Kiusatun Ellin, 14, äiti: ”Tyttäreni sanoi kaiken olevan hyvin, koska halusi suojella minua”

Kun Ellin äiti yritti puuttua kiusaamiseen, koulussa luvattiin keskustella asiasta, yhä uudelleen. Mikään ei muuttunut.

Elli sai eskarissa kuulla olevansa ruma läski possu. Kun aikuiset eivät saaneet kiusaamista loppumaan, tyttö sulkeutui. Itku tuli äidin sylissä vasta murrosikäisenä.Lue koko juttu

Kiusatun Ellin, 14, äiti: ”Tyttäreni sanoi kaiken olevan hyvin, koska halusi suojella minua”

Sivut

Kommentit (29)

Surullinen lukija

Nämä tarinat ovat surullista luettavaa, ja ihmettelen kuten kaikki muutkin, miksei kiusaamista saada kuriin, vaan pikemminkin kiusattua kiusataan pakottamalla hänet kertomaan kokemuksistaan luokan edessä tai kiusaajien kanssa yhdessä. Pitää vaihtaa koulua tai lopettaa koulunkäynti tai mitä tahansa, eihän nuori ihminen voi selviytyä kiusaamisesta ehjin nahoin.

Vierailijalle, joka kirjoitti elämästään 27.12. haluaisin kovasti toivottaa jaksamista ja voimia. Tarvitset jotakin konkreettista. Ota yhteys vaikka mielenterveysseuraan, Helsinki Missioon tai sosiaalivirastoon, jotta voisit puhua tilanteestasi ja saisit apua.

Ei enää kiusattu

Olipa kurjaa lukea näitä. Minua kiusattiin 90-luvulla, en koskaan kertonut kenellekään. Mutta minusta tulikin loppujen lopuksi aika vahva.olen tavannut kiusaajani aikuisena, raukat eivät uskalla edes katsoa silmiin. Olen tajunnut kuinka säälittävää heidän toimintansa olikaan ja luotan siihen, että saavat elämässään kaiken tekemänsä pahan moninkertaisesti takaisin ennemmin tai myöhemmin. Mutta nyt eletään vuotta 2017, miten voi olla asiat tällä tolalla... Eikö opettajaksi valitulta henkilöltä kuuluisi edellyttää rohkeutta puuttua näihin tilanteisiin? miten voi koulu työntää päänsä piiloon ja vähätellä asioita näin? Jos kerta viestiä tulee kotoa ja oppilaalta kiusaamisesta ja koulu jättää toimimatta, on siinä tehty suunnaton moka. Kaikki kiva koulu lätinät sikseen, niiden eteen pitää ponnistella ja tehdä töitä. Että kun pistää vihaksi nykymeno. Jokainen aikuinen on vastuussa jos näkee tai kuulee, että jotain kiusataan siihen tulisi puuttua, oli kyseessä oma tai tuntematon lapsi.

• ylös 11
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Uhrilammas

Muistan kun lapseni kaverin äiti hoki sitä samaa miten yliherkkiä jotkut lapset nyt vaan ovat, ja hän ei usko kiusaajaksi erästä pikkutyttöä sillä tämä kullannuppu leikki kiltisti hänen tyttärensä kanssa. Kunnes oma tytär kertoi totuuden.

Väitän myös että monet vanhemmat ovat salaa tyytyväisiä ettei heidän lastaan kiusata, eivätkä siksi uskalla puuttua syrjintään. Hyväksytään se että luokalla nyt vaan on joku jota kiusataan. Kunhan se ei ole oma lapsi.

• ylös 12
  • alas 1
Tiandra

Minun lastani kiusattiin yläasteella. Opettajat, kuraattorit yms puuttuivat asiaan mutta kiusaaminen jatkui. Kun minulta paloi totaalisesti käämit niin soitin pahimman kiusaajan vanhemmille ja kerroin että tiedän missä he asuvat ja tulen käymään jos kiusaaminen ei lopu. Annoin heidän maistaa niinsanotusti omaa lääkettään ja täytyy sanoa että lääke tepsi.

• ylös 10
  • alas 1
Sikuriinanen

Kyllä vituttaa lukea noita kun kiusaajia aina hyssytellään.aikanaan meidän poikaa alko lestat kiusaan ja homma loppu siihen kun mies meni heidän kotiin ja aiko pieksää perheen isän jos ei saa poikia kuriin.isä oli punainen ku paloauto ja pojat valkeita ku lakana.siihen loppu.

Aikuisten äiti

Tyttäremme on jo aikuinen 22v, mutta yläasteella 7.luokalla heidän luokalleen tuli tyttö, joka oli potkittu pois toisesta koulusta jatkuvan häiriköinnin takia. Ja häiriköinti ja kiusaaminen jatkui sitten tässä luokassa. Tyttäreni ja hänen kaverinsa olivat kohteena ja muutama muukin. Tyttäreni halusi oikeasti opiskella ja sai hyviä numeroita. Kiva Koulu on täyttä humpuukia. Keskusteltiin opettajan kanssa sekä rehtorin kanssa. Ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ei haluta tehdä mitään asialle. Kauniisti vain selitellään. Se oli kaiken huippu, kun rehtori sanoi, että kaikilla, myös kiusaajalla, on oikeus opiskella, joten häntä ei voi siirtää toiselle luokalle. Niistä oppilaista, jotka haluavat oikeasti opiskella, ei välitetä lainkaan. Se tuli selväksi.

Varasimme ajan toisen koulun rehtorille ja menimme keskustelemaan koulun vaihdosta. Tyttäremme, me vanhemmat sekä tyttären kaveri vanhempineen.
Koulu vaihtui seuraavasta aamusta alkaen. Rehtori sanoi ettei heidän koulussaan suvaita minkäänlaista kiusaamista ja kaikkeen puututaan kovalla kädellä. Se koulu oli aivan ihana, oikea lottovoitto. Todella hyvä luokkahenki ja tytöt otettiin vastaan avosylin, pääsivät heti porukoihin. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Yläkoulun ope

Hävettää aikuisten taidottomuus. Jos oikeasti halutaan, lapsilta kyllä pystytään ottamaan heidän kaappaamansa valta takaisin, hyvinkin nopeasti. Kiusatun ei pidä koskaan! joutua vaihtamaan koulua. Jos kiusaajat jatkavat kiusaamista asiasta keskustelun jälkeen, ja ovat alaikäisiä, heidän vanhempansa pitää voida haastaa oikeuteen ja tuomita lain nojalla nk.nopeutettua menettelyä käyttäen! Ilman valitusmahdollisuutta kun tuomio tulee. Rääväsuisille kakruille stoppi.

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

mikään ei oikeesti oo muutunut tosta sun kouluajasta. "kivakoulu" saa rahaa muttei mitään tapahdu..eli sama homma jatkuu..

:)

Voi pientä Elliä.

Itselläni on samanlaisia kokemuksia peruskouluajoilta. Ala-asteella olin pyöreä, minua syrjittiin sen vuoksi ja siksi, etten ollut kiinnostunut vaatteistani ja pukeuduin aina samaan huppariin. Ylä-asteella kasvoin paljon pituutta, hoikistuin, mutta isäni oli samassa koulussa opettajana ja kuuluin teinien arvoasteikolla pohjasakkaan. Harrastuksista sain kuitenkin itseäni hieman vanhempia kavereita, joilla jaksoin vaikeiden koulupäivien yli. Toivottavasti Elli rohkenee myös kokeilemaan jotain harrastusta vapaa-ajallaan.

Nyt 28-vuotiaana olen oppinut tiedostamaan koulukiusaamiskokemusten vaikutuksen itseeni. Olen yhä ahmimishäiriöinen, syön tunteisiini ja jään koukkuun sokeriin herkästi, mutta pääsen kierteestä irti helpommin. Kun jouduin muutama vuosi sitten somekiusaamisen kohteeksi vanhat muistot nousivat pintaan, mutta pääsin niistä yli. Tein sen mikä kaikkia kiusaajia ärsyttää eniten. Käänsin haukut voimavarakseni ja menestyin vielä entistä paremmin. En lannistunut, kun yritettiin latistaa.

Olen oppinut rakastamaan itseäni sellaisena kuin olen. Sen sijaan, että yrittäisin miellyttää kaikkia ihmisiä ja toteuttaa heidän näkemyksiään siitä, miten minun tulisi elää, olen alkanut kulkemaan omaa polkuani ja tehnyt paljon sellaisia asioita, mistä entiset kiusaajani voivat nykyisissä elämäntilanteissaan vain haaveilla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat