Tätä mieltä: Hei koulu, haluaisin yhä tietää, mitä lapseni kokeissa osasi

Palstalla toimitus parantaa maailmaa yksi epäkohta kerrallaan.Lue koko juttu

Kommentit (13)

Äiti 44

Aivan loistava kirjoitus!Aivan samoin olen minä asiaa pohtinut!Jonkun kokeen minäkin olen nähtäväksi pyytäny ja saanutkin mutta aika hankalaa ja opettajakin lisää työllistävä menettely sekin.Helpottaisi tosiaan jos vähän tietäisi minkälaisia kysymyksiä nykyään kokeissa kysellään ja tosiaan sen missä lapseni pitää petrata vielä.Ja helpottaisi minusta kokeisiin valmistautumistakin siellä kotona kun olisi jokin ajatus miten asioita ehkä kysellään.

Väsynyt mutsi

Itse tahtoisin myös tietää koealueen ennakkoon, että voisin auttaa valmistautumaan kokeeseen. Opettajien (ainakin osan) kanta on, että eivät aio sitä ilmoittaa koska nuoren on asiasta itse huolehdittava. Sitten kun nuori kantaa nelosia kotiin, on pikkuisen hankala enää asiaan vaikuttaa. Tuntuu, että wilmaan tulee viestiä kyllä hyttysen ininästä lähtien, mutta jos jotain asiallista, kuten vaikka näitä koealueita pyytää, kokee osa opeista sen liian vaivalloiseksi. Puhumattakaan siitä, että se koenumero laitettaisiin edes sinne wilmaan eikä jätettäisi yllätystä siihen todistukseen... 

Eläköön vanhanaikaisuus833

Entisaikaan me saimme kaikki kokeet mukaan kotiin, ei niitä koulussa säilytelty. Pitihän niihin tietysti olla vanhempien allekirjoitus.  Olen ollut apuopena koulussa ja ihmeekseni huomasin, että kokeet kerättiin jonnekin arkistoon, syynä kuulemma oppilaan oikeusturva!!! 

Yläkoulun ope

Niin, kyse on tosiaan siitä, että lain mukaan koulun on säilytettävä kokeita tietty aika. En muista, onko säilytysaika seuraavan lukuvuoden loppuun asti vai peräti useampia vuosia. Itsekin mielelläni antaisin kokeet huoltajille nähtäväksi, mutta ongelma on siinä, että monikaan oppilas ei muista palauttaa koepapereita takaisin opettajalle, vaan ne hukkuvat matkalla. Ongelmaksi tämä muodostuu esimerkiksi siinä tilanteessa, että peruskoulun päättänyt oppilas haluaa valittaa arvioinnista. Tällöin koululla on oltava riittävä näyttö siitä, miten oppilasta on arvioitu.

Edellisessä työpaikassani paperit annettiin vielä kotiin nähtäväksi ja allekirjoitettavaksi, ja niitä saikin sitten aina ruinata takaisin tunnista ja viikosta toiseen. Nykyisessä koulussani on juuri tuo systeemi, että koenumerot laitetaan Wilmaan ja kokeen saa halutessaan pyytämällä.

Toimii

Hei,
Ystäväni lapsen opettaja lähettää huoltajille n.3-4 vkoa aiemmin koealueen oppilaan huoltajille.Myös keskeiset osaamistavoitteet 1A4 mitä hakson lopussa osattava.Ennen koetta 1-2tukiopetustuntia tarjolla, jossa avataan solmukohdat vielä kerran.Ope ottaa tehdystä kokeesta kopion ja pyytää huoltajan allekirjoituksen siihen, koska alkuperäiset kuulemma hukataan kotiin eikä palauteta.Näin homma toimii.Huoltajat näkevät kokeesta onko huolimattomuusvirhe vai eikö lapsi ole osannut.Se on tärkeää.

Sarviniemen Kuningatar

Onneksi oman kouluaiseni kokeet tulevat kotiin näytille ja niihin laitetaan huoltajan allekirjoitus. Ihanaa, että saan olla perillä lapseni osaamisesta ihan joka oppi-aineessa.

Yläkoulun ope

Reipas opettaja tuo, josta nimimerkki Toimii kertoi! Ihailtavan pedantti toimintamalli. Ehkä luokanopettajalla onnistuu. Itse en kuitenkaan ehdi enkä jaksa ruveta kopioimaan jokaisen 200 oppilaani koepapereita.

Toinen aineenope

Toimii kirjoitti:
Hei,
Ystäväni lapsen opettaja lähettää huoltajille n.3-4 vkoa aiemmin koealueen oppilaan huoltajille.Myös keskeiset osaamistavoitteet 1A4 mitä hakson lopussa osattava.Ennen koetta 1-2tukiopetustuntia tarjolla, jossa avataan solmukohdat vielä kerran.Ope ottaa tehdystä kokeesta kopion ja pyytää huoltajan allekirjoituksen siihen, koska alkuperäiset kuulemma hukataan kotiin eikä palauteta.Näin homma toimii.Huoltajat näkevät kokeesta onko huolimattomuusvirhe vai eikö lapsi ole osannut.Se on tärkeää.

Aineenopettajana minusta olisi tärkeää, että vanhemmat näkisivät kokeet ja mahdollisesti tekisivät juuri niin kuin toimittaja jutussa kertoo. Olen tosin ollut töissä koulussa, jossa tämä on ollut käytäntö jo kauemmin, eikä niitä kokeista kiinnostuneita silloin osunut kohdalleni yhtäkään.

Tällä hetkellä tilanne on se, että jos yläkoululuokalle kokeet palauttaa ja pyytää tuomaan allekirjoituksen kanssa takaisin, n. puolet katoaa matkalle ja siita palautuvaa puolikastakin saa kinuta kuukauden joka tunnin alussa. Ja takaisin ne tosiaan olisi saatava, jos jollakin on jotain huomautettavaa arvioinnista (ja toisaalta myös opettajan on papereista helpompi seurata oppilaan kehitystä!)

Mitää fiksua ratkaisua tähän en ole keksinyt. Joskus tuota kopiointirumbaa joskus pyörittäneenä, en myöskään siihen lähde. Aineenopettajalla voi hyvin olla yli 200 oppilasta, joiden monisivuisten kokeiden kopioimiseen saa helposti kulutettua ihan kokonaisia työpäiviä. Toivottavasti digitekniikasta olisi jossain vaiheessa tämän ongelman ratkaisijaksi. 

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Kiitos keskusteluun osallistumisesta, opettajat! Hyvä saada myös teidän näkemyksiänne ja kokemuksianne mukaan tähän, sillä kertomanne kuvaa hyvin tilannetta: mielellään tekisi monia asioita toisin, mutta käytännössä se voi olla mahdotonta.

Äiti ja ope

Olen samaa mieltä, että kokeet tulisi saada kotiin nähtäväksi. Itse käyn kokeet oppilaiden kanssa läpi kokeen jälkeen, jolloin myös kehotan oppilaita kopioimaan kokeen kännyköillään ennen kuin kerään ne pois. Näin kotiin on vietävänä edes tämä kännykopio kokeesta.

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat