Lukijan kirje: Miten näyttää ärtymys rakentavasti?

Kuinka toimia, ettei ärtymyksestä kasva megariitaa, vaan asiat saadaan eteenpäin?Lue koko juttu

Kommentit (6)

Vierailija

Voisiko kyse olla siitä, että nykyisin ei opeteta kohteliaisuutta ja käytöstapoja kuten ennen?  Ei opeteta kiittämään, ei tervehtimään, ei antamaan tietä, ja samaa sarjaa on se, että sanotaan, mitä mieleen tulee ottamatta muita huomioon?

Vierailija

Yksi tapa on puhua siitä asiasta, mikä ärsyttää, eikä ihmisestä. Kuten lasten kasvatuksessa: älä hauku lasta, vaan tekoa. Ilmapiiristä tulee aivan toisenlainen kun sanot että "mua korpee kun jätät noi likaset treenikamat keskelle lattiaa" tai " olet sitten inhottavan epäsiisti ihminen, ihan kun teillä kotona, kaikki levällään, laiska ketku"!.

Vierailija

Rakentavasti, toista kuunnellen, kyselen. Syyttämällä ja haukkumalla ei asiat ratkea. Nykyään liiaksi minä ite...puuttuu empatia.

Rennosti omana itsenä

Vierailija kirjoitti:
Voisiko kyse olla siitä, että nykyisin ei opeteta kohteliaisuutta ja käytöstapoja kuten ennen?  Ei opeteta kiittämään, ei tervehtimään, ei antamaan tietä, ja samaa sarjaa on se, että sanotaan, mitä mieleen tulee ottamatta muita huomioon?

Ulkokultaiset käytöstavat, ne vasta ärsyttävätkin. Moni osaa kaavamaisesti olla kohtelias ja se ei ole aitoa toistenkaan huomioimista, vaan onttoa, sisällyksetöntä suorittamista. Mielekkääseen elämään kuuluuvat, monenlaiset tunteet ja niiden näyttäminen. Onko aikaa hukattavaksi, mekaaniseen suorittamiseen käytöksessä, vai alkaisimmeko kaikki olemaan aitoja, omia itsiämme ja sanomaan, mitä todella ajattelemme - Mielestäni se on reilumpaa. Tämä ei tarkoita, että pitää purkaa kiukkua toisiin ihmisiin, vaan ennemminkin sen sanomista, jos kiukuttaa.

Tulinen kiltti

Olen  erittäin tulinen oinas, on todella vaikea olla rakentava ärtyneenä. Yleensä en edes mieti kun jo kimpaannun, en vaan pysty hillitsemään itseäni. Läheiset tuntevat jo minut ja ymmärtävät kiukustumiseni olevan vain hetken leimahdus. Vieraiden kanssa pyrin olemaan ärtymättä liiaksi tai ainakin ette näyttäisi sitä liian selvästi. Jos joku ilkeä pahansuopa ihminen huomaa mistä asioista ärsyynnyn niin sitä voi käyttää minua vastaan.

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Mielenkiintoisia näkemyksiä, kiitos keskusteluun osallistumisesta! Mitä sanotte, pitäisikö meidän pystyä ymmärtämään sitä, että luonteet vain ovat erilaisia? Entä mitä sanotte nimimerkin Rennosti omana itsenä ajatuksesta, että ulkokultaiset käytöstavat ärsyttävät?

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat