Lainatakaus muutti Mikan elämän: ”Köyhyydessä pahinta on putoamisen kauhu ”

Mika pääsi juuri muuttamaan suurempaan yksiöön. Se alkaa ehkä tuntua kodilta.

Mika Kinnusen, 49, elämän muutti yksi nuorena tehty valinta. Sen seurauksena hän alkoi juoda ja masentui.Lue koko juttu

Kommentit (8)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikös perintäkin ole jo päättyny, jos parikymppisenä alkoi?

Varmasti, mutta josko tässä olisi kuitenkin kyse siitä, mihin takaus ja johtunut köyhyys miehen vei? Ei alkoholismin kuopasta taida päästä ulos sillä siunaamalla sekuntilla, kun velkavankeus päättyy. Jos luit jutun loppuun, niin ehkä huomasit myös, ettei henkilön toiveet ja kuvielmat elämästä toteutuneet. Jo se voi olla tarpeeksi suuri juttu pysymään alkoholissa kiinni - ja köyhänä edelleen. Joskus sitä mielikuvitusta ja empatiakykyä - mikäli niitä on ihmiselle suotu - myös käyttää.

Takaamaton

Tsemppiä nuori mies! Älä luovu unelmistasi, vaan sano ne ainakin itsellesi ääneen joka päivä. Olet älykäs. Älä anna katkeruuden tulla elämäntavaksesi. Sinulla ja vain sinulla on oman onnellisen elämäsi avaimet. Mieheni takasi seurusteluaikanamme serkkunsa lainan. Takaajia oli 6, mutta hän joutui maksamaan kaiken, kun muilla ei ollut. Annoin hänelle kaikki ennen seurusteluamme säästämäni ASP-rahat ja päätin, että rahat voi mennä, mutta meidän ja lastemme elämää ei vie nuoruuden virheet. Minä hoidin kotia ja lapsia, mies teki hulluna töitä. Ankeata on välillä ollut, mutta nyt velat on maksettu, lapset lähteneet maailmalle ja meiltä ei puutu mitään. Usko onneesi, niin olet sen myös saavuttava.

Vierailija

Minua kuvottaa mihin asenneilmapiiri on Suomessa mennyt. Ei ole ensimmäinen ja ainoa paikka, eikä sellaiseksi jää, tämän jutun kommenttiosio, missä nypitään huonompiosaista ja elämässä kolhittua: kuka on saanut ja mitäkin ja miten paljon ja onko se enemmän mitä minä olen saanut. Arkielämäkin on ainakin minulle opettanut, että huonompiosainen ei saa arvostelua osakseen pelkästään elämässään pärjänneiltä, vaan myös muilta huonompiosaisilta. Kadehditaan ja revitään vaikka murut käsistä kun taas ne jotka näistä tulonjaosta päättävät, saavat nostetta palkkojaan ja osinkojaan rauhassa.

Kuka vaan voi pudota. Koska vaan. Tiedän sen myös omasta kokemuksesta. Mikään ei ole tässä maailmassa varmaa. Varakaskin puoliso voi kuolla, itse voi sairastua vakavasti. Sattumalla on myös usein näppinsä pelissä pelottavalla tavalla, ja kun elämä lähtee luisumaan käsistä, alamäki voi olla vauhdikas.

Ulosottomiehen kanssa kun joutuu tekemisiin, menetykset eivät ole ainoastaan rahallisia. Se merkitsee usein samalla häiriömerkintää luottotiedoissa josta taas voi seurata se, että voi olla mahdotonta saada esim. kotivakuutusta, mistä seuraa taas se, että vuokra-asuntoa on merkittävästi paljon vaikeampi löytää.

Jutussa esiintyneelle miehelle sanoisin, että hänen kokemuksillaan on vielä käyttöä elämässä, ja että loppujen lopuksi koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa uudestaan. Voimia!

Totuus tekee vapaaksi

Joka vierasta takaa sen käy pahoin

Mieltä vailla on mies, joka kättä lyöpi, joka menee toista takaamaan.

Älä ole niitä, jotka kättä lyövät, jotka menevät takuuseen veloista. Jollei sinulla ole, millä maksaa, mitäs muuta kuin viedään vuode altasi!

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat