Lukijan kirje: “Sä et mua määrää”

Poika käyttäytyy huonosti isällä ollessaan.Lue koko juttu

Kommentit (9)

Äitix4

Onko lasten pakko mennä isänsä luo, kun tämä ei ole paikalla??? Isäähän he menevät tapaamaan, eivät uutta naisystävää. Itse pitäisin lapset silloin kotona ja vaihtaisin viikonloppua/päivää. Ei mikään ihme, että lapsi kapinoi. Todella paksua tekstiä myös isältä, joka näyttää edelleen (olosuhteiden pakosta?) paikoilevan kasvatusvastuuta ja siirtävän sen nyxälle. Ehkä tilanne aikaa myöten rauhoittuu..

Neljän lapsen eronnut äiti

Äitix4 kirjoitti:
Onko lasten pakko mennä isänsä luo, kun tämä ei ole paikalla??? Isäähän he menevät tapaamaan, eivät uutta naisystävää. Itse pitäisin lapset silloin kotona ja vaihtaisin viikonloppua/päivää. Ei mikään ihme, että lapsi kapinoi. Todella paksua tekstiä myös isältä, joka näyttää edelleen (olosuhteiden pakosta?) paikoilevan kasvatusvastuuta ja siirtävän sen nyxälle. Ehkä tilanne aikaa myöten rauhoittuu..

Eli annetaan lapsen edelleen määrätä mikä on marssin tahti?!? Olenkin ihmetellyt tätä villiä nykymenoa, mutta onko ihme..

Eronnut itsekin

On nykyisen naisystävän ja isän asia saada lapsen ja naisystävän välinen kemia toimimaan. Sinä voit vain olla henkisenä tukena. Vika ei ole kasvatuksessasi. ? Lapsi kapinoi, jos aikuinen ei ota aikuisen paikkaa. Ja tosiaan, isäänsähän lapsi menee tapaamaan.

Vierailija

Ihan ymmärrettävää käytöstä lapselta. Harva aikuinen ymmärtää kuinka mullistavaa se uuden puolison tulo lapselle on. On monia keinoja vähentää lapsen mustasukkaisuutta ja hallita perhe elämää, mutta se että eksä syyttää sua on naurettavaa. Hän on lapsista vastuussa kun ovat siellä ja kasvattaminen kuuluu hänelle. Sen sijaan että lasta käsketään vaan käyttäytyä olisko paha kysyä miltä hänestä tuntuu. Miettiä asioita. Isän tehtävä olisi kertoa lapsille mitä odottaa ja mitkä ovat perheen säännöt. Älä itseäsi syytä tästä tilanteesta, vaan sano isälle että niin kauan kun lapsi on aikuinen niin kasvattaminen jatkuu ja kuuluu yhtä lailla hänelle.

S

Minä sopisin isän kanssa, että vaihdettaisiin vuoroja silloin, jos uusi äitipuoli joutuu olemaan yksin lasten kanssa. Eihän tuossa ole suoraan sanottuna mitään järkeä - isä ei näe lapsia ja lapset "joutuvat" olemaan äitipuolen hoidossa. Win-win -tilanne olisi, jos isän kanssa katsoisitte asiaa yhdessä ja sopisitte isän lähiviikonlopuiksi viikonloput, jolloin isä tosiaan on läsnä. Jos taas ongelmana on tuo äitipuoli, niin ehdotan, että pidätte palaverin isä, sinä ja äitipuoli sekä lapset, ja näytätte lapsille ihan käytännössä sen, että te kolme aikuista puhallatte yhteen hiileen - ja sen, ettei uusi äitipuoli ole uhka , ei äidille eikä lapsille. 

Vierailija

Tosi täkeää minustakin on se että aikuiset "ovat samalla puolella", tukevat toisiaan. Jos uudella naisella ei ole lapsia, ei ehkä ole kokemustakaan lasten kanssa olosta. 8-vuotiaan pitää voida kokea sen kaltaista turvaa, ettei hän jää päättämään sitä, ketä aikuista tottelee ja ketä ei.

