Erityisherkkä Meri, 37: ”Luulin olevani hankala, mutta olenkin aika ihana – koen vain maailman toisin kuin muut”

Erityisherkkä ihminen aistii maailman syvemmin ja rajummin, mutta ehkä ymmärtääkin siitä vähän enemmän. Kuvituskuvan nainen ei liity kertomukseen.

Meri, 37, oppi ymmärtämään omaa erityisherkkyyttään vasta, kun näki samat ominaisuudet pojassaan.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (23)

Välillä toisessa ulottuvuudessa

Ei tämä herkkyys ole ollenkaan rankkaa! Pelkästään ihanaa :-) Minulle tämä on normaalia ja muut saisivat olla hiljaisempia... Mutta koska eivät ole, poistun paikalta. Tai tarvitsen lepopäivän, mutta lepopäivä ei ole kiellettyjen listalla kenelläkään. On ihanaa nauttia elämän pienistä ja melkein näkymättömistä asioista. Olen jo perillä onnellisuudessa, eikä ole suurta tarvetta jahdata sitä. Olisi kiva antaa tästä tunteesta osa niille kiireisille meteliä pitäville itseään aina niin kovasti esiin tuoville epäherkemmille ihmisille. Mutta mahtaako heille pieni ilo riittää?

Vierailija

Olisi kiva antaa tästä tunteesta osa niille kiireisille meteliä pitäville itseään aina niin kovasti esiin tuoville epäherkemmille ihmisille. Mutta mahtaako heille pieni ilo riittää?[/quote]
Pientä ylemmyydentuntoa ilmassa? ;)

T. eräs erityisherkkä, joka hyväksyy myös muunlaiset ihmiset

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva antaa tästä tunteesta osa niille kiireisille meteliä pitäville itseään aina niin kovasti esiin tuoville epäherkemmille ihmisille. Mutta mahtaako heille pieni ilo riittää?

Pientä ylemmyydentuntoa ilmassa? ;)

T. eräs erityisherkkä, joka hyväksyy myös muunlaiset ihmiset[/quote]

Ei kai meteli kiirettä tarkoita? Metelöijillähän on aikaa rakennella tontille ralliautoreittejä, ym

Vierailija

Miksi tämän jutun kirjoittaja ei kerro nimeään eikä lähdekään kerro nimeään.

Hmmm. Juttu vihjaa, että meluherkkyys on joku friiikkiminaisuus, johon liittyy hyvät arvosanat tai tyttöys.

Outoa, koska meluherkkiä on kolmasosa ihmisistä, ehkä aiemmasta herkistymisestä johtuen, enkä ole vielä koskaan tavannut ketään, joka vapaaehtoisesti olisi muiden metelissä.

Mm avokonttorit syövät lähes kaikkien työtehoa.

Vierailija

Kympin tyttö on haukkumasana suomessa, en ole koskaan tavannut ketään, joka kutsuu itseään näin.voiko jutun kirjoittaja ja lähde astua esiin omalla nimellä?

Vierailija

Tosi outo juttu.
Kukaan tietämäni ok oppilas koulussa ei ole tarkkaillut muita, mutta kiusaajat kyllä tunnistavat muiden tunteita koska he hyödyntävät niitä

HK

Mielenkiintoinen kirjoitus. Kommentit sensijaan ovat osittain aivan käsittämättömiä ja kuvastavat kyllä oikein hyvin miten Suomessa suorastaan halveksitaan jos on yhtään erilainen ja eroaa harmaasta massasta.

Herkkyys

Todella mielenkiintoista! Olen pitkään kuvitellut, että olemme toisen lapseni kanssa "puoliksi erityisherkkiä, eli herkkiä". Jotkut reaktiomme tuntuvat kummastuttavan muita toistuvasti.

Onni on erilaisuus. Kaikki me saamme elämästä oman siivumme, ehkä hieman erilaisen kuin toinen.

VN

Erityisherkkä-nimen alle mahtuu monen tyyppisiä 'oireistoja' ja herkkyyskaudetkin vaihtelevat.
Olen erittäin herkkä aistimaan tunnetiloja, vivahteita, kuulemaan, haistamaan, näkemään ja kokemaan suuresti. Ihan väsymykseen saakka, joka tarkoittaa totaaliyksinoloa ja akkujen latailua.
Jos en kuuntele tarvetta hiljentää (jo muutenkin rauhallisesta :-D), stressaannun ja koen senkin erittäin voimakkaasti.
Joskus olisin valmis antamaan pois jotain aistiyliherkkyyksistä ja ottamaan tilalle ns. normaliutta ja vahvuutta.

Ria Hafren
Seuraa 
Liittynyt17.8.2015

Huikea tarina!
Minä olen ollut/olen herkkyydessä tuolta väliltä.
Minulla on ollut joitakin syviä masennuskausia elämässäni. Kun ne olivat päällä, tunnistin kadulla masentuneet ihmiset (joidenkin kanssa aloin jutellakin).

Itken helposti kaikesta: netin jutuista, elokuvista (jopa niin että kanssakatsojat katsovat minua vähän ihmetellen valojen sytyttyä), kaikesta. - En häpeä sitä yhtään. Nauran sille, ja saan kanssaihmisetkin nauramaan sille.

Välillä herkkyyteni on ollut vaikeaa: Miksi MINÄ tunnen näin, muut eivät?
Mutta olen oppinut tämän: Jotkuu tuntevat PALJON, jotkut Jonkin verran, jotkut Vähän, jotkut ovat tunteettomia...

Vierailija

Ihanaa kun jonkun itsetuntemus ja itsensä hyväksyminen kehittyy tuolla tavalla, mutta kyllä tää erityisesherkkyys tällasena miten ihmiset siihen suhtautuu on aika humpuukia. Ongelma on, että siinä niputetaan mielivaltaisesti erilaisia ominaisuuksia saman käsitteen alle. Kun näin tehdään, niin yksinkertaistetaan ihmisten ominaisuuksia ja luodaan perustelemattomia odotuksia. Tosiasiassa esimerkiksi ärsykeherkkyys ei todellakaan tarkoita sitä, että olisi myös voimakkaasti emootioita kokeva. Tää Aaronin erityisherkkyys kivasti kyllä popularisoi ymmärrystä tietyistä piirteistä, mutta harmillisesti vaikuttaa johtaneen siihen, että toisistaan erillisiä piirteitä ajatellaan jotenkin toistensa kanssa käsi kädessä kulkeviksi. Toinen ongelma mun mielestä saattaa syntyä siitä, että lapsensa erityisherkäksi leimannut vanhempi ei esimerkiksi koe yhtä tärkeänä opettaa lasta sietämään pettymyksiä ja voimakkaita tunteita. Niiden sietämiseen toki kuuluu, että lapsi ei ala nähdä itseään negatiivisesti, mutta minusta silti asenteessa "olen vain tällainen koska olen erityisherkkä", on jotain ongelmallista. On lukuisia oikeasti toimivia keinoja kestää esimerkiksi sosiaalisia tilanteita tai meluisia paikkoja ilman, että joutuu aina poistumaan. Yksi pelkoni on, että erityisherkäksi lapsensa leimannut vanhempi opettaa lapsen aina poistumaan kuormittavista tilanteista, jolloin lapselta saattaa jäädä oppimatta tärkeitä sosiaalisia taitoja ja itsehillintään ja pettymyksen sietämiseen liittyviä keinoja. Älkää ymmärtäkö täysin väärin mun kommenttia nyt - on siis oikeesti hienoa ja todella tärkeetä, että ihmiset eivät häpeä tunteitaan ja kokemuksiaan, mutta pelkään liiallisen, äärimmäisen "itsen hyväksymisen" johtavan varsinkin lapsen kasvatuksessa siihen, että nämä piirteet kontrollivat elämää, kun keinoja omien reaktioiden sietämiseen ei ole niin paljon kun pitäisi.

Vierailija

Samaa mieltä! Ärsyttää ihmispiirteiden jalustalle asettaminen ja mystifiointi. Eiköhän noi aistillisen herkät puolet kuulu kaikille, vaikka erityisherkiksi itseään kutsuvat meluherkät ja tunnesäätelyongelmaiset yrittääkin monopolisoida ne nyt itselleen.

Erilaisuus

Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Ärsyttää ihmispiirteiden jalustalle asettaminen ja mystifiointi. Eiköhän noi aistillisen herkät puolet kuulu kaikille, vaikka erityisherkiksi itseään kutsuvat meluherkät ja tunnesäätelyongelmaiset yrittääkin monopolisoida ne nyt itselleen.

On faktaa että toisten hermosto, tuntemukset ja aistit ovat herkempiä kuin muiden.
Kruunua ei siitä päähänsä saa, mutta heitä voi olla läheisinä helpompi ymmärtää kun/jos ymmärtää herkkyyttä.
Herkän elämä on muutenkin jo tarpeeksi kuormittavaa, ja on siunaus jos läheiset edes yrittävät ymmärtää.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat