Miten isoäiti tekisi? Entä äitisi? 10 kotityötä, jotka teemme eri lailla kuin edelliset sukupolvet

Toimittaja Katja Vihmakoski perehtyi kotitöihin ja tajusi, miten eri tavalla niihin suhtauduttiin vielä muutama vuosikymmen sitten. Maailma on muuttunut, mutta onko siitä tullut parempi?Lue koko juttu

Miten isoäiti tekisi? Entä äitisi? 10 kotityötä, jotka teemme eri lailla kuin edelliset sukupolvet

Sivut

Kommentit (22)

Kolibrikukka

Hauska! Pyykkivertaus ehkä vähän ontui. Olen 49, äitini 84 ja meillä oli kyllä oma pesukone jo hyvin varhain - en muista meidän viettäneen pyykkitupaelämää ainakaan omassa lapsuudessani. Osa toki varmasti vietti, mutta kyllä pesukone kotona on ollut yleinen jo kauan.

• ylös 18
  • alas 8
Sisältö jatkuu mainoksen alla
-orson-

1) Väärin. En käytä ikinä pakasteita ruoanlairuoanlaitossa, vaan tuoreita raaka-aineita.
2) Väärin. Pesen pyykit käsin, koska pyykkikone hajosi jo sitten. Uutta ei ole tullut hommattua. Mulla on saavi.
3) Väärin. Ostan vaatteet kirpparilta tai ompelen itse.
4) Väärin. Teen ruoan valmiiksi kun lapsi tulee koulusta.
5) Väärin. Meillä on ovet auki aina, kahvit keitetään kun joku kävelee ovesta sisään.
6) Väärin. Hoidan kotia ja käyn välillä töissä.
7) Väärin. Mieheni äiti on jo kuollut, mutta tulimme aikoinaan erittäin hyvin toimeen.
8)Väärin Hilloan ja mehustan marjat ja omenat, jotka tulevat omista pensaista ja puista. Lisäksi sienestän ja marjastanahkerasti.
9) Väärin. Käytän Facebookia.
10) Väärin. Hoidan asiat parhain päin enkä kanna siitä tunnon tuskia.

• ylös 9
  • alas 12
Vierailija

Artikkelissa siis - ja mahdollisesti maailmassa - on siis kaikki väärin. Onneksi sinä olet sentään oikeanlainen, ehkä ainoa laatuasi.

• ylös 15
  • alas 26
Pirjo

Lapsuudenkodissa oli pulsaattorikone ja linko 50-luvulla. Automaatti hankittiin 70-luvun alkuvuosina.

Annistiina

Arja - Kodin Kuvalehti kirjoitti:
Hei Vierailija, juu, siivoukseen liittyviä lauseita voisi lisätä! Keksitkö joitakin sellaisia, joita ei enää kuule?

Noh, isoäiti kuurasi hiekkavedellä oikean puulattian ja kalkitsi keväisin navetan, äiti Swipe-aineilla, jotka oli ostanut naapurin kutsuilta ja minä tilaan siivoojan kotiini. ?

• ylös 16
  • alas 2
Vierailija

Hyvä toimittaja, kaikki eivät asu isolla kirkolla, maalaisserkun korvaan kuulosti vieraalta.

Vierailija

Hauska ja hyvä aihe, mutta faktat vähän sitä sun tätä varsinkin isoäitien osalta. Itse vajaa kuusikymppisenä kuuluun varmaankin artikkelin ryhmään äidit ja oma n. 90-vuotias äitini isoäiti-ryhmään.
Isoäidit elivät siis perhevuosiaan 50-60-luvuilla, jolloin ei enää pesty käsin pyykkiä. Pulsaattoripesukone toimi sellaisessakin taloudessa, jossa ei ollut juoksevaa vettä. Ruokaa ei laitettu koulusta kotiutuville lapsille, koska lapsilla oli kouluruokailu puolilta päivin. Ehkä sitten myöhemmin illan suussa järjestettiin koko perheelle lämmin ruoka, kuten vastuulliset vanhemmat nykyäänkin tekevät. Säilöä ei tietenkään tarvinnut perheen hengissä pitämiseksi, aikakausi oli muutenkin nopean talouskasvun ja kaupungistumisen aikaa. Ompelukonetta käytettiin ennen vanhaan varmastikin enemmän kuin nykyään, mutta  kun valmisvaateteollisuus rynni vauhdilla eteenpäin varsinkin 60-luvulta lähtien, niin kaupasta haluttiin ostaa muotivaatteet. Vaateliikkeitä oli maalaispaikkakunnillakin useampia. Harva isoäiti oli edes niin taitava, että olisi osannut loihtia juhlavaatteita lapsilleen, yksi vaihtoehto tietysti oli ammattiompelijat.

Arkielämän historiaa pohtivat artikkelit ovat kuitenkin aina mielenkiintoisia, mukavaa olisi lukea lisää niitä ja vallankin kun taustatyö on huolella tehty.

• ylös 10
  • alas 3
En edes maaseudulta

Tämän mukaan olen osin äiti ja osin isoäiti en nykyajassa - paitsi ehä whatappin kanssa. Ikäni 40+.

Vierailija

Outo ajatus tuo, etteivät isoäidit olisi tehneet muuta kuin omaa kotitaloustyötään. Kotiäidit olivat loppujen lopuksi aika harvinainen, lähinnä kaupunkilainen ilmiö ja sekin usein vain siksi, ettei kohtuuhintaista lasten päivähoitoa ollut riittävästi.

Maaseudun tytöt ja naiset ovat aina osallistuneet maatalon töihin, omassa talossa tai palkattuina. Kun miehet olivat talvet metsätöissä, talon työt jäivät kokonaan naisille. Nuoret kotiapulaiset huolehtivat ansiotyössä käyvien äitien lapsista ja osin taloudesta, yritystoiminnassa molemmilla puolisoilla oli paljon tehtävää, vaikka kotitöitä tekivätkin lähes aina vain vaimot.

Ei vain pellot, niityt ja navetat, vaan myös koulut, kaupat, tehtaat, satamat - kaikkialla naisia uurastamassa! En voi käsittää, miksi jatkuvasti esitetään, että naiset olisivat vasta viime vuosikymmeninä "menneet töihin", Suomessa naiset ovat AINA tehneet työtä oman ja perheensä elannon hyväksi.

• ylös 13
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Outo ajatus tuo, etteivät isoäidit olisi tehneet muuta kuin omaa kotitaloustyötään. Kotiäidit olivat loppujen lopuksi aika harvinainen, lähinnä kaupunkilainen ilmiö ja sekin usein vain siksi, ettei kohtuuhintaista lasten päivähoitoa ollut riittävästi.

Maaseudun tytöt ja naiset ovat aina osallistuneet maatalon töihin, omassa talossa tai palkattuina. Kun miehet olivat talvet metsätöissä, talon työt jäivät kokonaan naisille. Nuoret kotiapulaiset huolehtivat ansiotyössä käyvien äitien lapsista ja osin taloudesta, yritystoiminnassa molemmilla puolisoilla oli paljon tehtävää, vaikka kotitöitä tekivätkin lähes aina vain vaimot.

Ei vain pellot, niityt ja navetat, vaan myös koulut, kaupat, tehtaat, satamat - kaikkialla naisia uurastamassa! En voi käsittää, miksi jatkuvasti esitetään, että naiset olisivat vasta viime vuosikymmeninä "menneet töihin", Suomessa naiset ovat AINA tehneet työtä oman ja perheensä elannon hyväksi.

Niinpä, minä olen 35-vuotias ja molemmat isoäitini on olleet palkkatyössä, äitini (nyt yli 60v) on ollut lapsena päiväkodissa, en tiedä miten isäni hoito on hänen lapsuudessaan järjestetty.

Vierailija

Koko 80-luku ainakin jo pestiin, talossa oli kyllä pyykkitupa, mutta ei meidän perhe käyttänyt

Vierailija

Hyvä kommentti, esim. oma liki satavuotias isoäitini muutti kapunkiin ja toimi talonmiehenä pari vuosikymmentä. Hänen neljästä sisarestaan 3 oli opettajia (ja ihan sieltä maslta savupirtistä lähteneitä). Ja outoa jutussa on, että esitetään kuin nykyisin ei olisi kotitöitä ja että nykyihminen vain pääsee helpolla. Elämisen painopiste on vain muuttunut. Ei ainakaan nykyresursseilla työelämässä vain mietitä kuinka itseään voisi kehittää vaan tehdään töitä niska limassa ja kotona odottaa ruuanlaittoa, siivousta ja pyykkäystä. Nykynaisen työelämä ei olisi mahdollinen ilman näitä apuvälineitä, jotka jutussa esitetään siinä valossa, ettei me nykyihmiset enää tee mitään.

juuret Itä-Suomesta

Olen 37 vuotias ja edesmennyt mummoni asui sähköttä ja ilman juoksevaa vettä maalla ja todellakin pesi itse pyykkinsä saunassa, pyykkilauta apunaan. Äitini sai opetella kaupunkilaistumisen kaikissa muodoissaan ja minä taiteilen tässä joukon jatkona.

Hei nimimerkki Vierailija, olet aivan oikeassa, kyllä nykyisinkin tehdään töitä niska limassa ja kuten sanoit, kotona odottaa ruuanlaittoa, siivousta ja pyykkäystä. Sinänsä ei kyllä päästä helpommalla kuin ennenkään.

Virutettu on ja huuhdeltukin :D

-53 syntynyt, äitini -13. Maaseutu. Varhaislapsuudessani vesi lämmitettiin saunan tai navetan padassa ja pestiin paljussa käsin tai pyykkilautaa käyttäen. Kuivatettiin kesäisin ulkona ja talvella talon vintillä ja tuotiin sieltä sitten lämpimiin tiloihin lopulliseen kuivatukseen. Lakanat mankeloitiin ja paidat silitettiin. Sitten tuli pulsaattorikone (ehkä 1968?) ja 70-luvun loppupuolella linkoava pesukone.
Itse käytin perheen perustettuani ja kerrostaloon muuttaessani pyykkitupaa (1980) - jossain välissä tuli oma pesukone, mutta sitten taas 1998 siirryin käyttämään pesutupaa - käytin myös mankelia (mikä loistava keksintö!) Muutettuani kerrostalosta rivitaloon oli hankittava oma pesukone, sillä taloyhtiössä ei ollut pesutupaa. Lapseni synt. 1989 asuu kerrostalossa ja käyttää pesutupaa. 
Eli suoraviivaisesti ei voi vetää johtopäätöstä, että kyllähän nyt kaikilla oli pesukone jo 50-60 -luvulla :D Mutta kiitos artikkelista, pistäähän se miettimään näitä asioita (ja muistelemaan myös). 

Niinpä

Arja - Kodin Kuvalehti kirjoitti:
Hei nimimerkki Vierailija, olet aivan oikeassa, kyllä nykyisinkin tehdään töitä niska limassa ja kuten sanoit, kotona odottaa ruuanlaittoa, siivousta ja pyykkäystä. Sinänsä ei kyllä päästä helpommalla kuin ennenkään.

Nyt on lähes joka työlle omat laitteensa, ennen työt tehtiin ihan käsipelillä. Ruokaa valmistaessani tai tarvikkeita ostaessani, mietin aina, mitä isoäiti ostaisi. Se karsii einekset ja pikaruoat pois ostoslistalta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat