Rauhan, 74, hautajaisissa ei ollut yhtään tuttua – ”Se, että joku lähtee aivan yksin, on käsittämättömän surullista”

Rauhan siunauspäivänä kukaan kappelissa ei tiedä, millainen Rauha oli.

Herrasmiesten joukko käy laulamassa hautajaisissa, joihin ei muuten tulisi ketään. Miten elämä menee niin, ettei viimeiselle matkalle ole saattamassa yhtään läheistä?Lue koko juttu

Kommentit (10)

Vierailija

Miksi hoivakodista ei kukaan esim. omahoitaja lähtenyt saattamaan Rauhaa viimeiselle matkalle? Edes kunnioituksesta. Todennäköisesti oli tiedossa, että läheisiä ei ole saattamassa. Mutta tätä tämä on.. Kylmä ja kolkko maa. Kiitos saattamassa olleille miehille!

MilouX

Ja siellä mullassa maan alla tai tuhkauurnassa meillä kaikilla on ihan yhtä yksinäistä. Uskon, että Rauha eli kuitenkin ihan hyvän omannäköisensä elämän, ei kaikki todellakaan kaipaa paljoa muita ihmisiä ympärilleen. Ei se määrä vaan se laatu. Hyvää matkaa Rauhalle, taivaassa tavataan!

itä-helsingin lähiöstä

Ehkä heillä työ,oma perhe. Ei mahdollisuus lähteä hautajaiset ja työssä turtuu.jossain vaihe on syrjäytettävä tuIteet. itse olen käynnyt muistisairaan luona yli 4 v. asuu itsenäisesti. Avoi-vaimo eri osoite.Eli olen vaimon  sisko. Välini tulehtuneet siskooni,koska pitännyt muistisairaan puolta. Jaksoin 3  v. tuo tullessasi vie mennäsi ,tee aina jouten ollessasi ja maksa itse apusi. Sisareni ei rahaa, ei kuulu hänelle ymmm.Kunnes siivous laitoin hanskat naulaan yli vuosi sitten. Löyty siivoja ostopalvelunako ? Seuraava oli kauppa, se leipä ymm.Kun henkilö ei itse kyennyt kauppa ja sanoi vaan raha ei ole maksaa. Siitäkin sitten hanskat naulaan,joten kauppa palvelu otettu. Olen siis pahis, kun valottannut roolia  lähimäisen työni palkatta ja pyynteetön. Tällähetkellä muistisairas on oletettavasti sairaala, puhelin oli pitkään kiinni.Joku laittoi pin koodin..Henkilö vaan ei osaa sanoa missä on ? Sisareni ähäkuti enpäs kerro. Mietin sama ,henkilö varmaan lähtee yksin elämä ? muistan kerrat kun teholla häntä pitännyt kädestä kiinni, vaimo ei tullut edes paikalle.Kuinka pitkälle sitten omaisten valta,omat kaunat katkeruudet,estää nöyrtymästä , tai antaa tilaa anteeksi annolle ? Tehdäkseen yksinäisen kuten tämäkin muistisairas laadukaan loppu elämän ja ajallaan hautajaiset,jossa läsnä sekin joka kulki rinnalla vaikeaa matkaa. Eikä vain salaisuuksia,suljettuja ovia,Jos henkilö itse ei enää kykenen ilmaisemaan missä on.Samanlaisia kohtaloita ja kenties yksin lähtemisiä, Suomi tulevaisuuskin täynnä.Ihmissä on vain  esim.hyvä kotihoito, omaiset katoaa kun raha loppu ja sairaudet astuu tilalle. Ihminen ei tuota,hänet syrjäytetään. hän ei ole olemassa omille ,ei yhteisölle.

Hämmästynyt

Ihan samaa mietin. On käsittämätöntä ettei paikasta,jossa ihminen on viimeiset vuotensa viettänyt,kukaan ollut saattamassa. Voiko hoivatyötä tosiaan tehdä noin mekaanisesti ja sydämettömästi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi hoivakodista ei kukaan esim. omahoitaja lähtenyt saattamaan Rauhaa viimeiselle matkalle? Edes kunnioituksesta. Todennäköisesti oli tiedossa, että läheisiä ei ole saattamassa. Mutta tätä tämä on.. Kylmä ja kolkko maa. Kiitos saattamassa olleille miehille!

Tässä yhteydessä aika inhottavia kommentteja Vierailijalta ja Hämmästyeeltä. Minusta on tärkeää, että kaikki saavat lähteä arvokkaasti. Mutta kuitenkin näiden miesten läsnäolo hautajaisissa lohduttaa kuitenkin vain meitä jäljelle jääneitä ja omatuntoamme. Koska kauhistuttavaahan tässä on, että joku on elänyt niin yksin. Hoitajat toisaalta ovat laittaneet Rauhan hiuksia, pitäneet huolen että hänellä on kampa jne. hänen eläessään. Ja se on kuitenkin tärkeintä. Jos he hoivaavat myötätunnolla ja lämmöllä vielä eläviä, se taitaa olla tarpeeksi yhdeltä henkilöltä.

Vierailija

Mielestäni ei ole inhottava kommentti, jos tuo esille sen, että miksi omahoitaja ei lähtenyt saattamaan, vaiko tiesi yksinäisyyden. Inhimillisyys ja kunnioitus ovat kadonneet monin paikoin elämästä varsinkin suurissa kaupungeissa. Keneltäkään ei voi enää olettaa mitään, ellei siitä saa palkkaa tä korvausta. Kylmää on touhu. Tätini asui maalla ja siunaustilaisuudessa istui kirkossa häntä pitkään kotona hoitanut kotihoidon hoitaja. Paljon oli saattajia, mutta mieltä lämmitti, että hän uhrasi omasta lauantaivapaastaan tunnin pysähtymällä tätini muiston äärelle ja kunnioittamalla hänen iäisyysmatkaansa. Kaikki me kerran lähdemme. Monta mieltä voi olla toisten muistamisesta ja osallistumisesta, sehän kertookin vain mielipiteen esille tuojan arvomaailmasta ja hänestä itsestään. Ei mulla muuta, kuin välitetään toisistamme, myös matkamme päättyessä.

Nl

Entä jos Rauha haluski lähteä yksin, ku oli elänykki yksin... mä oon kertonu kaikille et ku mä kuolen nii ei vietetä hautaisia ettei kenenkää tarvi tulla miettii mun haudalle mitä hyvää mus oli. Halvin loota ja palamaan....

Suuren perheen kasvatti, kahde...

Nl kirjoitti:
Entä jos Rauha haluski lähteä yksin, ku oli elänykki yksin... mä oon kertonu kaikille et ku mä kuolen nii ei vietetä hautaisia ettei kenenkää tarvi tulla miettii mun haudalle mitä hyvää mus oli. Halvin loota ja palamaan....

Olen Nl:n kanssa samaa mieltä. Meitä "yksinäisiä susia" on paljon enemmän kuin yleisesti luullaan. Jopa perheellisiäkin, jotka ei haluta mitään "lähtiäispitoja". Eikä tässä ole edes köyhyydestä tai "surijoiden" puutteesta kyse.

Itsekin olen sanonut, että en halua täältä lähtiessäni läksiäispitoja.

Halvin mahdollinen arkku ja sitten krematorion uuniin, tuhkat voi heittää sellaiseen paikkaan, mihin se on lain mukaan sallittua tai paras olisi jos ne voisi heittää metsään puiden hyödyksi.

Missään tapauksessa en halua, että minulle pystytetään minkäänlaisia kivipaasia yhtään minnekään. Sukulaiseni ja lapseni voivat sytyttää "jouluna" muistokynttilän omassa kodissaan jos niin haluavat.

Voikin olla 100% oma valinta

Ei tässä ole sydämettömyydestä kyse. Voihan olla: Rauha osoitti jo eläessään, että ei halua pitää lainkaan yhteyttä kehenkään ja siksi ei halunnutkaan hautajaisiinsa ketään edes omaisiaan.

Ei ole mitenkään tavatonta, että ihmiset "sanoutuvat irti" kaikista ihmissuhteistaan. Se on jokaisen oma oikeus ja valinta pitääkö yhteyksiä tai ei.

Ei meistä kaikki ole siitä pahoillaan jos saavat lähteä yksin. Se miten tänne jälkeen jäävät päivittelevät yhteyksien puutetta on heidän omaa mielikuvitustaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat