”Älä kaada viinoja lavuaariin” ja 3 muuta neuvoa alkoholistin läheiselle

klo 14:02 | 2.7.2017
Miten läheinen voi auttaa alkoholistia? Mitä ei ainakaan kannata tehdä? Raitistunut alkoholisti Petri Kankaanpää antaa neljä neuvoa.Lue koko juttu
Miten läheinen voi auttaa alkoholistia? Mitä ei ainakaan kannata tehdä? Raitistunut alkoholisti Petri Kankaanpää antaa neljä neuvoa.Lue koko juttu
Ladataan...
Oma puoliso löysi aina minun tekemisistä tai tekemättä jättämisestä hyvän syyn juoda. Milloin koti oli liian sotkuinen että siellä olisi viihtynyt milloin liian siisti. Milloin olin liian hyvällä tuulella milloin nalkutin. Kun pyysin että hakisi apua niin se olin minä jonka oli syytä hakeutua hoitoon kun en koskaan ollut mihinkään tyytyväinen. Eihän mies voinut olla alkoholisti kun oli kuitenkin työpaikka ja perhe. Vaikka kalja maistuikin harva se ilta ja yhä harvemmin oli aamua jolloin ei olisi pieni krapulan poikanen ollut päällä. Lopulta lähdin. Se pelasti minut ja mies löysi naisen jolle maistuu yhtä hyvin alkoholi.
Lopulta minä sitten lähdin sen alkoholistin luota , olin yrittänyt aikaisemminkin lähteä , se ei vaan onnistunut - Rakkaus veti aina takaisin .
Eikä se vieläkään ole kadonnut , muuttunut vain .
Häntä se ei auttanut , eihän vieläkään ymmärrä olevansa alkoholisti .
En usko että hän ymmärtää sitä ikinä ,
hän on vasta reilun 40v ??
Itse lopetin sekoilun 11/2006 ilman viinaakin voi olla hauskaa,mulla ainakin on.
Alkoholistin läheinen voi osaltaan vaikuttaa siihen, että juomisesta tulee tukalaa. Seuraukset tulee tehdä näkyviksi. Tärkeintä kuitenkin on itsensä hoitaminen ja omien vastuittensa turvaaminen. Aina. Myös, jos alkoholisti on raitistunut.
Siis miten kannattaa suhtautua juoppoon veljeen. Hylätä? Olen tarjonnut kaikenlaista apua. Käyty yhdessä päihdepolilla. Ja yrittänyt pitää kontaktia. Mutta aina tulee se rähinäpäivä, kun sukulaiset on p.......stä. Ja eiku juomaan. Yleensä seuraava vaihe on nöyrä soitto sairaalasta.
Itse olen aivan hukassa alkoholisti poikani takia . Olen mielestäni ollut ihan rakastava , en ehkä ymmärtävä äiti . Poikani suusta olen kuullut kaikki syytökset ja solvaukset jotka satuttaa . Lapsiinsa myös hän kielsi minun olevan yhteydessä en edes uskalla pahemman riidan pelossa . Haluaisin kuulla toisilta mistä kukin ammentaa voimaa tähän taisteluun . Itse olen kohta ihan loppuhenkisesti
Meillä juomista on jatkunut yli 30 vuotta. Noin vuosi sitten aloin saada ahdistuskohtauksia. Soitin omalääkärilleni ja hän laittoi lähetteen mielenterveystoimistoon. Sain lääkityksen ja käyn säännöllisesti terapiassa. Siellä tajusin, että olisi pitänyt jo 15-20 vuotta sitten hakeutua sinne. Nyt myös puolisoni on käynyt mukanani pari kertaa ja ollut juomatta n. kuukauden. Ehkä tämä tästä....
Jaksamista !
Jos sun muijas kieltää sua juomasta. Niin Juo, niin juo!
Alkoholisti on itsekäs. Se pilaa kaikki lomat, sukujuhlat, lasten elämän, jopa koira kärsii. Alkoholisti ei osaa juoda "nätisti". Alkoholistin kanssa ei voi käydä muutamalla tai ottaa pari saunaolutta. Alkoholisti möykkää. Radio huutaa, talkkari huutaa, alkoholisti huutaa puhelimeen ja läheisille. Se ei ymmärrä että yöllä ollaan hiljaa ja nukutaan. Alkoholisti jauhaa samaa mantraa. Minä, minä, minä. Kuinka kamalasti se on kärsinyt mistäkin asiasta.
Niin kauan solvauksia riittää kun otat niitä vastaan. Minulla oli alkoholisti isä joka rikkoi koko perheen sekä henkisesti, että fyysisesti. Äiti haki eron 38 vuoden ja muutaman selkäsaunan jälkeen ja sai silti puhelinsoittoja ja kirjeitä jossa huoriteltiin. Meitä lapsia isä vähätteli ja arvosteli alituiseen ja kielsi jatkuvasti alkoholisminsa. Muuta tietä omaan hyvinvointiisi ei ole kuin pysyminen erossa pojastasi. Aikusena hän ei ole sinun vastuullasi. Ymmärrän äidin huolen ja tuskan, mutta se ei auta poikaasi. Niin kovalta kuin se kuulostaakin poikasi ainoa apu on hän itse, vain itse voi päättää juoko vai ei ja vain itse voi päättää miten kohtelee läheisiään. Pidä ainakin taukoa pojastasi, muuten et jaksa kovinkaan kauan.
Kiitos nimimerkki Nyyti, kun kirjoitit - sinulla totisesti on tästä aiheesta sanottavaa. Voimia sinulle ja läheisillesi jatkossakin!
Tuosta viimeisestä... Koskaan ei sais olla liian varma asian suhteen. Toki Petri on hyvin sinut ongelmansa kanssa ja toipunut hyvin. Alku vaiheessa raittiutta kyseisiä tilanteita kehoitetaan välttää ja miksipä niihin menisi? Itselle alkoholistina on ollut lukuisia kertoja epäselvää mitä juominen itsessä aiheuttaa siksihän se muiden juominen on loukkaus itseä kohtaan. Käytetään myös nimitystä kuivahumala jolloin tuntee ettei saa juoda ja muut saa "pitää hauskaa".