Saman kokenut

Ex- mies tuossa käyttäytyy huonosti, ja sysää omaa vastuutaan lastenkasvatuksesta muiden niskaan. Silloin kun lapset ovat isällään, se on isän tehtävä heidät hoitaa. Nimenomaan isän, ei uuden naisen eikä edes äidin.

Minun ex- mieheni oli osittain samanlainen, mutta vielä silloin kun olimme naimisissa. Hän hemmotteli lapset pilalle ja sitten syytti minua kun he olivat kurittomia. Mitä muuta voi odottaakaan, kun vanhemmat eivät seiso yhtenä rintamana ja hoida vastuutaan niin kuin kuuluu? Eihän se lasten vika ole. Vasta eron jälkeen sain itsestäni niin paljon irti että sanoin eksälle suorat sanat. Että ihan turha syyttää muita jos ei itse kanna vastuutaan. Onnekseni uusi nainen oli samaa mieltä kanssani, ja menihän se vihdoin perille.

Samaa ehdotan nyt aloittajallekin. Vaadi lasten isää kantamaan oma vastuunsa, ja että hän on oikeasti läsnä jos lapset ovat hänen luonaan. Ei uusi nainen ole mikään velvollinen hoitamaan hänen lapsiaan. On hienoa, jos nainen tähän suostuu, mutta silti vastuu on isän. Niin kauan kun hän ei kanna hänelle kuuluvaa vastuuta, on törkeää syyttää muita. 

X

Jokainen osapuoli voi tehdä jotain. Ihan ykkösenä nyt on isän (kipeä) tehtävä tehdä lapselle selväksi, että odottaa hyvää käytöstä uutta naisystävää kohtaan. Todennäköisesti isä tuntee syyllisyyttä tilanteesta ja tiedostamattomasti pelkää osoittaa rajoja. Äiti taas voisi tutkailla omia viestejään lapselle; yrittää selkeästi osoittaa, että on täysin hyväksynyt nykytilanteen, ja että pojan ei tarvitse kapinoida ainakaan hänen vuokseen, koska se ei auta nyt tilannetta millään tavalla. Voi olla että poika kokee syystä tai toisesta lojaalisuutta, joka syntyy jostakin sanomattomasta signaalista, jota äiti ei itsekään tiedosta.
Naisystävä itse voi yrittää selkeästi sanoittaa pojalle, että ei yritä olla "toinen äiti", ja että ymmärtää miten hankalalta tilanne voi tuntua, mutta haluaisi tulla toimeen. Pääasia, että tilanne puretaan puhumalla lapsen kanssa, eikä vain heitellä epämääräisiä syytöksiä puolin ja toisin aikuisten kesken. Ja jos ei vielä ole tapahtunut; lapselle pitää muistaa sanoa sekin ääneen, että hän ei ole eroon mitenkään syyllinen. Kaikki aikuiset voisivat yhdessä istua juttelemaan, ja kysyä lapselta, mitä hän toivoisi, KUN asumistilanne on ja tulee olemaan nyt tämä. Ja katsoa että mitä niistä toiveista pystytään toteuttamaan, ja mitä ei (ja tehdä tämäkin selväksi). Kaikkien läsnäolo voisi osoittaa yhteistä tahtotilaa eikä pallottelua tulisi.
Missään tapauksessa ei kannata alkaa vaihtelemaan vuoroja tai järjestelemään asumista muutenkaan huonoa käytöstä palkitsevalla tavalla, sehän vain vahvistaisi lapsen epätoivottua käytöstä. Puhumalla asiat kyllä järjestyy, ja aikakin varmasti auttaa.

Vierailija

Nyt en  kyllä ymmärrä. Lastako tässä syytetään huonosta käytöksestä! Perhe on hajonnut,  hän on menettänyt paljon, joutunut ottamaan vastaan vieraan ihmisen äidin tilalle, häntä riepotellaan kahden paikan välillä! Nyt jotain rajaa aikuiset tälle itsekkyydelle. Miksi lapsen pitäisi yht äkkiä hyväksyä vieras ihminen äidin paikalle? Hän on vielä pieni eikä mitenkään voi ymmärtää miksi perhe hajosi. Hyvät ihmiset, miksi pitää mennä eroamaan? 

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat