Kommentit (2)

Retriikka

Juuri noita kohtia en välttämättä itse tunnista ainakaan täysin. Olen maalta syrjäkylältä. Leipä perheeseen tuli maatöistä. En tiedä oliko se kovin leppoisaa paahtaa kesäisin heinäpellolla, kasvimaalla, viljapellolla, matonpesussa jne. Työ oli raskasta ja kyllä joskus aika hektistä. Talvi oli helpompaa mutta koulupäivät oli pitkiä kun koulumatka oli pitkä (alakouluun 17 km ja yläkouluun 35 km yhteen suuntaan). Ja kyllä sitä talvella kotonakin lunta ja lehmän lantaa luotiin. En minä nykyäänkään tunnista kiirettä elämässäni. Kiireinen ihminen on kerännyt itse itselleen liikaa kaikkea. Sota ei yhtä miestä kaipaa jos jonkun menon jättää menemättä. Maalla asuttiin kaukana kaikesta. Eipä sitä menty kavereille kun välimatka oli monen monta kilometriä. Toki lähinaapureita nähtiin mutta kyllä maaseudun lapset oli ujoja ja arkoja. Kännykkää ei ollut mutta ei myöskään puhelinta kuin vasta joskus kouluvuosina. Epäilen ettei silloin oltu kovin hyvin tietoisia mistään. Oltiin aika untuvikkoja ja tietämättömiä monista maailman ihmeistä. Tiedonkulku oli hidasta. Markat... no onko sillä väliä. Msrkka, euro, oravannahka. Pääasia että talous toimii ja hinnat saadaan sovittua. Ei se markkakaan niin vakaa aina ollut. Palkat oli pieniä ja työntekijöiden asiat monella tapaa huonommin kuin nykyään. Paistoiko aurinko enemmän? Jos paistoi niin melanoomahan siitä seuraa. Heinäpouta saattoi olla kehnokin ja akkaviikot oli silloinkin. Lunta kyllä talvelka oli enemmän ja talvet oli kunnon talvia. Ei! Kyllä kehotys kehittyy ja maailma menee eteenpäin. Jokaisessa ajassa ja asiassa on hyvät ja huonot puolensa. Ollaan tyytyväisiä niistä hyvistä ja jätetään se turha marina.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat