Saara, 20: "Puhumattomuus tuntuu siltä kuin olisin vankina pääni sisällä"

Saara, 20: "Puhumattomuus tuntuu siltä kuin olisin vankina pääni sisällä"

Tässä kuvassa on 20-vuotias Saara. Hän ei halua näyttää kasvojaan, koska häntä hävettää. Saara lakkasi puhumasta, kun kävi yläastetta.Lue koko juttu

Kommentit (2)

Hiljaisuuden maa

Hei,hyvä että uskalsit tuoda ajatuksesi esiin. Se voi auttaa jotakuta toista. Minulla on aikuinen poika, joka on pitkiä jaksoja puhumaton, mutta puhuu valikoivasti tietylle henkilölle ja kun on itselle mielenkiintoinen aihe. Tilanne on vaikea, kun ei saa vastausta hänen toiveistaan elämän ja tulevaisuuden suhteen ja muutenkin.Olemme kuitenkin monia Jumalan ihmeitä saaneet kokea inhimillisesti mahdottomissa tilanteissa. Siunausta ja voimia sinulle. Olet rakas ihminen.

Kaikkea hyvää toivotellen

<3

Toivon elämääsi vielä ystäviä ja vapautumista tästä mutismin vankilasta.

Itse olen ujo ja ahdistun helposti sosiaalisissa tilanteissa ei niin tuttujen kanssa. Näissä tilanteissa olen usein ja helposti puhumaton, jos ei kukaan minulta mitään kysy. Usein se on itseään ruokkiva kierre, oma puhumattomuus alkaa ahdistaa ja on vaikeampi puhua jatkossakaan. Hyvien kavereideni kanssa taas en ole mitenkään hiljainen.

Muiden suhtautuminen vaikuttaa ja kuoreensa käpertyy helposti. Elämä on kuitenkin kuorinut minulta kuoria päältä. En välitä enää niin paljoa, mitä muut ajattelevat, ja ajatukset eivät kierrä päässä ympyrää.

Onko sinulla kiinnostuksia, harrastuksia joihin voisit liittyä, niin että tämä yksi asia ei määrittelisi elämääsi? Onhan sitä oikeasti mykkiäkin ihmisiä, kyllä hekin pärjäävät. Jos toiset eivät ymmärrä, niin anna heidän olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat