Kävele puoli tuntia joka päivä - saatat ehkäistä masennusta

Yllättävän lyhytkin kävelylenkki parantaa merkittävästi mielialaa. Riittää, että kävelet puoli tuntia joka päivä. Lue koko juttu

Kommentit (8)

Vierailija

Joka päivä oon kävellyt n. puoli tuntia bussipysäkkimatkoja ala-asteelta lukion loppuun ja nyt liikun vähintään tunnin päivässä, mutta jo varhaisteini-iästä alkaen oon ollut eriasteisesti masentunut ja tällä hetkellä olo on sietämätön.

Siispä esitän toiveen teille tän lehden toimittajille: Koittakaa välttää provosoivia ja yliyksinkertaistavia otsikoita. Lähteet on hieman epäselviä, mutta otsikon voisi muotoilla esimerkiksi: "Kävele puoli tuntia joka päivä - saattaa ehkäistä masennusta". Anteeksi, kun nipotan asiasta, mutta nyt jo yhteiskunnassa on liikaa vallalla käsitys siitä, miten masentuneet on vaan laiskoja ja heidän pitäis ottaa itseään niskasta kiinni.

Vierailija

Edelliseltä kommentoijalta ihan hyvä huomio. Masennus ei ole ehkäistävissä kävelyllä, se ehkä saattaa lieventyä tai käveleminen tuo valopilkkuja muuten niin pimeään päivään. Se voi toista vaikka parantaa. Masennus on muotisana, mutta masennus on myös vaikea asia masentuneelle. Kipeä asia. Toivon vaan kaikille masennuksesta kärsiville toivoa paremmasta ja voimia jokaiseen hetkeen! Käydään silti kävelyllä ainakin puoli tuntia joka päivä.

Vierailija

Totta edelliseltä, ei kävely masennusta tietenkään poista, tiedän sen koska itsekkin siitä kärsin, mutta kävellään vaan se puolisen tuntia ei siitä mitään haittaakaan ole.

Vierailija

Tuli mieleeni, että entäpä jos tuon tehokkuuden edellytyksenä onkin se että lenkin maisematkin välillä vaihtuisivat. Jos lenkki on aina sama (esim. kotiin-kouluun-kotiin) ja vieläpä ihmisvilinän keskellä, niin voisi kuvitella että aivot rutinoituvat siihen eikä se tuota enää samanlaisia elämyksiä ja virikkeitä kuin esim. vaihtelevat lenkit erilaisilla metsäpoluilla. Itse olen tätä huomannut, lenkkeily ei ole niin mukavaa kun menee aina samaa reittiä. Toki vaihtoehdotkin joskus loppuvat ja varmaan täytyisi mennä varta vasten kauemmaksi lenkkeilemään ja varsinkin autottomalle masentuneelle se voikin olla haasteellista.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Hei, kiitos teille kaikille kommentoineille. Otsikointi olisi tosiaan voinut olla osuvampi, jos se olisi ollut Vierailijan ehdottamassa muodossa "saattaa ehkäistä". Emme toki suhtaudu masennukseen missään määrin kevyin ajatuksin tai vähättele sitä, että se on vakava sairaus.

Kiitos myös nimimerkille Vierailija hyvästä ideasta, että lenkin maisemien vaihtuminen voi virkistää enemmän kuin samat tutut maisemat.

Vierailija

Minusta otsikointi on hyvä. Se puhuu mielialan kohenemisesta, ei masennuksesta. Mieliala meillä vaihtelee ja totta sekin että masennus on sairaus, jota voidaan hoitaa. Toivottavasti hoito on laadukasta ja sitä on saatavissa silloin kun tarvitsee.

Vierailija

Tokikaan masennus ei kävelemällä parane.  Apua siitä silti voi olla. Kärsin toistuvasta masennuksesta ja olen koettanut valoisampina hetkinä miettiä mitä itse voisin tehdä jotta olo paranisi, ja jotten niin helposti vajoaisi uudelleen masennukseen. Omat keinot vaikuttaa ovat lopulta aika arkisia: syö kunnolla, pidä unirytmi niin säännöllisenä kuin mahdollista, liiku, ja liiku raittiissa ilmassa, mielellään luonnon keskellä. 

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat