Lukijan kirje: Kaipaan helliä sanoja

Mies ei pyynnöistä huolimatta sano sanoja "minä rakastan sinua". Hänen mielestään pyydän liikojaLue koko juttu

Kommentit (11)

Ei kukko käskien laula

Jokainen ihminen tarvitsee hellyyttä, hyväksytyksi tulemista ja myös kosketusta, siinä olet aivan oikeassa. Jotkut tutkijatkin ovat sen osoittaneet aivan tieteellisesti.

Mutta sinun lähestymistavassasi on yksi ongelma: vaadit ja tavallaan yrität pakottaa miehesi sanomaan sellaista, mihin hän ei selvästi jostain syystä kykene. Et kirjeessäsi kuitenkaan mitenkään valaise tai arvioi, miksi rakkaudesta puhuminen on miehellesi niin vaikeaa.

Vanha kansansanonta sanoo, ettei kukko käskien laula. Monilla meillä on sama vamma, jos meiltä vaaditaan jotakin, emme tee niin kuin tivataan ja vaaditaan. Ehkä miehelläsi on sama vamma. Kerroit, että olette käyneet terapiassakin ja sait siellä miehen lupaamaan, mutta mikään ei muuttunut.

Mitä jos vaihdat taktiikkaa ja lopetat vaatimisen? Annat ajan kulua ja itse osoitat rakkauttasi niin sanoilla kuin teoilla. Ehkä miehesi sitten rentoutuu jopa puheella tunnustamaan rakkautensa.

TT

Näyttääkö mies rakkautta muulla tavalla? Teettekö asioita yhdessä, huomioi, on sinusta kiinnostunut, koskettaa..? Siinä tapauksessa en olisi huolestunut. Miehellä on joku ongelma rakkauden sanallisessa tunnustamisessa, jota en ottaisi henkilökohtaisesti, jos muuten asiat rullaa.

Tulaksu

Elän jossain määrin samassa tilanteessa kun sinäkin. Mieheni ei koskaan sano rakastavansa minua. Mutta hän osoittaa sen monella muulla tavalla. Hellyydellä, huolehtimisella, läsnä olemisella ym. Ne ovat yhtä hyviä tapoja osoittaa rakkautta, jossain määrin jopa parempia. Minä rakastan sinua, on helppo sanoa mutta tarkoittaako sitä onkin sitten eri asia. Teoilla rakkauden osoittaminen ei ole yhtään sen huonompi tapa. Enkä ainakaan haluaisi toisen hokevan sitä vaan siksi että "ruinaisin" häntä sitä sanomaan.

Vierailija

Aika moni mies on tuollainen. Mulla on 2 pitkää parisuhdetta takana plus nykyinen, eikä kukaan näistä kolmesta miehestä ole sanonut rakastavansa. Tai ne 2 jotka jätin, sanoivat siinä vaiheessa kun se oli jo liian myöhäistä. Nykyinen sanoi yhden kerran humalassa.

Eloise

Rakkaus on sekä sanoja, että tekoja. Molempia tarvitaan.
Itse olen verbaalinen, sanat merkitsevät paljon. Haluan kuulla kauniita sanoja, kiitosta ja kannustusta. Se tekojen ohella on vuorovaikutuksen tärkeä muoto, joka myös ylläpitää hyvää parisuhdetta.Sanat kuten teotkin kertovat välittämisestä, hyväksymisestä ja rakastamisesta. Suhde ontuu, jos jompikumpi puuttuu.

Yhtälö

Kerro että kaipaat helliä sanoja, älä syyllistä. Älä anna, mitä mies kaipaa (ruokaa, seksiä tms.) jos et itse saa mitään? Entä ero? Ovatko lapset vielä pieniä?

Rakastunut

Olemme olleet mieheni kanssa 38 vuotta naimisissa.  Hän ei yleensäkään puhu kovin paljoa enkä muista, että hän koskaan olisi puhunut tunteistaan.  Keskustelun ja sanallisen jakamisen puute vaivasivat minua kauan.  Jossakin vaiheessa aloin ajatella asiaa toisin: Jos hän ei tee juuri tätä minun haluamaani asiaa, mitä sellaista hän tekee, että minun kannattaa jatkaa hänen kanssaan?  Siitä listasta ei tullut loppua.  Lakkasin pyytämästä sanoja enkä niitä nyt edes kaipaa.  Onhan minulla useita ystäviä, joiden kanssa saan puhua ihan niin paljon kuin haluan.  L

Vierailija

Jos mies näyttää teoillaan rakastavansa sinua, niin en kyllä kinuaisi ja vaatisi tuollaista. Itse olen ollut naimisissa 20 vuotta ja muutaman vuoden sitä ennen yhdessä. Alussa halusin kanssa, että mies olisi sanonut niin, koska itse sanoin usein. Muutaman vuoden jälkeen lakkasin toivomasta ja nyt en edes odota sitä, näen sen hänen teoistaan minua kohtaan, pienistäkin asioista. Helposti tuota lausetta hoetaan tarkoittamatta sitä todella. Joku tuolla ehdotti eroa, kyllä tuollaisen asian takia ei kannata erota, jos asiat muuten on hyvin.

Mary

Pidä taukoa "pyytämisessä" ja katso, mitä tapahtuu. Rakkaudenosoitus voi tulla sinulle toisenlaisena ja jopa ihanampana kuin nyt kuvittelet. Minulle kävi niin, kun vaadin miestäni pyytämään minulta anteeksi erään riidan aikana hänen sanomiaan sanoja. Hän ei halunnut reagoida asiaan, joka oli minulle kuitenkin erittäin tärkeä ja harkitsin jo eroakin. Lopetin vaatimisen ja välit viilenivät, kunnes mieheni muutaman päivän kuluttua otti asian omatoimisesti puheeksi ja pyysi asiaa anteeksi erittäin kauniisti ja omalla tavallaan. Arvostin sitä paljon enemmän kuin äkkiseltään huitaistuja sanoja. Pääsimme eteenpäin ja parisuhde parani kertaheitolla aikaisempaa paremmalle tasolle. 

Mäkissua

Omakin mies sanoo vain, että "mäkin sua".

Hän kantaa kauppakassit, maksaakin ne ruuat. Kun tulen myöhään töistä on ruoka valmiina ja omat menonsa järjestää niin, että meillä on mahdollisimman paljon yhteistä aikaa. Ottaa sohvalla kainaloon ja silittää hiuksiani. Kysyy mielipidettäni ja neuvoakin. Pitää kädestä kiinni julkisella paikalla ja joskus pussaakin.

Kyllä se rakastaa, vaikka ei sano.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat