokaa lähdetään hakemaan pöydittäin ja järjestys lueteltiin. Kuitenkin yhdestä pöydästä teinit olivat jo ensimmäisenä ryntäämässä herkkujen kimppuun. Minä kävin sanomassa heille, että ettekö kuulleet mitä juuri sanottiin. Vähän nolona kaverit jäivät kyllä sitten odottamaan.

Mistä lapset ja nuoret oppivat elleivät vanhemmat kotona jo opeta.

23 v.

Tuollainen käytös pilaa myös muiden juhlat. Tekisin säännöt selväksi näille ihmisille, tai jättäisin kutsumatta, jos eivät sen vertaa kunnioita. Meille on nuo käytöstavat kotona opetettu ja aion opettaa ne myös omille lapsilleni. 

ninna

Olisitko kenties turhan vaativa? Nykyajassa ollaan aika vapautuneita käytöksen suhteen ja valitettavasti muiden lapsia ei voi kasvattaa. Mielestäni tietyt peruskäytöstavat kuten kiitos, anteeksi ja ole hyvä tulee osata ja kyläilessä tietysti olla riehumatta. Välillä tosin tuntuu, että odotetaan liikoja ja ruhtinaallisia käytöstapoja. Ei kaiken tarvitse olla tiptop. Varsinkin hieman vapaamuotoisemmissa juhlissa esim läheisten sukulaisten kanssa vietetyt synttärit ei ole niin tarkkaa etiketistä kuka ottaa ensin ja onko kattaus oikeaoppinen. Itselleni juhlatilanteissa ei ole niin väliä kunhan kaikilla on hauskaa eikä mitään sikailuja synny. Sillä tarkoitan esim. sylkemistä, väkivaltaa tai kiusaamista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat