Yllättävän monessa perheessä puolisoilla on eri elintaso – onko se reilua?

Rahankäyttö perheessä ei aina jakaudu tasa-arvoisesti, selvisi Kodin Kuvalehden talouskyselystä.Lue koko juttu

Kommentit (11)

Helppoa

Me elämme avioliitossa. Emme siis ole mitään kämppiksiä. Yksi yhteinen käyttötili, jonka kautta rahaa tulee ja menee. Helppoa. Ikinä ei olla rahasta riidelty.
En voi ymmärtää erillistalouksia tai Excel-taulukoita.

Leski

En todellakaan käsitä jos on yhteisiä lapsia ja yhdessä eletään sekä asutaan että on erilliset rahat ja taloudenpidot. Onpa itsekkyys korkealla noissa perheissä jos

ajatustapa on sinun ja minun rahat,  minun liitossani oli meidän rahat. 

Fair play

Meillä on yhteinen tili, jolle kumpikin laittaa rahaa n. saman verran kuukausittain. Niillä katetaan lasten ja perheen yhteiset menot. Loput rahat kumpikin voi käyttää miten haluaa. Erinomainen järjestely, selkeää, läpinäkyvää ja tasa-arvoista. Suosittelen.

Vierailija

Avioliitto. Yhteiset lapset. Mutta ei ikinä yhteisiä rahoja. Isäntä ostelee monem tonnin " leluja" itselleen, minä yritän saada laskuni maksettua ja olen yleensä rahaton. Mutta en ikinä halua meille yhteisiä rahoja.

Vierailija

Yhteiset rahat on helppo ratkaisu tilanteessa, jossa molemmilla on suurin piirtein sama tulotaso. Jos tuloissa on iso ero, ei malli enää olekaan niin yksiselitteinen.

Einarityttö

Avioliitossa ja mies tienaa kolminkertaisesti. Hän ostaa merkkivaatteita varsinkin urheilupuolelta, minä kirpparilta, lähes aina, sekä lapsille että itselle. Molemmilla olis vara ostaa, itselleni asia on kulutuskysymys. Joskus tingataan asiasta. Nykyään hän ymmärtää myös laadukkaat kirppariostot.

N36

Jos toinen on niin itsekäs että haaskaa rahaa kaiken maailman turhuuksiin, niin on vain järkevää kummankin pitää omat rahat. Olen nainen, ja meistä se rikkaampi. Ei tule mieleenkään kustantaa kovalla työlläni ansaitsemillani rahoilla miehen romuhankintoja. Siinähän kituuttaa sitten. Ei ole muutenkaan järkevää heittäytyä riippuvaiseksi toisesta. Luulisi leskenkin tietävän että kuolintilanteessa vainajan tili suljetaan varojen selvittämiseksi, vaikka olisi yhteinen. Aika ikävä yllätys monelle.

Uraäiti

En kyllä sitäkään täysin ymmärrä, että enemmän tienaava maksaa enemmän. Kokemukseni mukaan enemmän tienaavan työ on myös vaativampaa. Jos panostaa uraansa , miksei saisi nauttia myös palkastaan hyvällä omallatunnolla?

-mökö

Perheitä on monenlaisia, samoin tulonjakomalleja. Mikä passaa yksille, se ei sovi toisille. Pari näkökulmaa ottaisin kuitenkin huomioon. Ensiksikin: panostavatko molemmat yhtä lailla yhteiseen hyvään? Panostus voi olla muutakin kuin rahaa, toinen vanhemmista voi vaikka käyttää enemmän omaa aikaansa perheen eteen, ja tällä panoksella osallistua. Jos panostuksissa on paljon eroa, voi käydä niin että toinen tuntee itsensä hyväksikäytetyksi. Toiseksi: entä jos liitto syystä tai toisesta päättyy? Miten silloin pärjätään? Jokaisen olisi syytä käydä tämäkin skenaario läpi. Jos nyt pitää yllä elintasoa, johon ei "omillaan" eläessä olisi varaa, on hyvä olla tietoinen siitä että se voi muuttua äkistikin. Kolmanneksi: Meillä  on lasten elatusvelvollisuus, ei puolison. Kenenkään ei pidä, jos ei halua, "jakaa kaikkea tasan" puolisonsa kanssa. Se että maksetaan perheen menot puoliksi, ei tarkoita sitä että pitää maksaa puolet puolisonkin menoista. Eikä sitä että enemmän ansaitseva elättää perheen, ja vähemmän ansaitseva (usein vähemmillä töilläkin) käyttää omat rahansa  omiin tarpeisiinsa. 

Henkilökohtaisesti minun on vaikea käsittää, että yhä vielä, vuonna 2017, pidetään yhteistaloutta näin itsestään selvästi parhaana vaihtoehtona. Missä ovat itsenäiset, omilla jaloillaan seisovat ja omilla rahoillaan elävät naiset??

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Kiitos kommenteista, nimimerkki -mökö-! Mitä mieltä olette muut hänen huomiostaan, ettei meillä ole puolison elatusvelvollisuutta vaan lasten elatusvelvollisuus? Eli ettei kenenkään ole mikään pakko jakaa kaikkea tasan puolison kanssa?

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat