Muistatko? Nämä 18 retrolastenkirjaa kaikkien kannattaisi lukea myös omille lapsilleen

Ai niin, Mikko Mallikas oli näin ihana! Ja Myyrä-kirjoissa oli näin omalaatuista huumoria! Parhaat lastenkirjat ovat niitä, joista innostuu aikuisenakin.

Lastenkirjallisuuden tutkija Päivi Heikkilä-Halttunen laati listan aikaa kestäneistä lastenkirjoista. Näitä kirjoja nykyäidit ja -isät kuuntelivat 70- ja 80-luvulla – ja ne ovat ääneen lukemisen arvoisia yhä. Katso 18 ikivihreää suosikkia!Lue koko juttu

Kommentit (12)

Vierailija

Jakson muuttaa maasta - ehdottomasti uusintapainosta, sillä tarvetta on ja ennenkaikkea on hyväksi havaittu varhaiskasvatuksen lukemistona.

Tumali
Seuraa 
Liittynyt14.11.2015

Meillä ei luettu satuja silloin kun olin pieni,sadut olivat itse keksittyjä oikeasta elämästä ja niitä ei kuultu paljon.Itse luin satuja lapsilleni kirjoista,mutta tuossa luettelossa ei ollut yhtään tuttua kirjaa.Siihen aikaan kun minä luin satukirjoja lapsilleni olivat Lumikki&7 kääpiötä,Tuhkimo ja Andersenin kauneimmat sadut suosituimpia.

Kirja on ikuinen

Yritin löytää jonkinlaista perustelua, että miksi juuri nämä KANNATTAA lukea. En löytänyt.
Kiinostaa myös, että miten kirja voi olla RETRO?
Taisin kyllä tässä takertua epäoleelliseen...

Vierailija

Nämä lastenkirjat olivat aivan tuntemattomia minulle. Meidän perheessä ylivoimaisesti suosituin oli Elma Aaltosen: Anna kulkee enkelin kanssa. Sitä piti lukea ilta illan perään.

Vierailija

Kaikki tuttuja ja melkein kaikki luettu omille ja hoitolapsilleni. Varmaan virheitä on tehty lasten kasvatuksessa, mutta lapsille on luettu valtavasti. Minä rakastan lukemista.

nim. pitäkööt kirjansa

Nykykirjallisuus on yleensä täyttä roskaa, jota sanotaan henkisen saasteen levittäjäksi, sitten puhutaan paljon, ettei jakseta.

Entisaikojen lastenkirjoista on vaikea sanoa mitään, jos katsellut ja lukenut ei ole.

Ahneet kirjoittajat rahastavat vain ja vaativat tekijäoikeus palkkioita viidenkymmenen vuoden ajalta.

Parempi, että kääntää selkänsä kaikenmaailman roskakirjoille.

Riitta-Mummo

Kaikki tuttuja, luettu omille lapsille ja lastenlapsille.
Muutama tärkeä mielestäni puuttui, Pikku Marjan Eläinkirja,
Pupu Tupunat ja koko Muumi tuotanto.

Iltasatuilua

Ihania kirjoja, lisäisin listaan vielä Leena Laulajaisen "Taikarumpu kertoo" huikean kauniita tarinoita Lapista, sekä Jukka Parkkisen "Korppi-sarjan" kirjat, mahtavaa huumoria.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat