Migreeniä sairastava Irina: "Pohdin kohtauksen keskellä, että jonain päivänä en enää selviä särystä"

Irina Havinmaa, 51, kertoo, miltä migreeni tuntuu. Kyseessä ei ole pieni päänsärky vaan lamauttava kipu, joka kaataa päiviksi sänkyyn.Lue koko juttu

Kommentit (11)

Vierailija

Onko kokeiltu luonnonmukaista kannabislääkettä K-18 ? Se on laajalti käytössä Hollannissa, Saksassa, Tanskassa, Kanadassa ym, juuri migreeniin. Toimiva ja tehokas siihen vaivaan.

Vierailija

Erittäin tutulta kuulostaa. Minun krooniseen migreeniin on auttanut esto- ja kohtauslääkekoktailien lisäksi neurologin pistämät Botox-pistokset 9 viikon välein. Suosittelen koittamaan.

Kipukuningatar

Minulla samanlainen migreeni kuin jutun ihmisellä. Koskaan en ole päässyt tiputukseen tai saanut myötätuntoa keltään. Kerran yritin päästä terveyskeskukseen Mäntymäkeen, kun olin oksentanut koko päivän. Käskettiin vaan mennä päivystykseen, mutta varoitettiin et siellä saa jonottaa pitkään. Et kotona vois olla helpompaa...

Kertokaa siis, miten pääsee tiputukseen, jos migreenikohtaus päällä ja oksentaa kaiken? Ikävintä on toi yöllä alkava migreeni, kun lääkkeen otto silloin usein myöhäistä.

Pipopää pois jo jää

Itse olen aina päässyt tippaan Turussa. Joskus on pitänyt mennä ambulanssilla. Mies on ollut ihanan ymmärtäväinen mutta kyllä sitä välillä on silti itsellä olo että on olemassa ilonpilaaja. Mun migreenipää ei kestä ääniä, siis melua eikä tupakan hajua eikä saunaa eikä alkoa. Ja sitten on vielä ne x-triggerit joita en tiedä.

Samis

Pelkäät sairastuvasi neurologiseen sairauteen. Oletko huomannut että sairastat sitä jo; Sen nimi on migreeni. Minullakin on neurologinen sairaus nimeltä migreeni. Minäkin pelkään, mutta pelkään sen vain muuttavan muotoaan hortoniksi tai kolmoishermosäryksi tai kemikaaliyliherkkyydeksi.

Vierailija

Näinpä.
Minun sanomani muuttui jonkin verran toimittajan pätkiessä tekstiä sopivan pituiseksi. Niinpä tämäkin asia esitettiin valmiissa tekstissä hiukan toisin.
Voimia oman sairautesi kanssa.

Happis

Oletko saanut happea ja nesteytystä? Perustuu siihen teoriaan, että migreeni olisi aivoverenkierron häiriö. Eräällä pojalla hävisivät migreenit kun hän alkoi nukkua ulkona.

En vähättele

Ruokavaliosta sokeri, gluteeni minimiin ja säännöllinen ruoka/unirytmi: minun migreenit ovat pysyneet poissa, kun tuon olen pitänyt.

SOITA 112

Päivystykseen ja tiputukseen kuivunut migreenikko pääsee, kun itse tai perheenjäsen soittaa ambulanssin. Usein ensihoito pistää tippaan ja antaa pahoinvointi- ja kipulääkkeet pistoksina lihakseen, eikä päivystykseen edes lähdetä.

Laavapää

Jaksamista sinulle! Käytän triptaaneja kohtauksessa. Silti kipu päässä on hirveä ja estää kaiken muun. Tiedän miten migreeni pilaa niin paljon elämässä, sotkee kuviot ja väsyttää, estää sattumanvaraisesti huitomalla. Sitä miettii, uskaltaako sopia etukäteen mitään menoa, pilalle se menee kuitenkin. Kun kipu on päällä, pelkään itsekin, että kuolen. Tuntuu että päässä on laavaa, tulipalo, räjähdys tai katupora. Kipu on väkivaltaista. Vinkkejään antavat ovat kuutamolla, ei tähän sairauteen mikään vaikuta. Halaus ja jaksamista!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat