Sivut

Kommentit (18)

Tumali
Seuraa 
Liittynyt14.11.2015

Hyvä vinkki,kokeilen heti kun saan suppilovahveroita,olen tehnyt samalla tavalla kuin raija Seppälä aikaisemmin,että paistinpannulla haihduttanut veden pois.Nyt kokeilen uunissa.Kiitos paljon.

mimanu

mulla jäi ainaki 35 min jälkeen paljon nestettä pellille kanttarelleista. en kumminkaa pitäny kauempaa, laitoin sienet siivilään jäähtymään... pitäskö oottaa uunissakin että kaikki neste haihtuu?

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Hei nimimerkki Mimanu, juttuun haastateltu henkilö ehdotti tällaista aikaa, mutta kannattaa kokeilla itse hiukan eri pituisia aikoja. Maku ja koostumus säästyvät haastatellun mukaan tällä keinoin parhaana, eikä ilmeisesti haittaa, vaikka siihen hiukan nestettä jäisikin.

Tumali
Seuraa 
Liittynyt14.11.2015

Tässä se nyt on.Etsin tätä artikkelia monta päivää ja lopulta löysin,luulin jo hukanneeni kokonaan tämän.Onneksi löytyi ja nyt löytyy myös minun omista kirjainmerkeistä....YES !

Todella ihmettelen

Vai keittää rouskut sen vuoksi kun muuten ovat kitkeriä. Rouskuthan on pakko keittää kun muuten oat myrkyllisiä. Minkälainen sieniasiantutija onkaan kyseessä.

Ei tarvitse ihmetellä

Suomen rouskuista vain lakritsirousku on myrkyllinen, ja se on helppo tunnistaa kirkkaasta maitiaisnesteestä. Osa valkeaa maitiasnestettä vuotavista rouskuista on suoraan ruoaksi valmistettavia, ja osa taas vaatii 5-10 minuutin esikeittämisen kirpeän makunsa (ei myrkyllisyyden) vuoksi. Näistä turvallisista rouskuista syömäkelvoton on lehtorousku, jonka kirpeydestä ei pääse keittämällä eroon.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Ruokatoimittajamme vinkkasi, että Evira on antanut tällaisen ohjeistuksen:

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/valmistus-ja-myynti/elintarvikeryhmat/kasvikset/ruokasienet/sienten-kasittely/

Lisäksi tietyt metsäsienet on käsiteltävä oikein mahdollisten haitallisten vaikutusten estämiseksi. Erityisesti tietyt rouskut sisältävät karvaita yhdisteitä, jotka saattavat aiheuttaa pahoinvointia. Tästä syystä tietyt sienilajit tulee keittää ennen nauttimista. Suositeltuja keittoaikoja seuraavien tavallisten metsäsienten osalta ovat:

haaparousku 5 min
kangasrousku 10 min
karvarousku 10 min.

Zinkkimies

Tikki kirjoitti:
Jäin ihmettelemään. että pannullahan tulee esim. kanttarelleissa se neste, ja nesteineen pakastetaan. Jääkö uunissa samoin.

Minä kaadan nesteet eri kuppiin ja otan arvotavaran talteen. Sienet pakastan mahd. vähäisessä nesteessä. Jos sitä nestettä sitten haluaa lisätä mihin tahansa ruokaan, niin sitä on erikseen säilössä 

Wink ;)

Vierailija

Todella ihmettelen kirjoitti:
Vai keittää rouskut sen vuoksi kun muuten ovat kitkeriä. Rouskuthan on pakko keittää kun muuten oat myrkyllisiä. Minkälainen sieniasiantutija onkaan kyseessä.

Olisi kiva nähdä joku syömässä pippurirouskua ryöppäämättä sitä ;) Nimittäin jo putsattaessa sitä menee nenä täyteen höyryjä ja silmät vuotavat vettä. On niin vahvaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat