Alkoholisti pissaa housuunsa ja kymmenen muuta vaiettua faktaa alkoholismista

Kalle Lähde on raitistunut alkoholisti, joka on kirjoittanut kirjan Happotesti.

Kirjailija Kalle Lähde paljastaa alkoholistin arjesta 11 karua faktaa, joista yleensä vaietaan.Lue koko juttu

Alkoholisti pissaa housuunsa ja kymmenen muuta vaiettua faktaa alkoholismista

Sivut

Kommentit (65)

Alkoholistin tytär

Aikamoinen yleistys. Yksi alkoholisti ei ole yhtä kuin kaikki alkoholistit.

• ylös 99
  • alas 185
Alkoholistiveljien sisko, rait...

Silti on hyvä, että asiasta puhutaan suoraan - ja nimenomaan se on hyvää, että asiasta puhuvat ne, joilla on omaa kokemusta. Edes me sisaret, tyttäret ja äidit emme tiedä koko totuutta.

On meilläkin näkemyksemme ja niitäkin kannattaa kuunnella, ja sen sanoisin, että esim. kannabiksen vapauttamisesta kannattaa kysyä kannabiksen käyttäjien omaisilta ja läheisiltä, eikä vain viihdekäyttäjiltä - tai edes tutkijoilta.

• ylös 130
  • alas 38
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nykyään melko raitis ja kokenut

No minäkin toimin näin ??
7. Alkoholistin aamurutiinit ovat vaivalloisia
”Kun alkoholisti lähtee töihin, hänen pitää nähdä helvetinmoisesti vaivaa. Minun aamurutiinini olivat nämä: join tärinät pois, otin pari rauhoittavaa, kävin suihkussa, ajoin parran, ruiskutin reilusti partavettä, otin pari Mynthonia, tiputin punoitusta vähentäviä silmägeelitippoja ja puin vastasilitetyt vaatteet.

Pidin ulkokuoreni täydellisen siistinä. Koko työpäivän pelkäsin, että joku tulee metrin liian lähelle, haistaa ja sanoo: Hei, sähän oot juoppo.” ??

Oikeestaan itse olin masentunut avioerosta ja join 4.viikko joka päivä ja kävin töissä. Mutta neljä viikon jälkeen en jaksanut taistella, kun aamulla kädet tärisi ja oli huono olo silloin. Kokemusta on. ?
Sitä ihmettelen miten toiset jaksaa vetää viina ympäri vuodet jne? Huh seki on muuten raskasta ja kallis huvi.

• ylös 29
  • alas 4
Asioilla on aina vähintään kak...

Juoppo = alkoholisti mutta voi olla alkohoolisti olematta juoppo! Ns. jakkupuku alkoholistit pärjää vielä töissä hyvin, mutta alkoholin suukulutuksen rajat paukkuu helposti. Lasi -kaksi viiniä illallisella, pari saunakaljaa jne niin yhtäkkiä täysin alkoholitonta päivää ei ole.

• ylös 17
  • alas 4
tero.nyman

10. Alkoholistin ongelma on muka aina joku muu

”Kun sain masennusdiagnoosin, riemastuin: Jes, viimein virallinen syy ryypätä!

Uskoin vilpittömästi, että syy juomiseeni oli masennus. Enkä tietenkään voinut lopettaa juomista, ennen kuin olisin parantunut masennuksestani.

Jälkeenpäin tajusin, että viina oli masennukseni syy, ei sen seuraus. Kun lopetin juomisen, ahdistukseni katosi ja kaikki hyvä palasi elämääni.

Kuules. Masennuksesi syy ei ole viina, lääkkeet tai vanhempasi.  Se on niin, että ruispuuron tai kauraleivän liiaallinen syönti vaikuttaa psyykeen. Eli otat vain vesilasin ja ruisleivän kauniiseen käteesi ja jätät selitykset sikseen. Voi ottaa oluen silloin tällöin ja silti elää normaalisti. Kaikkeen kuolee: sata litraa vettä päivässä on fataalia, litra normaalia

• ylös 8
  • alas 64
"fiksu yrittäjä"

Hieno kirjoitus, tunnistan itseni jokaisesta faktasta, täyttä totta joka sana.
Itse raitistuin samana vuonna, samassa hoitopaikassa!

Elämä on nyt elämisen arvoista, toki juominenkin opetti paljon elämänän ja kuoleman nuorallakävelystä, sitä se alkolistilla on lähes päivittäin.

• ylös 37
  • alas 2
Vierailija

Alkoholismi ei luo tietynlaisia ihmisiä, vaan tietynlaista käyttäytymistä. Tästä syystä joka-ikinen alkoholisti voi samaistua toisten alkoholistien "elämäntarinaan" lähes 100%:sti. Itse tunnistin näistä 11 kohdasta, 10 omassa "elämäntarinassani", kaikkine sivujuonteineen.

• ylös 32
  • alas 3
J.L.

Alkoholismi on itsetuntosairaus, jota ei voi hoitaa lääkkeillä. Ihmisellä voi olla alkoholistinpsyyke vaikka olisi raivoraitis. Alkoholi tekee Alkoholistista alkoholistin. "Alkoholistinpsyyke" voi säilyä ja vaikuttaa (määritellä käyttäytymistä, tunteita, itsetuntoa ja toimintaa), vaikkei joisi tippaakaan. Alkoholistin ego on yleensä todella vahva ja negatiivinen, vaikkei sitä aina ulospäin uskoisikaan.

• ylös 14
  • alas 2
Onnellinen

Alkoholistin ex-vaimona kiitän tästä kirjoituksesta. Kohta 11 auttoi minua todella paljon. Vaikka olen tiennyt etten mitään juoniselle voinut, tuo kohta auttoi ehkä vähän ymmärtämän miksi.

Mies oli sitä mieltä, että mitä minä valitan kun hän usein tekee ruokaa ja siivoaakin. Että mitä se voi minua haitata jos hän muutaman ottaa rentoutuakseen tai "asennuskaljaa" mihin tahansa pikku hommaan seuraksi. Tai mitä se minua vaivaa jos hän vapaapäivänä juo, kun kuitenkin töissä käy.

Lopulta tuntui että kaikki oli minun syytä kun en vain ymmärrä. Ja jos minä valitin juomisesta, hän iski takaisin moittimalla jotakin henkilökohtaista ominaisuuttani. Koska ei nähnyt mitään eroa siinä, jättääkö ihminen esim murusia leikkuulaudalle vai onko päissään joka ilta.

Koska nalkutan ja pihtaan, hän juo. Vaikka aivan oikeasti olin huolip että juo itsensä hengiltä, ja ihmettelin, että miten mukava ja fiksu ihminen juo itsensä ilkeäksi ja ikäväksi tyypiksi. Ja seksi todellakin hiipui, eihän sellaista könnistä örinää jaksa kukaan. Ja jatkuva huoli vaikuttaa todellakin libidoon.

Mies päätyi lopulta rakastumaan toiseen. Alkuhuumassa ei näe mitään virheitä. Ja uusi nainen tykkää itsekin ottaa enemmän. Ei siinä mielessä kävi onnellisesti. Minäkin pääsin vapaaksi tavallaan pakosta, ei tarvinnut tehdä raskasta päätöstä lähteä. Koska, ilmeisen tyypillistä kyllä, selvinä päivinä kaikki oli hyvin.

• ylös 51
  • alas 1
Vierailija

Kiinnostava juttu, mutta otsikko on kylläkin pielessä. Eivät nämä ole faktoja alkoholismista. 

• ylös 5
  • alas 32
Vierailija

Miksi juomisesta on tehty niin iso ongelma Suomessa. Ulkomailla tehdyt matkat näyttää että jatkuva tissuttelu on normaalia!

• ylös 7
  • alas 54

Kiitos teille kaikille kiinnostavista kommenteista ja tärkeistä näkökulmista. Jutun tarkoitus oli tosiaan tuoda esiin asioita, jotka alkoholistien arjesta usein jäävät kertomatta. On totta, että jokainen kohta ei päde jokaiseen alkoholistiin, ja toisaalta listasta vielä varmasti puuttuu monta tärkeää asiaa. Hyvä kuitenkin, jos jutusta herää muutama oivallus! Aurinkoista viikonloppua toivotellen, Anna S. / Kodin Kuvalehti

• ylös 22
  • alas 0
Irwin

Ainaki heti voisin sanoa, että takana piilee jokin muu ns. oikea ongelma ja se on vieläkin auki. alkoholi toimii myös lääkkeenä kumpi on parempi masennuslääke vai alkoholi?

• ylös 5
  • alas 18
Leksa

Masennuslääke. Alkoholi vaan lisää masennusta ja ahdistusta. Ja myös erilaiset terapiamuodot auttavat.

• ylös 31
  • alas 3
Vierailija

Oon nyt lukenut tuon jutun noin 5 kertaa ja voin vilpittömästi allekirjoittaa kaikki muut kohdat paitsi kuset/paskat housussa laulamista.

Taitaa olla aika lopettaa viinanjuonti.

• ylös 61
  • alas 3
tyttären suru

Isäni kuoli äskettäin maksasyöpään. Hän ihme kyllä eli yli 7-kymppiseksi. Täys alkkis koko ikänsä. Kuitenkin hän oli korkeassa asemassa oleva hyvin tienaava, hienosti pukeutuva salkkumies, kukaan ei uskoisi minkälaista elämää meillä kotona vietettiin. Eikä näistä asioista yleensä kerrota muille, varsinkaan kun kyseessä on hyvin arvostettu ihminen.

Työpäivän jälkeen hän avasi heti viinipullon ja viiniä meni 3 litraa joka ilta. Viikonloppuisin vielä enemmän, silloin hän oli niin sekaisin että kaatuili, pissasi lattioille tai ohi pytyn. Lakanoissakin oli ripuliraitoja. Tätä sotkua äitini joutui siivoilemaan aina. Välillä kun äitini läksytti häntä verbaalisesti, hän häpeästä pystyi olemaan muutamia päiviä juomatta, mutta aina lopulta palasi takaisin samaan.

Oli inhottavaa itse asua sellaisessa kodissa ja myös lapsenlapsille ikävää olla siellä ja nähdä kun iso mies makaa lattialla kuorsaamassa alastomana. Toisaalta eipä ole minun poikani alkoholiin koskenut. Olemme tästä jutelleet, että se voi olla geeneissä se sairaus, että kandee miettiä onko järkeä edes kokeilla juomista, kun on nähnyt mihin se voi johtaa.

Alkoholismi on koko perheen sairaus, se ei ole oma asia vaan vaikuttaa kaikkiin. Äitini esim. ei uskaltanut kutsua ihmisiä kylään ollenkaan koska pelkäsi, että asia paljastuu kaikille. Onneksi isäni sentään oli kiltti, ettei mitään väkivaltaa tai huutamista ikinä tarvinnut pelätä. Lähinnä häntä vain kävi kovasti sääli ja elimme jatkuvassa pelossa kuinka kauan kroppa voi kestää tuollaista. Ihme kyllä hän eli noin vanhaksi, vanhemmaksi kuin yksikään sisaruksistaan jotka elivät terveellisesti.

• ylös 36
  • alas 0
Vierailija

Jokainen krapulamorkkiksista kärsivä kyllä tietää miltä ne alkoholin aiheuttamat masennusoireet tuntuu. Niihin verrattuna oksentelu, päänsärky, ym. pikkujutut ei ole mitään.

• ylös 21
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi juomisesta on tehty niin iso ongelma Suomessa. Ulkomailla tehdyt matkat näyttää että jatkuva tissuttelu on normaalia!

Päivättäin jatkuva "tissuttelu" tappaa. Tällä viikolla lähti kaveri reilusti alle 50-vuotiaana.

• ylös 27
  • alas 2
Alkoholistien tytär ja puoliso

Tämä on aika hyvä kuvaus alkoholistista mut niin kuin kaikki kuvaukset aina löytyy erilaisia alkoholisteja.. Omat vanhempani olivat aina parempia kuin naapurit...jotka tosiasiassa olivat vain köyhiä mutta suurin osa kunnollisia ihmisiä toisin kuin omat vanhempani.. Syy juomiseen täytyi aina löytyä milloin paloi pesukone jne.. On hyvä että itse huomaa ja hakeutuu hoitoon mutta sen jälkeen on myös ymmärrettävä ettei kaikki voi muuttua taikasauvan heilautuksella.. Lapsien ja puolison arvostus ja luottamus täytyy ansaita sen jälkeen uudelleen ei saa heti olettaa kaiken alkavan nollasta kun itse ei enää juo.. Tsemppiä moni suhde päättyy eroon vasta raitistumisen jälkeen koska yhtäkkiä raitistuneesta ihmisestä tuleekin ylihyvä ihminen joka odottaa että maata palvotaan hänen jalkojensa alla.. Kuitenkin puoliso on nähnyt jo kaiken ja kokenut kaiken.. Puoliso minun mielestäni unohtaakseen kaiken tarvitsee itse terapiaa pystyäkseen purkamaan kaiken sen sonnan mitä sisällään on kantanut ja puolisolla menee varmasti aikaa ennen kuin pystyy sen pahan olon sanomaan alkoholistille koska pitkään varoo tekojaan ja sanojaan ettei joudu syylliseksi siihen että alkoholisti ratkeaa uudestaan.. Sen kun holistit ymmärtäisi niin hyvä olisi..

• ylös 22
  • alas 1
Vierailija

Sellainen joka ei ole elänyt alkoholistin kanssa, ei monesti tiedä miten surkea ja pohjamutiin vajonnut ihminen alkoholisti on.  En kaipaa krapularipulista, haisevaa, hikoilevaa, horkkaisen huonosa hapessa ollutta miestä, jonka kanssa joskus kauan sitten yritin perhe-elämää ja avioliittoa elää. -Onnittelut Kallelle!

• ylös 25
  • alas 1

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat