Lukijan kirje: Toivon, etten olisi syntynyt

Äidin piti saada lapsia, vaikka mies oli hunsvotti. Itse toivon, että en olisi koskaan edes syntynyt.Lue koko juttu

Lukijan kirje: Toivon, etten olisi syntynyt

Kommentit (8)

leomama

Hei, lähtökohtasi kuulostaa surullisen tutulta, mutta Sinä olet ainutlaatuinen! Koitathan ajatella niin, että sinun syntymiselläsi on ollut tarkoitus ja olet tärkeä ja ainutlaatuinen ihminen tässä maailmassa. Onko sinulla ystäviä, joiden kanssa voisit jutella? Entä jaksaisitko jutella ammatti-ihmisen kanssa? Tee asioita, joista nautit ja ajattele, että sinä olet jo vanhempiasi kohtaan velvollisuutesi hoitanut, nyt voit keskittyä itseesi. Opiskele, harrasta ja nauti kaikesta mitä maailmalla on tarjota. Kun rakastat ja arvostat itseäsi, niin löydät varmasti rinnallesikin ihmisen, joka rakastaa ja arvostaa sinua. Paljon iloa ja voimia elämääsi! :)

• ylös 15
  • alas 9
Hanna-mamma

Olen "leomaman" kanssa aivan samaa mieltä. Hae ammattiapua ja sen avulla rakentumista uuteen, omaan identiteettiisi. Olet arvokas ihminen. Älä anna sen tietämisen määritellä itseäsi, että vanhempasi olivat monella tapaa avuttomia, kunnottomia ja taitamattomia. Sinä voit rakentaa oman minuutesi ja elämäsi. Ja ehkä tulla itse paljon paremmaksi vanhemmaksi kuin millaiset itseläsi oli. - Onnea ja siunausta elämääsi!

• ylös 15
  • alas 7
Sisältö jatkuu mainoksen alla
UskoToivoRakkaus

Sinun ihmisarvoasi ei määrittele kaksi rikkinäistä ihmistä, jotka eivät osanneet toimia rakastavina vanhempina. Heilläkin on sinänsä omat "taakkansa" ja syynsä kykenemättömyyteen toimia rakastavan vanhemman roolissa. Tämä maailma tuppaa olemaan sellainen domino-efekti, jossa omat huonot kokemukset ja arvomaailman/kotiolosuhteiden vääristymät siirtyvät omissa toiminnoissa aina eteenpäin.

Tämä tuhoisa malli on hyvä katkaista, tosin armollisesti itseä kohtaan. Kaikki kokemasi pettymykset, ahdistus ja tuska ovat äärimmäisen sallittuja - olethan jäänyt  paljosta paitsi: Vanhempien rakkaudesta.

Mutta vanhempiesi kykenemättömyys rakkauden osoitukeen ei tee sinusta yhtään muita ihmisiä rakkautta ansaitsemattomapaa! Ihmisarvo ei ole toisen ihmisen määriteltävissä, se on kaikille sama.

Niin mielelläni sanoisin, että meillä kaikilla on ainakin yksi luotettava Isä: Taivaan Isä. Harmi vaan, että tämä Taivaallinen Isä on nyky-yhteiskunnasta häivytetty taka-alalle ja hänen olemassa olonsa on koitettu mitätöidä. Taivaan Isä on mielettömän tärkeä voimavara kaikille meille rikotuile, nujerretuille ja alistetuille. Jumala on Rakkaus, ihminen on jumalankuva ja Jumala ei tahdo, että yksikään hänen lapsistaan hukkuu. Kuten lastenvirsi sanoo: Taivaan Isä suojaa antaa, hän on Isä jokaisen...Taivaan Isän kädellä, jokainen on tärkeä. 

Julma maailma on vienyt ihmsen uskon Rakkauteen ja Jumalaan. Mutta toivon sydämestäni, että otat nämä lohdutuksen sanat huomioon. En tässä tyrkytä uskonnollisuutta tai Raamattua, ihan vaan rakkauden sanomaa koitan ilmaista ja luoda toivoa sinuun. Suru ja ahdistus kokemastasi rakkaudettomuudesta ovat sallittuja, mutta älä anna menneisyytesi nujertaa sinua. Itke jos itkettää, muistaen että Rakkaus elää ja on saavutettavissa sinunkin elämääsi. Joillakin meistä tie on kivisempi, mutta niinhän ne helmetkin hioutuvat paineen tuloksena. Tällä en koita ihannoida kurjuutta tai karuja kokemuksia, mutta usein niistä on pitkällä tähtäimellä hyötyä ja opittavaa. On vaan annettava asioille aikaa, oltava itselleen ja lähipiirilleen armahtavaisia - joskus kaiken tarkoitus vielä näyttäytyy kaikessa kauneudessaan. 

Urhea

Minun elämän ohjeena on ollut Ritva Puotilan sanat jonkun lehden haastattelusta " Ihmisen velvollisuus on viettää elämä niin hyvin kuin hän voi. Jos on mahdollisuus iloon ja elämisen hehkuu, sen saa näyttää ja se pitää näyttää"

Sinä ole paras oma itsesi.

Sinä olet arvokas.

Sinä et voi isällesi saati äidillesi mitään.

Sinä löydät itsellesi sylissä pitäjän, sinä voi antaa läheisyyttä ja lämpöä ympärillesi.

Sinun on ollut tarkoitus syntyä, sinun tarkoitus on olla.

Olet  paras oma itsesi, käänny aurinkoon, nauti lämmöstä. Elä. Ole hyvä itsellesi. Etsi hyvä polku.

<3

Talventörröttäjä

Olen ajatellut että kirottu se päivä jona synnyin. Yritin maailmassa, pilkkasivat ja halveksivat. Join. Muutkin joivat mutta halveksivat silti. Kun olisin elänyt tervejärkisen ihmisen elämän ja saanut nauttia ymmärryksestä ja sosiaalisista taidoista. Muista ihmisistä ja sukulaisista. Nyt mä oon ollu varsin pitkälti erakkona.

uskonnoton

Tämä ei nyt lohduta sinua yhtään, mutta minäkään en olisi halunnut syntyä. Vanhemmat olivat ihan ok vanhemmat, alkoholi ei kuulunut heidän elämäänsä, mutta vahva usko kuului.
Lapsuuteni oli periaatteessa onnellinen, mutta niin uskon kyllästämä, että nykyään aikuisena en halua kuulla yhtään mitään hengellistä, en puhetta enkä musiikkia, en mitään.
Meitä lapsia on kymmenen, koska usko kieltää ehkäisyn ja perhesuunnittelun. Kyllä meitä kaikkia rakastettiin, mutta koko elämä pyöri uskonnon säännöillä. Ihan kaiken saneli usko eikä meitä lapsia kannustettu ajattelemaan omilla aivoilla. Kaikessa oli vain yksi tapa ajatella ja toimia ja se oli se, mitä usko määrää. Kyseenalaistamisesta suututtiin. Jo hyvin pienenä huusin kiukuissani, että en olisi halunnut syntyä. Se aiheutti raivarin isässäni.
Tunnustan, että olen katkera. En canhemmilleni vaan uskolle, jolla heidät oli aivopesty. Kaikilla ei ole kykyjä alkaa kyseenalaistamaan saamaansa (uskon)oppia ja vanhempani olivat juuri niitä.
Jos elämäni olisikin taloudellisesti turvattu ja olisin hyvässä sekä mielekkäässä työssä, minulla ei olisi vaikeita sairauksia ja olisin paremmassa parisuhteessa eli juuri nämä onnellisen elämän perustukset olisivat kunnossa niin ehkä tykläisinkin elää. Nyt lähinnä kadehdin niitä, jotka saavat lähteä tästä elämästä nuorina.
Mutta vaikka en olisi halunnut syntyä niin kuolemakin pelottaa. Se pelottaa siksi, että pienestä asti minulle on kerrottu, että vain lestadiolaiset pääsee taivaaseen. Sen takia luen paljon juttuja niustä, jotka ovat kohdanneet kuolleen ei lestadiolaisen läheisensä ja se läheinen on sanonut, että hänellä on hyvä olla tai se on näyttäytynyt enkelinä tai jotain.
Oikeasti en edes halua taivaaseen. Haluan, että kun kuolen niin minä vaan lakkaan olemasta, eikä kohdalleni tulee mitään toista, kuoleman jälkeistä elämää.

tia.a.mummo 68v.

Jokainen elämä on lahja,taustasta huolimatta.Olet yhtä arvokas kuin muut ihmiset. Hae ammatti apua.Jos  kynnys vaikea. Laita hakukoneelle vaikka Mission. Lue heidän tavoiteita autaa ymm. Nuoria kaiken ikäisiä.Tai diakonisalaitois,Punainen risti. Katso sivujen otsikoita,löydät hakemasi.

tyhjä huone sisälläni

hei "toivon, etten olisi koskaan syntynyt"

Olen itsekin samaa mieltä. Lapsuuskodissani olin äidin hyljeksimä, hän käytti fyysistä ja henkistä väkivaltaa minuun. isosiskoni oli rakas ja tärkeä äidilleni. Minä en ollut mitään, vaikka kuinka yritin tehdä töitä kotona, äidin mieliksi, en ollut hänelle tärkeä.  Onneksi isäni piti minusta huolta. Kotona minulle sattui aika paljon tapaturmia, kun olin äidin kanssa kahden. Osa vaati lääkärinhoitoa. Eniten olin isäni kanssa ja hän rakasti ja piti minusta huolta. Äitiäni pelkäsin, koska hän suuttui aivan pikku-asioista, eikä ajatellut millä lyö minua.  Verailu siskoni ja minun välillä kesti aikuisuuteen ja keski-ikään saakka. Olin perheellinen ja opiskelin uuteen ammattiin hoito-alalle, silti en ollut yhtään mitään. Elän nyt yksin, lapseni ovat aikuisia  ja omassa elämässään. Silti minun sisälläni asuu suuri tyhjyys, koen olevani täysin kykenemätön mihinkään.  Vaikka teenkin hoitotyötä, koen, että olen arvoton ihminen. Silti vaikka tekisin työni kuinka hyvin. En jaksa tällaista tyhjyyttä ja pelkoa, että en ole hyödyllinen kenellekään. Työpaikalla minun ylitseni kävellään,  olen huono työntekijä, en uskalla panna vastaan kenellekään. Teen nurkumatta työni, mutta huono olo pyrkii pintaan, heti, kun menen töihin. Työssä on kiireistä, enkä useinkaan ehdi käydä edes lakisääteisillä tauoilla. Yritän puurtaa kaiken valmiiksi, vaikka uupumisen uhalla ja olen kotona aivan puhki. Ilmeisesti olen liian kiltti.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat