Neulo pehmeä syto-myssy

Syöpähoitojen jälkeen päänahka on arka, ja sitä suojaamaan tarvitaan myssy. Katso ohjeet sytostaateista nimensä saaneen syto-myssyn neulomiseen.Lue koko juttu

Neulo pehmeä syto-myssy

Kommentit (13)

Hippipipo

Tarvikelistauksessa sanotaan: käytetään VAIHTOEHTOISESTI 3,5 TAI 4 kokoiset puikkoja.
Ja sitten myöhemmin ohjeessa sanotaankin, että pitää vaihtaa paksumpiin puikkoihin!!!
Niin kuin mihin?

Jos olen käsialan mukaan valinnut puikot 4, niin mihin paksumpiin sitten vaihdan?

Jos olen käsialan mukaan valinnut puikot 3.5, niin tarkoittaako se että vaidan puikkoihin 4 vai kenties 5/6/7?

Lankaa on ja ohjeen alun mukaan ostin yhdet puikot, mutta alun tarvikelistassa ei sanottu että puikkoja tarvitaankin sitten kahta vahvuutta...

• ylös 5
  • alas 13
Vierailija

Ohjeessa sanotaan että käytetään puikkoja 3.5 JA 4. Siinä tapauksessa 3.5 ovat ne pienemmät ja 4 paksummat.

Jos käsialasi ja käyttämäsi lanka edellyttävät jo resoriin 4 mm puikkoja, jatkat luonnollisesti puoli milliä paksummilla puikoilla.

• ylös 20
  • alas 8
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei! Resori neulotaan tosiaan monesti vähän pienemmillä puikoilla kuin sileä neule. Näin reunasta tulee napakampi. Siksi ohjeessa kehoitetaan käyttämään 3,5 ja 4 mm puikkoja. Mutta jos puikkoja on vain yhdet, niin siitä vain eteenpäin, kyllä siitä pipo tulee! 

• ylös 17
  • alas 11
mummi

Ens.myssy kohtapikaa valmis. Kun Suomi100 vauvasukkien tarve on täytetty(sain 34 sukkaparia valmiiksi),jäi aikaa myssyyn?

• ylös 11
  • alas 9
Vierailija

Miksi tälle on annettu näin kamala nimi. Ehkä se on vain minusta kamala, alleviivaa sytostaatteja ja mielestäni siten kalskahtaa negatiiviselta. Mieluummin vaikka ihan mikä tahansa erisnimi, vaikka Voitto tai Viktor. Tai Annaliisa tai Pena, mitä vain!

Myös Afterwork voisi olla hyvä, koska sytostaateissa käyminen ja niistä selviytyminen käy niihin velvoitetulle vähintäänkin työstä. Olen kokeillut. Ja afterworkissa on iloinen ja normaali kaiku. Sitäkin olen kokeillut! :)

No, miten vain. Ehkä nimi on jo annettu, eikä nimi lakkia pahenna ^^ 

• ylös 14
  • alas 16
Vierailija

Voiko myssyt kutoa Tennessee-langasta, joka on hyvälaatuinen puuvillalanka. Puikkojen koko sama kuin ohjeen langassa.

• ylös 10
  • alas 11
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi tälle on annettu näin kamala nimi. Ehkä se on vain minusta kamala, alleviivaa sytostaatteja ja mielestäni siten kalskahtaa negatiiviselta. Mieluummin vaikka ihan mikä tahansa erisnimi, vaikka Voitto tai Viktor. Tai Annaliisa tai Pena, mitä vain!

Myös Afterwork voisi olla hyvä, koska sytostaateissa käyminen ja niistä selviytyminen käy niihin velvoitetulle vähintäänkin työstä. Olen kokeillut. Ja afterworkissa on iloinen ja normaali kaiku. Sitäkin olen kokeillut! :)

No, miten vain. Ehkä nimi on jo annettu, eikä nimi lakkia pahenna ^^ 

Miksi asioista ei saisi puhua niiden oikealla nimellä? Jos tarvitsee myssyä sytostaattien aiheuttaman hiustenlähdön vuoksi, miksi siitä ei saisi mainita. Miksi pitäisi kehittää joku teennäinen ja vielä enemmän vieraskielinen nimi, jota harva edes ymmärtää tai osaa lausua. Jokainen, jolla on vähänkään kokemusta syövästä omakohtaisesti tai lähipiirissä tietää mihin tämä nimi viittaa.

Minusta nimitys on oikein hyvä, eikä se mitenkään loukkaa minua syöpäsairaana. Päin vastoin, tunnen suurta iloa kun näen sairaalassa sytomyssykoreja ja tiedän miten joku tuntematon on ajatellut minua.

• ylös 47
  • alas 13

Vierailija kirjoitti:
Voiko myssyt kutoa Tennessee-langasta, joka on hyvälaatuinen puuvillalanka. Puikkojen koko sama kuin ohjeen langassa.

Hei Vierailija, Suuri Käsityö -lehdestä kerrottiin, että Tennessee on merseroitu puuvillalanka, joka ei ole kovin pehmeä. (Merserointi tarkoittaa lipeäkäsittelyä, joka lisää kiiltoa ja lujuutta.) Parempi voisi olla jokin pehmeämpi lanka.

• ylös 10
  • alas 11
Vierailija

Syöpäsairaana mielestäni nimi vain on huono ja epämiellyttävä. Mielipiteeni koskee päähineen nimeä, ei konseptia toisten auttamisesta. Se, etten pidä nimestä, ei estä minua tuntemasta iloa siitä, että tuntemattomat osoittavat myötätuntoa ts tuntemasta suurta iloa, kun näen sytomyssykoreja. 

• ylös 12
  • alas 11
Vierailija

Aivan hirveä nimi "syto-myssy". En maksustakaan panisi sellaista päähän syövästä selviämiseni jälkeen. Yhtä hyvin seuraavan myssyohjeen nimeksi voisi laittaa "Kuoleman myssy". Kyllä ihmettelen kuka kummajainen tällaisen nimen on keksinyt ja ihmettelen myös sitä minkälainen ihminen vielä hyväksyy sen "Kodin Kuvalehteen". Tuli kyllä sellainen tunne, että lehtenne minun puolesta saa jäädä sikseen.

• ylös 9
  • alas 16

Ikävä kuulla, että pahoitit mielesi syto-myssyn käsitteestä, nimimerkki Vierailija. Sytostaattien tarkoitushan on yrittää parantaa, joten tavallaan myssy voisi olla ennemminkin kuoleman vastainen myssy, eikö vain? Toki jokin sana voi tuntua kurjalta yhdelle mutta luontevalta toiselle. Ajatus ja tarkoitus on kuitenkin ihana, olla tukena vakavasti sairastuneille ihmisille. Eikö vain?

• ylös 18
  • alas 8

Viestini tulee keskusteluun vähän myöhässä. Minusta sytomyssy -nimi on erinomainen, koska hakusanalla löytää heti tarvitsemansa, eli pehmeästä luonnonmateriaalista neulotun/virkatun myssyn, mikä ei ärsytä klania. Muut nimet ovat teennäisiä, ja ihmettelen miten ne löytäisi tarvitessaan.  Afterworkit on sitten baarissa, kunhan sytoista ensin selviää.

Tämän ohjeen löysin hakusanalla, olen kai saanut kolme senttiä jo kudottua viikossa, en ole kovin hyvä käsitöissä. Pakko on yrittää, markettien pipot ovat kamalannäköisiä tekokuitusukkia. 

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat