Lukijan kirje: Tasa-arvoa ulkonäköön

Naiset värjäävät tukkaansa pienestä pitäen, mutta jos mies tekee saman, se on naisista naurettavaa. Missä on tasa-arvo?Lue koko juttu

Kommentit (5)

Tuuli

Mieheni on värjännyt maantien harmaita hiuksiaan koko aikuisiän. Yhdessä olemme olleet 16 vuotta enkä kertaakaan ole ajatellut värjäämisen olevan milläänlailla outoa. Kivahan se on jos mieskin pitää ulkonäöstään huolta.

Erimielinen

Minua harmittaa tällainen näin voimakas yleistäminen, sillä en itse pysty uskomaan, että tämä on laisinkaan yleistä. Jos kirjoittaja tai kirjoittajan läheiset itse ovat joutuneet tällaisen kohteeksi niin se on todella ikävää. 

Moni mies kokee itse, että hiusten, viiksien ja parran värjääminen on jotenkin noloa ja silloin pienikin katse tai kommentti kääntyy helpolla paljon negatiivisemmaksi kuin mitä se todellisuudessa on.  

suhteelinentasaarvo

Tasa-arvo on usein sitä mitä kunkin meidän ajatusmaailma mieltää tasa-arvoksi. Siksi tasa-arvo käsite ja mitä siitä ajattelemme heilahtelee niin paljon. Tasa-arvossa saatetaan mennä ihmisen epämukavuus alueelle ja jos ihminen kokee miehisyyteensä tai naisellisuutensa vaarantuvan, niin ihminen asettuu puolustuskannalle, sen sijaan että miettisi sitä pitäisikö ajatella asiaa uudesta näkulmasta. Siksi varsinkin naismaisiksi mielletyt miehet ovat usein punainen vaate. Itsestään ja ulkonäöstään huolehtiva mies on kuitenkin se yksilö ja ihminen, joka kokee että hänen on hyvä elää näin, vaikka ei edustakkaan suurta enemmistöä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja tutustutaan erilaisiin ihmisiin, niin se todennäköisesti rikastaa omaakin elämää.

Tasa-arvo ei ole helppoa

Ei ole helppoa ei. Olen mies joka on aina pitänyt ulkonäöstään huolta ja lisäksi pidän väreistä. Ulkonäöstään huolta pitävä mies luokitellaan muiden miesten taholta helposti homoksi. Toinen asia on se, että naiselle suvaitaan paljon enemmän vapausasteita. Nainen voi pukeutua miten tahtoo, niin se aina hyväksyttävää vaikka pukisi päälleen isoisän puvun. Sen sijaan miehen vapausasteet pukeutumisessa ovat hyvin rajalliset.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat