Kukkiiko kotonasi syreeni vai sireeni? Vastaa kyselyyn!

klo 14:03 | 28.6.2017
Puutarhassa kukkivalla syreenillä on myös toinen virallinen nimi, sireeni. Kumpaa sinä käytät?Lue koko juttu
Puutarhassa kukkivalla syreenillä on myös toinen virallinen nimi, sireeni. Kumpaa sinä käytät?Lue koko juttu
Ladataan...
Sivut
Syringa vulgaris on tieteellinen nimi, ei latinankielinen. Sukunimi Syringa kirjoitetaan isolla ja nimi pitäisi kursivoida.
Syringa vulgaris on kaksiosainen nimi (binomiaali), ilmaisten kasvisuvun ja kasvilajin.
Tieteelliset nimet ovat latinaa, usein kuvastaen myös ko. eliötä jollain tapaa.
Syreeni tuoksuu hyvältä, sireeni on varsin kovaääninen...
Hyvä huomio, kiitos korjauksesta! Sana siis juontuu juuri latinasta, ei tieteellisestä nimestä. Eli tässä tapauksessa kasvin latinalainen ja tieteellinen nimi menivät sekaisin. Latinaksi syreeni on syringa.
Eivät ne latinaa ole. Koostuvat kyllä osittain latinan sanoista, mutta myös muiden kielten sanoista latinalaistetussa kirjoitusasussa.
Äskeinen viesti oli siis vastaus Puutattarelle, en näköjään osannut lainata viestiä.
Kasvi on syreeni. Hälyttimen ääni on sireeni. Esim.palosireeni. m.o.t.
Sireeniksi sanon kukkivaa kaunista kasvia. Syreeniä ei käytetty ainakaan lapsuudessani. Y-kirjain on jotenkin tympeä.
Syreeni on se kukkiva kasvi. Sireeni taas löytyy esim. palolaitokselta.
Sireenit ulvovat, syreenit kukkivat
Sireeni nimi on tutumpi, molempi parempi!
Syreeni on pensas. Sireeni on auton katolla..
Lapsuudenkodissani kasvoi sireeneitä. Syreenin olen kuullut vasta aikuisena.
Minunkin lapsuudessa puhuttiin aina sireeneistä.
Kyllä minun lapsuudessa Oulun seudulla sanottiin sireeni.
Toimitus huom! Te jaatte väärää tietoa. Kielitoimiston sanakirja ei kerro kumpi nimistä on v i r a l l i n e n! Sekä Kassu -tietokanta että julkaisu "Viljelykasvien nimistö" ovat tässä tapauksessa tietolähteitä. Syreeni on virallinen nimi, sireeni kansankielinen.
Minä kutsun sitä sireeniksi olkoon tieteellinen nimi mikä hyvänsä. 70 vuotta on kutsuttu niin. Meillä on niitä sekä sinisiä että valkoisia
Kyllä se on syreeni, piippaa autoissa on sireeni 👍
Eivät ole latinaa vaan keksittyä latinaa. Nimet pohjautuvat usein myös kreikkaan tai esim jonkun henkilön nimeen, parhaana esimerkkinä koko taksonomian kehittäjän mukaan nimetty Linnaea borealis.
Sivut