”Sisarussuhdetta voi parantaa, mutta ihan hyväkin riittää” – psykologin 5 neuvoa sisaruksille, joilla on etäiset välit

”Sisarussuhdetta voi parantaa, mutta ihan hyväkin riittää” – psykologin 5 neuvoa sisaruksille, joilla on etäiset välit

Kenen lapset eivät tappele keskenään? Siitä ei voi vielä päätellä, millaiseksi sisarusten välit aikuisena muodostuvat.

Yhteinen tausta voi olla sisaruksille suuri voima tai painava taakka. Lapsuuden rooleihin ei tarvitse jäädä kiinni, vaan suhde voi muuttua koko elämän ajan.Lue koko juttu

Kommentit (8)

Saa varmasti, Vierailija! Eihän se sisaruussuhdekaan mikään pakollinen suhde ole, vaikka siihen parhaimmillaan sisältyykin valtavasti hyvää. Mitä mieltä olette muut? Pitäisikö yrittää saada sisaruussuhde luotua tai heräteltyä henkiin, jos yhteyttä ei ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sisaruksen puolison vuosikymmeniä jatkunut asioiden vääristely on johtanut välirikkoon, jota sisarukseni itse ei näe. Surullista.

Vierailija

Arja - Kodin Kuvalehti kirjoitti:
Saa varmasti, Vierailija! Eihän se sisaruussuhdekaan mikään pakollinen suhde ole, vaikka siihen parhaimmillaan sisältyykin valtavasti hyvää. Mitä mieltä olette muut? Pitäisikö yrittää saada sisaruussuhde luotua tai heräteltyä henkiin, jos yhteyttä ei ole?

Isosiskoni mielestä se kyllä on pakollinen suhde, riippumatta siitä, että minulle tulee hänen kanssaan valtavan huono olo, enkä halua olla yhteydessä.

Vierailija

Itselläni on hankala tilanne siskojen suhteen. Meitä oli enemmän, oli myös veli. Koskaan en ole tuntenut, että kukaan siskoistani hyväksyisi minua sellaisena kuin olen. Veli ymmärsi minua aina. En pidä yhteyttä keneenkään siskoistani. Olen perheen kuopus ja osaan olla aikamoinen prinsessa, mutta ikinä en ole siskojen kanssa toimeen tullut. Veli oli aina isäni "lemppari" mutta se ei meidän välejä koskaan haitannut. Veli oli aina se joka suojeli ja auttoi ja se jolle oli helppo puhua. Siskot ovat aina olleet kateellisia, jopa siitä että lapseni menestyvät koulussa. Velljeni kuoli, enkä sen jälkeen ole pitänyt keneenkään yhteyttä oman perheeni puolelta.. parempi näin.

Vierailija

Miten koko lapsuusajan jatkuneen isoveljen väkivaltaisuuden voisi unohtaa? Yksi hänen aiheuttamansa vamma näkyyy fyysisesti vieläkin vuosikymmeniä myöhemmin.

Sisko

Ei sitä välttämättä pysty ikinä unohtamaan, mutta anteeksi pystyy antamaan. Hän on tehnyt omat virheet jotka taas ovat johtuneet ehkä häneen kohdistuneista toisten tekemistä virheistä. Jos pystytte juttelemaan asiasta niin kerro miltä sinusta on tuntunut tämä väkivaltaisuus ja miten se on sinuun vaikuttanut. Toivottavasti veljesi pyytää anteeksi. Jos ei, niin anna anteeksi silti. Itsesi takia.

Vierailija

Choose you battles. Tämän olen oppinut. Saavat kiusata, jos se parantaa heidän elämäänsä, mutta kyllä sitä alkaa karttamaan ihmisiä, jotka käyttäytyvät huonosti ja parjaavat. Tiedän, että jos sanoin jotain, se on kuin olisi bensaa kaatanut rovioon. Viisas vaikenee. Huomaan, että he kokeilevat minua koko ajan. Yrittävät saada minut reagoimaan. No way!  Olen kuin en oliskaan. Joo, ei nähdä. 

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat