Käyttäydytkö parisuhteessa kuin lapsi? Vain itsenäistymällä saat liiton kestämään

Aikuisellakin on lupa vaatia huomiota ja hellyyttä, heittäytyä välillä pieneksi ja heikoksi niin kuin lapsi. Ero on siinä, että lapsi on vaatimuksissaan rajaton.

”Kaksi ihmistä ei riitä koskaan toisilleen elämänsisällöksi, eikä tarvitsekaan. Jotta suhde kestäisi, molempien on kehitettävä itselleen myös oma, kiinnostava elämä”, sanoo pariterapeutti Marjo Ehn. Lue koko juttu

Kommentit (9)

Elsa

Milloinkaan koskaan ei siis ole syy itsekkäässä puolisossa jos toinen on tyytymätön. Jos parisuhteessa ei voi olettaa että toinen kuuntelee ja ymmärtää, tekee asioita puolestasi koska ajattelee sun parasta. Jos ei voi odottaa hellyyttä kun sitä tarvitsee, jos ei voi odottaa että toinen haluaa sua. Ja jos toisen seksuaalinen halu on hukassa, ei voi odottaa että haluton tekisi asialle jotain. Niin mitä parisuhteessa saa odottaa toiselta? Sitä että puoliso nukkuu samassa sängyssä. Ei kuulosta parisuhteelta

Vierailija

Elsa kirjoitti:
Milloinkaan koskaan ei siis ole syy itsekkäässä puolisossa jos toinen on tyytymätön. Jos parisuhteessa ei voi olettaa että toinen kuuntelee ja ymmärtää, tekee asioita puolestasi koska ajattelee sun parasta. Jos ei voi odottaa hellyyttä kun sitä tarvitsee, jos ei voi odottaa että toinen haluaa sua. Ja jos toisen seksuaalinen halu on hukassa, ei voi odottaa että haluton tekisi asialle jotain. Niin mitä parisuhteessa saa odottaa toiselta? Sitä että puoliso nukkuu samassa sängyssä. Ei kuulosta parisuhteelta

Juuri näin! En tajua kun nykyään jopa "ammattilaiset" antaa tuollaisia neuvoja että puolisolta ei saa vaatia yhtään mitään ja että avioliitossakin on täysin yksin. Mitä järkeä koko avioliitossa edes on jos kuitenkin on kaikesta yksin vastuussa ja mitään ei saa toiselta vaatia?

aikuisen oikeesti

Juuri tuollainen lapsen vaativa itsekkyys tuhoaa parisuhteen. Kun ei ole kahta aikuista ihmistä, joilla on samat tavoitteet, ei voi suhde onnistua. Persoonaltaan lapsellinen ihminen tekee kaikkensa saadakseen tahtonsa läpi ja aikuisen tavalla käyttäytyvä yrittää puhua ja neuvotella, turhaan. Jos ei ota vastuuta omasta käytöksestään suhde on tuhoon tuomittu. Ei riitä, että suhteen alussa neuvotellaan miten ja mitä halutaan elämästä ja suhteelta. Elämä kun kulkee ettenpäin niin tarpeet ja olosuhteet muuttuvat. Jos kommunikaatiota ei ole, niin suhde menee pilalle. Suhteen eteen on tehtävä töitä koko ajan.

Vierailija

Elsa kirjoitti:

Ehkä tässä artikkelissa viitattiin niihin, jotka tarvitsee ihan kohtuuttomasti. Vaikkapa sitä haluamista monta kertaa päivässä.

Vierailija

Elsa kirjoitti:

TÄMÄ!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Elsa kirjoitti:

Juuri näin! En tajua kun nykyään jopa "ammattilaiset" antaa tuollaisia neuvoja että puolisolta ei saa vaatia yhtään mitään ja että avioliitossakin on täysin yksin. Mitä järkeä koko avioliitossa edes on jos kuitenkin on kaikesta yksin vastuussa ja mitään ei saa toiselta vaatia?

Olen täysin samaa mieltä. Miksi olla edes naimisissa jos toiselta ei voi odottaa tukea ja miksi olla naimisissa ihmisen kanssa joka ei ole paras ystäväni?

Onnellinen

Hyvässä parisuhteesa on yhteisiä harrastuksia ja tekemisiä ja on ihanaa jos voi olla myös kumppaniin paras kaveri. Omasta kokemuksesta voin sanoa että juuri sellainen parisuhde päättyi missä ei niitä yhteisiä juttuja ollut ja kasvettiin koko ajan erilleen toisista. Ja tähän kannustetaan joka artikkelissa että omaa aikaa ja tilaa mahdollisinkaan paljon. Itsellä juuri päinvastaisia kokemuksia. Toki omia juttuja välillä mutta on ihanaa kun on mies joka jakaa samat kiinnostukset kohteet ja yhdessä tehdään iso osa asioista, rakkaus vaan lisääntyy päivä päivältä ❤ joten en usko tälläisiin höpö höpö juttuihin mikä tää artikkeli on.Ja muuten vaaditaan tietynlaista kohtelua ja toisen huomioon otto arjessa, tääkin vissikn väärin kun mitääm ei saisi vaatia 😁

Väsynyt

Kyllä minä haluan että olen kumppanilleni myös paras ystävä ja hän minulle. En tietenkään ainut, mutta odotan, ettei minun asioitani puhuta näille "parhaille ystäville". Minun mies vei tämän "oman itsenäisen elämän" niin pitkälle, että hankki sen parhaan ystävän, joka en ollut minä. Ja hän sattui olemaan naispuolinen. Josta minä en myöskään tiennyt mitään. Valehdeltiin ja salailtiin, sen oman edun nimissä, niin itsenäisiä sitä oltiin. Kun jäi kiinni niin totesi että "sähän käskit ajatella välillä myös itseä!". En kyllä tarkoittanut sillä kaikkien minun ja meidän asioiden lavertelua kolmannellepyörälle, enkä sitä että saisi valehdella ja tavata uusia naisystäviä salaa. Hänestä se oli sitä omaa elämää. Ja hän kuulemma luotti tähän naiseen jota salaa tapasi ja puhelimesa sen vuoksi salasi. Niin luotin minäkin häneen, kuin parhaaseen ystävään, vaan en luota enää. Minä yritin pitää kiinni omasta elämästä, ystävistä (kaikki kyllä samaa sukupuolta), harrastuksista jne. Mutta mies ei siitä pitänyt. Mainittakoon vielä, että pyysin tukea ja apua lapsemme hoidossa, kun itse jouduin leikkaukseen mutta mies ei halunnut olla "mikään lapsen piika". Jouduin turvautumaan vanhempieni apuun. Kolmannellepyörälle mies mustamaalasi minua äitinä ja vaimona. En tietenkää täydellinen ole ollut mutta tuntui erittäin pahalta kuulla miehen arvostelleen minua "ystävälleen" joka tietenkin kehotti meitä eroamaan. Joten minä kyllä haluan kumppanini olevan myös paras ystäväni ja että voin luottaa hänen olevan minun tukena myös silloin, kun elämä ei ole aurinkoista. En kuitenkaan ajattele, että hän olisi täysin vastuussa minun ja lapsemme onnellisuudesta, mutta osavastuu teoistaan on hänelläkin.

Vierailija

Ymmärsin tämän artikkelin neuvon niin, että parin yhteisiin asioihin kuuluu koti, lapset ja seksi. Näihin pitää panostaa aikaa, rahaa ja vaivaa. Mutta nämä yhteiset asiat eivät saisi olla koko elämänsisältö. Ihminen on aina myös yksilö, jolla on erilaisia tarpeita kuin kenelläkään toisella. Puolison ei pitäisi puuttua kumppaninsa työhön, harrastuksiin tai ystävyyssuhteisiin, elleivät ne vie liikaa tilaa ja energiaa pois yhteisistä asioista. Molempien on muistettava kohtuus ja oltava toisilleen uskollisia ja lojaaleja. Itsenäisyys voi olla myös sitä, että määrittelee omat arvonsa ja tavoitteensa ja noudattaa niitä. Jokaisen on syytä miettiä ne arvot ja tavoitteet jo ennen parisuhteeseen ryhtymistä, ilmaista ne toiselle ja pitää niistä kiinni itsensä, ei toisen takia. Arvoton ja tavoitteeton ihminen on tuuliviiri, takertuja ja epäitsenäinen. Älkää edes pariutuko sellaisten kanssa, joka ei tiedä mitä on tai haluaa olla.  Jos uskollisuus on ihmisen oma arvo, hän on ja pysyy uskollisena noudattaakseen omaa ihannettaan, ei toisen mieliksi. Jos lojaalisuus on ihmisen oma arvo, hän on lojaali ollakseen mieliksi itselleen, ei toiselle. Jos ihminen on raitis, hän on sitä itsensä tähden, ei toisen. Jos on tupakoimaton, niin siksi että ei halua olla tupakoiva. Tai päinvastoin. Toisella ja toisen mieliksi eläminen on aina työtä, vaivaa ja tuskaa. Se on loputtomia kompromisseja, keskusteluita joissa tehdään vaihtokauppaa, ostetaan toiselta jotain luopumalla jostain muusta. 

Parisuhteesa on tehtävä kompromisseja, on nähtävä vaivaa ja oltava mieliksi. Mutta pienissä asioissa, ei isoissa ja tärkeissä. Voi imuroida tai pestä vessan toisen mieliksi, mutta ei kannata tehdä lapsia, muuttaa vääränlaiseen ympäristöön, olla uskollinen, vaikka oikeasti haluaa vapaata seksiä jne.  On muistettava että oma vapaus loppuu siihen, mistä toisen alkaa. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat