Helsingissä syntynyt Aishi Zidan saa jatkuvasti vastata kysymykseen: "Mistä olet kotoisin?"

Kun kaupan myyjä alkaa puhua Aishille englantia, hän huomaa joskus puhuvansa englantia takaisin.

Aishi Zidan on kyllästynyt kertomaan, mistä hän on kotoisin. Joskus hänestä tuntuu, että suomalaiseksi pääsee vain, jos täällä syntyy. Joskus ei silloinkaan.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (23)

Ritva P

Hyvä Aisha, samaa mieltä kaikesta! Etkö sinä käynyt joskus täällä Mosambikissa? Teit hyviä raportteja naisten seksuaaliterveydestä. Näin se vaan menee että minä täällä valkoisena saan myös vastata englanniksi monille vaikka puhun sujuvaa portugalia monien vuosien jälkeen. Ei kai sitä aina voi taistella tuulimyllyjä vastaan. Mutta minä en sentään syntynyt täällä. Kaikkea hyvää jatkossa!! '

Ulkosuomalainen

Aishi on oikeassa. Eräs ystäväni kokee usein samaa vaikkei puhu paljon muuta kuin suomea. Itse puhun Suomessa aina suomea vaikka vastapuoleni näyttää kuinka ulkomaiselta. En ainakaan loukkaa toista sillä etten anna hänelle mahdollisuutta osoittaa kielitaitoansa. Päin vastoin ilahdun usein loistavasta kielitaidosta joka kielii monen vuoden Suomessa oleskelusta. Ei suomalaisuus vesity sillä, että päästämme muutaman muukalaisen joukkoon vaan sillä, että häpeämme suomalaisuutta ja omaa kieltämme.

Vierailija

Todellakin erittäin törkeää puolueellisuutta Yleltä! Ei arabitaustainen lähi-idän toimittaja voi antaa todellista informaatiota, tosin annan hänelle mahdollisuuden osoittaa olevani väärässä. Jos olen oikeassa, lopetan Ylen ohjelmien katsomisen. Nim.lähi-idässä asunut ja sen tilanteesta tietoinen

Taustoja seuraava

Toivoisin niin sitä, että joskus saisi lukea oikeudenmukaista ja totuudellista uutisointia Israelista, mutta tähän asti Yle, kuten media laajemminkin, esittää Israelin aina lähtökohtaisesti syylliseksi ja pahaksi riippumatta siitä , kuinka julmia terroritekoja "palestiinalaiset" tekevät - viimeksi pari päivää sitten. Sellaista kansaa ei historiallisesti ole olemassa kuin palestiinalaiset. Ikävää, että Kodin kuvalehtikin sortuu tällaiseen.

Vierailija

Syytön, kunnes toisin osoitetaan! Näin ainakin itse suhtaudun.

Ja mihin tämä kommentti liittyi? Siihen, että Aisha on nimetty Ylen Jerusalemin kirjeenvaihtajaksi. Haluan uskoa, että Aisha pystyy ja haluaa tehdä "objektiivisia" uutisia. Ettei hän anna oman puoliarabitaustansa (kai tällaista termiä saa käyttää, kun hänen isänsä on palestiinalaisalueen arabi) vaikuttaa uutisoinnin puolueettomuuteen.

Historian vääristelyyn kylläst...

Valitettavasti minäkin epäilen onko Aishi Zaidan sopiva valinta, jos Yle oikeasti haluaa puolueetonta uutisointia Jerusalemista, Israelista. Niin kauan olen seurannut tätä Ylen uutisointia, että aina syy on Israelissa, oli kysymys mistä tahansa. Toivon että tämä nuori toimittaja yllättäisi iloisesti.

Vipu

Aishan kannattaisi tutustua "oman järjestönsä" Amnestyn raporttiin Gazan 2015 konfliktista, jossa palestiinalainen Hamas osoittautui todistettavasti syylliseksi lukuisiin sotarikoksiin siviilejä kohtaan! (Suomen Amnesty ei "jostain syystä" raporttia koskaan julkaissut).

Tv7:n Uutiset ja Ajankohtaisohjelmat kannattaisi myös tarkkaan katsoa ja kuunnella!

Erottuva

Ei nyt tuomita Aishia puolueelliseksi vielä ennen kuin on tehnyt ensimmäistäkään juttua alueelta käsin. Aina, kun soditaan molemmat osapuolet syyllistyvät rikoksiin ja sen Aishikin varmasti tiedostaa! Jos noita ennakkokäsityksiä on pakko tuoda esiin niin ihmettelen, miksi kukaan ei epäile hänen poliittista puolueettomuuttaan ihan kotimaisesta näkökulmasta. Vai eikö kukaan enää muista, kuka oli Aarno Aitamurto ja mikä oli hänen poliittinen suuntauksensa? Ja kaikki me joukosta erottuvat joudumme jatkuvasti todistamaan kelpaavuuttamme johtuivat erot sitten liikuntavammasta tai ihonväristä tai jostain muusta. Ikävää, mutta todellisuutta.

etsikää totuutta

Ylen uutisointi Israelin ja palestiinalais- asioissa on tähän asti ollut hyvin yksipuolista ja Israel vastaista. Mitä se on nyt, kun palestiinalaisen tytär tulee Ylen Jerusalemin kirjeenvaihtajaksi ( olen lukenut,että hänellä on jo valmiit mielipiteet) Voisiko Yle seuraavaksi valita Jerusalemiin juutalais-taustaisen kirjeenvaihtajan. Objektiivisuutta Yleltä!

Marly

No silloin kun olin lapsi ja nuori ei Suomessa ollut ns ulkomaalaisen näköisiä todellakaan kun hitunen. Nytkin Helsingin kaupunginosassa missä asun, jos näkee ns ulkomaalaisen näköisen hän tod näköisesti on ulkomaalainen. Jos menisin esim asumaan Espanjaan olisin ikuisesti siellä ulkomaalaisen näköinen. Ja niin myös minun lapseni olisivat. Ei häiritsi.

Ei jäänyt traumoja

"Samoihin aikoihin Aishi lopetti yleisurheiluharrastuksen, koska toinen kilpailija kutsui häntä neekeriksi."

Mistähän takahikiältä tuo toinen lapsiparka oli? Toivottavasti on jo elämässään viisastunut. Sinänsä jännä juttu, meillä täällä (Karjalassa päin) on lähes yhtä tummaverisiä supisuomalaislapsia ollut jo vaikka 50 vuotta sitten, kuten hyvä kaverinikin oli. Kyllähän heitäkin saatettiin nimitellä (mustalaisiksi) mutta kyllä meitä possunpunaisia pyöreäposkiakin nimiteltiin yhtälailla ja ivattiin koulukavereiden toimesta milloin mistäkin, vaikkapa vääränmerkkisistä farkuista.

Mustikkamummo

Asiallisen tuntuinen nuori Suomalainen toimittaja. Hyviä raportteja hän on tv:ssä esittänyt. Jos nyt ei heti häntä tuomittasi puolueelliseksi vaan antaa hänen näyttää kuinka asia on. Onnea hänen työlleen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat