Lukijan kirje: Epäpätevä esimies ahdistaa

Epäpätevän esimiehen alaiset oppivat nopeasti, että palaverissa on parempi pitää suu kiinni.Lue koko juttu

Kommentit (4)

Terveisiä Kaijalle

Aika monen on, mutta toki alaisissakin on toivomisen varaa. Olen ihmetellyt, kuinka työyhteisön ihmisiltä puuttuu niin siviilirohkeutta kuin solidaarisuutta. Lähdettyäni keskitason pomona ajamaan ylimpään johtoon päin, alaiseni pyynnöstä, epäkohdan korjausta olenkin huomannut jääneeni yksin. Alainen ei olekaan saanut suutaan auki silloin, kun yhdessä olisi pitänyt asiaa kuvata tai jopa kieltänyt ongelman olemassaolon. Kyllä tunsin itseni petetyksi silloin..

Jos tekin siellä pitäisitte yhtä ja tukisitte toisianne, ei epäpätevä pomo pääsisi pomottamaan - edellyttäen, että hän oikeasti on epäpätevä, eikä teidän mielestänne vain pelkkä harmillinen lisäporras teidän ja ylimmän johdon välissä. Sellaiseenkin väliin kun olen joskus joutunut.

MarttiK

Julkisella sektorilla (organisaatiota mainitsematta) useinkaan tuottavuulla ei ole niin väliä, joten pomoiksi nimetään henkilöitä, joilla ei ole hajuakaan alaistensa työtehtävistä. Otapa nyt sellaiselta sitten vastaan jotain tavoitesuunnitelmia ja vast. Muutoinkin uudistuksen jälkeen organisaatiotakenne on niin monikerroksinen, että pää on ihan sekaisin. Esimiehelle voi kyllä käydä kertomassa tekemisisistään, mutta minulle ei ole kirkastunut, miksi joka pikku porukka tarvitsee oman pomonsa ja mikä heidän tehtävänsä on? Masentavaa ja turhauttavaa!

Irmeli

On valitettavaa, että esimiehiksi suostuvat sellaiset ihmiset joista siihen tehtävään ei ole.  Henkilö tarvitsee ilmeisesti minäkuvan kohotusta ja lisää liksaa.

Luulisi ahdistavan esimiestä, joka ei ole tehtäviensä tasalla. Alainen on usein esimiestä pätevämpi ja kauemmin yrityksessä työskennellyt.

Itse odotan esimieheltä avoimmuutta, ryhtiä ja oikeudenmukaisuutta.

Voin arvostaa sellaista esimiestä, jolla on avoin keskustelusuhde alaisiinta, ja joka myöntää omat heikkoutensa ja virheensä.

onniolo

Varhaiskasvatusjohtaja valitsi Oman ystävänsä, jolla ei ollut edes pätevyyttä, aluejohtajaksi. Palkkaedut mm. Ves-päivät sai tämä hänen kaverinsa myös, vaikka muut eivät saakaan hallinnollisesta työstä. Kukaan ylimmistä esimiehistä ei puuttunut; ei edes kaupunginjohtaja. Tämä varhaiskasvatusjohtaja on narsisti, mielivaltainen ja esittää tarpeen tullen uskovaista. Koko henkilöstö voi pahoin ja epäluottamus tätä varhaiskasvatusjohtajaa on käsinkosketeltavaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat