Lukijan kirje: Mies ei ajattele kuin nainen

Naiset tietävät, miltä miehestä tuntuu, ja vielä paremmin he tietävät, miltä miehestä tulisi tuntua.Lue koko juttu

Kommentit (11)

Tytti

No johan oli avautuminen! Eipä tämäkään mies pysty kaikkien muiden puolesta sanomaan sitä, miten muut asioita kokevat. Naiset tai miehet eivät ole mikään yhteinen kollektiivi, vaikka samaa sukupuolta edustaisivatkin. Jokainen voi puhua vain omasta puolestaan, ei kaikkien miesten tai naisten puolesta.

-mökö

Totta tuokin, Tytti. Pointti oli käsittääkseni kuitenkin se, ettei meidän (naisten, tai ihan yhtä lailla miesten) tulisi uskoa, että tiedämme kysymättä miten toinen asiat tuntee ja kokee.  Ja totta on sekin, että naistenlehtien näkökulma on naisten, ja miehet ovat vähän altavastaajia monessa tarinassa. 

Peace not war

Minä en usko ollenkaan sukupuoliroolittuneeseen kaavaan ajatella. On miehiä, jotaka ajattelevat kuin naiset ja taas päinvastoin. Ei meitä voi niputtaa.

Aviomiehen ongelma on ilmeisesti vaimo, joka kävelee hänen ylisteen henkisesesti. Ja kun vielä tänä feminismin kulta-aikana kaikki tuutit tukevat ajatusta, että nainen on ainoa ajatteleva olento maan päällä ja jos mies nyt jotain ajattelee, niin korkeintaan alapäällä.

Kuitenkin kaikki tietävät, ettei se niin ole. Koko feminismikouhotus on poliittinen agenda, jolla naiset ja monet miehetkin ajavat avointa konfliktia miesten ja naisten välille.

Olen tavannut monta niin sovinistista naista, että voin vieläkin pahoin. Mutta en silti ajattele, että kaikki naiset ovat sellaisia. Minun naiseni ei ole sellainen, ei ole edes feministi, vaan aito Nainen. Hänen rinnallaan tunnen olevani mies eikä meidän tarvitse taistella keskenämme. Kunniotamme toisiamme.

Manna

Eiköhän tässä mies tee itse ihan saman virheen: luulee tietävänsä mitä kaikki naiset ajattelee ja niputtaa naiset tyytymättömiksi nalkuttajiksi. Kannattaisiko valita oma elämänkumppaninsa paremmin, jos ei saa omalta kumppaniltaan arvostusta ja elo on näin kurjaa?

Minä tiedän, että mieheni on yksilö, siinä missä minäkin. Uskon tuntevani hänet erittäin hyvin. Arvostan häntä suuresti ja tiedän, että hän ajattelee monista asioista hyvin eri tavalla kuin minä. Se ei kuitenkaan perustu hänen sukupuoleensa vaan hänen persoonaansa yksittäisenä kokpnaisuutena. Ajatus siitä, että minäkin ajattelisin tismalleen samaan tapaan kuin kaikki naiset tuntuu kauhistuttavalta. Nyt on tainnut käydä tällä miehellä klassinen pieleen mennyt kumppanin valinta ja siitä avautuminen kaikille kumppanin sukupuolta edustaville kollektiivisesti.

P.s. naistenlehdistä ei vielä kannata tehdä yleispäteviä päätelmiä esim. naisten sielunelämästä.

Nainen74

Eli miehen tulee saada arvostusta ansaitsi sitä tai ei ja nainen ei saisi nalkuttaa vaikka mies ei tekisi mitään? Reilua? Voisiko mies vaikka alkaa tehdä jotain sen arvostuksen ja seksin eteen?

Vierailija

Mielestäni seksiä ei ansaita, vaan sitä tarvitsee molemmat ja se on mukavaa sekä nautinnollista. Me kaikki olemme yksilöitä ja ajattelemme asioista eri tavoin. Minä olin lähes 20 vuotta avioliitossa jossa tein kaikki kotihommat aina yksin. Nyt rinnallani on mies joka on erittäin omatoiminen, tekee kaikkia kotihommia ilman pyytämistä. Yhteiselo on paljon mukavampaa ja antoisampaa kun kumpikin osallistuu. Yhdessä siivoaminenkin on jopa hauskaa ja käy nopsaan kun kumpikin tietää mitä tekee. Ja yhdessä ruuanlaitto ja sen suunnittelu sekä kaupassakäynti on ihanaa.

Kolibri

Seksillä kiristäminen parisuhteessa on niitä halpamaisempia asioita joita voi kumppanille tehdä. On ymmärrettävää, että seksi ei aina maistu, mutta asiasta tulee rakentavasti keskustella kumppanin kanssa. Jos haluja ei ole lainkaan omaan kumppaniin, niin silloin on viisasta antaa avoimet ovet sinne missä pihtaruutta ei tunneta ?

Krista

Mahtava avautuminen siitä, miten mies maailmansa näkee! Näytin tekstin miehelleni, ja hän allekirjoitti joka sanan. Laitoimme tekstin jääkaapin oveen muistutukseksi siitä, miten erilaisia me voimme olla. 

Vierailija

Manna kirjoitti:
Eiköhän tässä mies tee itse ihan saman virheen: luulee tietävänsä mitä kaikki naiset ajattelee ja niputtaa naiset tyytymättömiksi nalkuttajiksi. Kannattaisiko valita oma elämänkumppaninsa paremmin, jos ei saa omalta kumppaniltaan arvostusta ja elo on näin kurjaa?

Minä tiedän, että mieheni on yksilö, siinä missä minäkin. Uskon tuntevani hänet erittäin hyvin. Arvostan häntä suuresti ja tiedän, että hän ajattelee monista asioista hyvin eri tavalla kuin minä. Se ei kuitenkaan perustu hänen sukupuoleensa vaan hänen persoonaansa yksittäisenä kokpnaisuutena. Ajatus siitä, että minäkin ajattelisin tismalleen samaan tapaan kuin kaikki naiset tuntuu kauhistuttavalta. Nyt on tainnut käydä tällä miehellä klassinen pieleen mennyt kumppanin valinta ja siitä avautuminen kaikille kumppanin sukupuolta edustaville kollektiivisesti.

P.s. naistenlehdistä ei vielä kannata tehdä yleispäteviä päätelmiä esim. naisten sielunelämästä.

Minusta kyse ei ollut siitä miten naiset tai miehet laumana ajattelevat, vaan siitä uskotko tietäväsi vai luuletko vain hetkittäin arvaavasi mitä puolisosi ajattelee.

Harva mies kuvittelee tietävänsä mitä vaimonsa ajattelee. Hyviä arvauksia hänellä voi olla, mutta varma hän tuskin on. Oman kokemuksen perusteella moni nainen sen sijaan uskoo tuntevansa miehen niin hyvin, ettei tältä tarvitse kysyäkään kun vastauksen jo tietää. En tiedä onko kyse miesten yksikertaisemmasta ja ennalta arvattavammasta ajatuksenjuoksusta vai naisten paremmasta uskosta ihmistuntemukseensa.

Olen lukemattomia kertoja nähnyt tilanteita, joissa nainen närkästyy kun mies kysyy naisen mielipidettä, koska onhan se nyt päivänselvää mitä hän ajattelee. Ja toisaalta tilanteita, joissa väärinkäsityksen pohjana on naisen "tieto" siitä mitä mies ajattelee.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat