Lukijan kirje: Onko pakko juoda?

Miksi yksi kieltäytyminen ei riitä? Miksi pitää selittää, jos ei ota?Lue koko juttu

Kommentit (10)

Vierailija

Jos sanot ettet ota, älä sitten ota. Eihän kukaan usko jos sanot että et juo ja heti perään juot. Jos aikuisella ihmisellä ei ole kanttia sanoa omille ystävilleen mitä haluaa tai ei halua, niin ei ole ihme jos joutuu muiden vietäväksi. 

Bell

Seurassa juomattomuus on joillekkin kanssaihmisille vaan niin omituista.Kun lopetin alkoholin ottamisen huomattuani ettei alkoholi sovi minulle-olen saanut selitellä ja selitellä miksi en ota."No voi kai sitä yhden ottaa",Ota nyt,tämä on vaan pieni lasi"jne..,En halua,jaksa eikä minun tarvitse selitellä kenellekkään miksi en ota.En ota siksi että käyttäydyn humalassa aina todella sikamaisesti ja joka kerta kadun sitä.Miksi siis aiheuttaisin itselleni ja muille harmeja kun osaan pitää hauskaa muutenkin.siis osaan oikeasti,ilman viinaa. Jään usein pois nykyään illanvietoista kun tiedän että olen outolintu alkoholittoman olueni kanssa siellä

Angel

Jokaisen oma asia. Minun mielestäni ei kannata välittää ja voi jättää huomiotta täysin kokonaan sellaisten ihmisten mielipiteet asiasta, jotka eivät tai halua ymmärtää sitä ettet halua alkoholia

Vierailija

Tätä olen ihmetellyt itsekin. Tuntuu, että jos ei ota, jää porukan varjoon. Ja usein käy tämä klassinen, nainen kun olen, oletko ehkä raskaana. No en. Sitten taas kerran selitellään migreenit ja yliherkkyydet.. Välillä ihan suututtaa! Olen siis tällainen kyseenalainen suomalainen, joka ei juo alkoholia tai kahvia eikä syö makkaraa! Järkyttävää kieltäytymistä, eikö vaan.

Alkoholistin tytär

En käytä alkoholia, meidän perheessä ei tarjota alkoholia ja kieltäytyminen ei ole ongelma. Joskus olen maistanut mutta pärjään ilmankin. Ei ole tarvinnut selitellä.

Vierailija

Tädilläni oli tapana kaataa viinilasi melko täyteen, vaikka pyysin vain tilkan pohjalle. Kun aikani jätin puolet juomatta, uskoi hän vähitellen etten halua kuin vähän. Lasten myötä jätin alkoholin lähes kokonaan. Tarjotessa sanoin aina etten juo lasten läsnäollessa. Sitä ei tarvinnut koskaan selitellä enempää. Vaikka nykyisin lapset ovat jo isompia, ei kukaan enää odota minun juovan alkoholia esim ruoalla keskellä päivää - mikä helpotus minulle!

just

Tuttu tunne. Etenkään puolisoni sisko ei tunnu ymmärtävän, että voin nauttia illasta/seurasta ilman alkoholia. Saan kuulla olevani tylsä ja että, minun pitäisi "juoda itseni mukavaksi"

Zchina

Joskus olen ottanut drinkin, kun olen sillä päässyt vähemmällä. Tavallisesti tylytän vedellä tai mehulla. Nykyisin harvoin enää kukaan tarjoaakaan, kun tietävät ettei oikein maistu. Pysyn pois ravintoloista, kun ei tahdo löytyä selvää seuraa, joka osaa keskustella.

Vierailija

En ole itse huomannut, että sitä alkoholia väkisin tyrkytetään juomattomalle. Nykyään tuntuu ennemminkin olevan niin, että juomattomat haluavat itse tehdä itsestään suuren numeron näillä ainaisilla tarinoilla siitä, että ihmisiä jotenkin ylettömästi kiinnostasi heidän alkottomuus..

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat