Lukijan kirje: Minun ja sinun lapset ja kotityöt

Mieheni mielestä hänen viikonlopuksi tulevien lastensa ei tarvitse osallistua kotitöihin.Lue koko juttu

Kommentit (12)

Vierailija

Lapsesi ovat oikeassa minunkin mielestäni. hekin ovat varmasti kouluviikon jälkeen väsyneitä. Jos miehesi on sitä mieltä, ettei hänen lastensta tarvitse osallistua, hän voinee tehdä ko. kotityöt lastensa puolesta.

äiti91

Omat lapseni asuvat jo muualla.Puolison lapset tulevat n.kerran/kk tai harvemmin käymään.Toinen asuu jo omillaan mutta osallistuvat myös täällä pieniin tehtäviin.Kotona asuvaa pitää tosin muistuttaa ja välillä ärähtää kun ei malttaisi tehdä muuta kuin pelata.Esim.tiskit,välillä tekevät ruokaa y.m.Kun koira tuli niin käyvät myös ulkoiluttamassa tai pikaisesti lähikaupassa y.m..Heillä kuitenkin enemmän kunnioitusta isäänsä kohtaan joten tottelevat,vaikkakin välillä hieman viiveellä.Joten mielipiteeni on että lasten isän pitäisi käskyttää tekemään pieniä asioita.Tuskinpa pyöritätte täyshoitolaa...?

Vierailija

Onpa tylsä tilanne sinulla :-(
Luonnollisesti kaikki lapset osallistuvat vuorotellen yhteiseen elämään, nämä miehesi lapset aivan samoin viikonloppuna isänsä luona kun (toivottavasti) arkisin äitinsä luona. Eihän se ole paikkaan sidottua, kaikki kantavat kotona kortensa yhteiseen kekoon (vaikka koteja olisi kaksi).

Olet keskustellut miehesi kanssa asiasta eikä hän näe asiaa kuten sinä? Milloin hänen mielestään sinun lapsesi siis saavat huilata näistä hommista? Jos hänen lapsensa saavat huilata viikonloppuisin, eikös sinun lapsiesi ole tuolloin oikeutettuja huiliin myös? Miehesikö haluaa siis viikonloppuisin hoitaa arjen askareet ;-)?
Valitettavasti tähän ei taida olla poppakonsteja. Keskustelu on se ainoa avain. Rauhallinen sellainen, kiukkuisena tai kiihtyneenä siitä ei liene apua (minulla ainakin verenpaine välillä nousisi kun kokisin (oikeutetusti), että omat lapset ovat epäreilussa tilanteessa). Yrittää konkreettisin esimerkein kertoa mitä ajat takaa? Tsemppiä!!

Vierailija

Meidän uusperheessä kaikki lapset tekevät meillä ollessaan yhtä paljon töitä. Ongelmaksi muodostuu se, että mieheni lapset viettävät joka toisen viikon äidillään, missä ei tarvitse tehdä juurikaan kotitöitä, ja minun lapseni viettävät meillä jokaikisen viikon kotiaskareita tehden. Lapsista se on epäreilua, ja aikuisenkin pitää muistuttaa itseään, että ihan tasapuolinen ei voi olla. Reiluuteen ja tasapuolisuuteen pitäisi kuitenkin pyrkiä, ja teidän tapauksessanne olisi tärkeää, että kaikilla lapsilla on samat säännöt.

Kovasti ihmettelen minäkin, miksi sinun lapsesi eivät saisi levätä kouluviikon jälkeen, jos miehen lapset saavat. Olisiko kyse kuitenkin siitä, että miehesi haluaa, että hänen lapsillaan on teillä mahdollisimman mukavaa? Pystyttekö keskustelemaan tästä? Voisit keskustelussa mainita, että sinullekin on tärkeää, että teillä on viikonloppuisin mukavaa yhteistä aikaa - ja parhaitenhan se onnistuu, kun kaikki tekevät työt ensin yhdessä ja sitten tehdään jotakin mukavaa. 

Lapsillekin voi korostaa, että he eivät tule teille kylään, vaan tämä on heidän toinen kotinsa, jossa kaikki osallistuvat sekä kotitöihin että yhteiseen hauskanpitoon.

Vierailija

Itse olin tuo viikonloppulapsi, jonka ei pitänyt tehdä isän luona mitään kotitöitä tai askareita. Itse koin, että tämä korosti ulkopuolisuuttani perheessä ja vierailijan roolia isäni luona. Olisin mieluusti imuroinut, jos olisin lunastanut sillä edes pienen paikan perheestä.

Vierailija

Meillä ei ole sinun tai minun lapsia vaan meidän lapsia. Uusperhe toiminut jo 15 vuotta. Jokainen lapsi on samalla viivalla, myös kotitöissä.

Vierailija

Kyllä kotityöt kuuluu kaikille,siinä samalla oppii hyödyllisiä taitoja omaa kotia ja elämää varten.Sehän voi olla yhdessä tekemistä ja samalla tuntee kuuluvansa perheeseen.

Äitix3

Meillä käy miehen kaksi tyttöä viikonloppuisin. Makaavat sängyssä ja pelaavat puhelimella. Ovat vaan lomailemassa ja kyllä ärsyttää kun heidän isänsä antaa käyttäytyä noin. Omat lapset ulkoilevat ja touhuavat muuta. Asumme maalla eläinten kanssa ja tekemistä riittää.En halua puuttua asiaan mutta olen miehelleni sanonut asiasta ja hän ei vaan halua pahoittaa teiniensä mieltä kun kuuluu kuulemma tuohon ikään. Itse en anna lasteni elää jatkuvassa pelimaailmassa.

Vierailija

Pahimmillaan lapset, joilla on vuoroviikkosysteemi, eivät tee mitään kotitöitä kummankaan vanhemman luona, koska he ovat "vain viikon" ja siitä viikosta tehdään mahdollisimman mukava. Lisää painetta lasten viitymiseen saattaa tuoda myös vanhempien välinen kilpailutilanne, jossa varmistellaan puolin ja toisin lasten suosiota. Viikonloppulasten kanssa tilanne on helposti vielä kärjistyneempi.

Oikeudenmukaista tai ei, joskus on parempi vain antaa olla. Eriarvoinen kohtelu etäännyttää uusperheen lapsia toisistaan, mutta siihen puuttuminen saattaa joissskin tapauksissa olla täysin turhaa ja aiheuttaa ylenpalttisesti eripuraa aikuisten kesken.

Omalla kohdallani ainoa mahdollinen ratkaisu on, että kun kaikki lapset ovat paikalla, he ovat kaikki lomalla ja minulla on tuplatyömaa.

Kissanainen

Mun oikeustajuun käy että sama koti, samat säännöt. Eli säännöt äidin luona voivat olla erit kuin isän luona, mutta esim isän luona kaikille lapsille, omille ja uuden puolison lapsille samat säännöt. Ovathan sinunkin lapsesi kouluviikon jälkeen väsyneitä. Jos miehen lapset eivät joudu tekemään viikonloppuisin kotitöitä, eikä mies suostu sitä käytäntöä muuttamaan, niin toinen vaihtoehto on vapauttaa myös sinun lapsesi kotityövastuusta.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Kiitos keskusteluun osallistumisesta! Yhteinen ajatus tuntuu olevan, että kaikkien lasten tulisi osallistua kotitöihin tasapuolisesti. Kiitos sinulle Vierailija myös tärkeästä, uusperheessä kasvaneen lapsen näkökulmasta. Kerroit, että olisit jopa mielelläsi imuroinut, jos olisit saanut sillä "lunastettua edes pienen paikan perheestä". Niin kuin sanoit, kotitöistä pois jättäminenkin voi varmasti korostaa ulkopuolisuuden tunnetta.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat