Kuusivuotias Sini tietää, ettei äidillä ole rahaa ostaa hänelle yhtä jäätelöä

Jäätelö maksoi 2,90 euroa. Sinin perheelle se oli silläkin viikolla liikaa, kirjoittaa toimittaja Anna Pihlajaniemi.

TÄTÄ MIELTÄ. Suurin osa köyhistä perheistä ei ole köyhiä siksi, että he olisivat olleet tuhlaavaisia. Eikä yhdenkään lapsen pitäisi joutua murehtimaan perheen raha-asioita, kirjoittaa Anna Pihlajaniemi.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Mutta kuka maksaa yhdestä jäätelöstä 2,90 €? En minä ikinä, vaikka rahaa onkin. Lapsuuden perheessä reissut tehtiin aina eväillä ja teen niin omankin perheeni kanssa nyt keski-ikäisenä.

Vierailija

Ei meidänkään perheessä lapsi totea "mennäänpä ostamaan jäätelöä" vaikka rahaa jäätelöön olisi. Kyllä lapselle pitää opettaa rahan arvo.

Vierailija

Todella hyvä kirjoitus. Surullista, että nämä kommentoijat juuttuivat vain tuohon jäätelön hintaan ymmärtämättä, että kirjoituksen pointti oli siinä, miten jollekin toiselle pieni rahasumma voi olla toisen taloudessa valtava raha. Ja miten vaikeaa on puhua raha-asioista, erityisesti sen puutteesta.

Aini

Voi kunpa voisin auttaa kaikkia heitä, tuntuu niin pahalta. En minäkään lapsena (50 vuotta sitten) saanut mitä vain, mutta ruoasta ei ollut maalaistalossa pulaa.

lastenhoitaja_85

Kauheasti tekisi mieli auttaa aina kaikkia, mutta eipä sitä itelläkään rahaa kasva puussa. Aina toki kun pystyy niin autan.
Surullista on se että näinkin huonosti voi mennä, ettei yhtä jäätelöä tai esim uimahalli reissua pysty tekemään. Harmittaa toisen puolesta :/
Köyhiä löytyy melko paljonkin ja se avun pyytäminen on vaikeaa. Tänäkin vuonna autan jouluapua ryhmässä (oman paikkakunna) ja kauheinta on huomata että ei toivota lahjoja itselleen, vaan apua ruokaan, pesuaineita niin itselle ku siivoukseen, wc-paperista lähtien. :(
Itse auttanut niin montaa kun pystynyt ja mieli tekisi auttaa lisää. Mutta mieskin sanoi että et sinä rakas kaikkia pysty auttamaan.. näinhän se on.. valitettavasti..

Arja - Kodin Kuvalehti
Seuraa 
Liittynyt12.8.2014

Vierailija kirjoitti:
Ei meidänkään perheessä lapsi totea "mennäänpä ostamaan jäätelöä" vaikka rahaa jäätelöön olisi. Kyllä lapselle pitää opettaa rahan arvo.

Hei nimimerkki Vierailija, rahan arvo on varmasti tärkeä opettaa lapselle. Jutussa kuitenkin haluttiin sanoa, että on väärin, että pieni lapsi joutuu murehtimaan sitä, riittävätkö vanhempien rahat edes yhteen jäätelöön kesässä. Aikuiset tietysti päättävät perheen rahankäytöstä, siitä ei myöskään ole jutussa epäilystä.

Vahva kansalaistulo

Suomen perustuslaissa on säädetty, se aito perusturva, jokaiselle ihmiselle, eli Suomen kansalaiselle. Se säädös ei ole turhaan siellä, se on viisaiden ihmisten päättämä ja miettimä. Tässä ajassa pitäisi valvoa, erityisen tarkkaan, että laki toteutuu. Kunnollinen, vahva perustulo kansalaisille. Se työllistää ja tuo kansanterveyttä, pitäisi olla kaiken julkisenkaan, terveydenhoidon edellytyksenä.

Eläkekatto

lastenhoitaja_85 kirjoitti:
Kauheasti tekisi mieli auttaa aina kaikkia, mutta eipä sitä itelläkään rahaa kasva puussa. Aina toki kun pystyy niin autan.
Surullista on se että näinkin huonosti voi mennä, ettei yhtä jäätelöä tai esim uimahalli reissua pysty tekemään. Harmittaa toisen puolesta :/
Köyhiä löytyy melko paljonkin ja se avun pyytäminen on vaikeaa. Tänäkin vuonna autan jouluapua ryhmässä (oman paikkakunna) ja kauheinta on huomata että ei toivota lahjoja itselleen, vaan apua ruokaan, pesuaineita niin itselle ku siivoukseen, wc-paperista lähtien. :(
Itse auttanut niin montaa kun pystynyt ja mieli tekisi auttaa lisää. Mutta mieskin sanoi että et sinä rakas kaikkia pysty auttamaan.. näinhän se on.. valitettavasti..

Eivät köyhät ihmiset, varmaankaan sinun alentuvaa apuasi kaipaa, vaan ihan lailliset oikeudet, siihen aitoon perusturvaan Suomessa. Sen pitää kuulua jokaiselle. Tanskassa pelkkä toimeentulotuki, on 1500€/kk - Suomessa eivät palkat, eivätkä eläkkeet, yllä edes tuolle "tasolle". Hyväntekeväisyysvaltio on hyvinvointivaltion vastakohta. Vaalikopissa, äänestäessä päätetään, onko Suomi hyvinvointivaltio, vain hyväntekeväisyyden varassa oleva pahoinvointivaltio. Kannatan hyvinvointia.

Vierailija

Itse olen monesti miettinyt, että haluaisin olla ns. kummi vähäosaiselle perheelle. Olen köyhässä perheessä itsekin kasvanut ja vaikka olen matalapalkka-alalla, niin auttaa haluaisin. Tiedän miltä tuntuu saada sosiaalitoimen kupongilla housut/kengät kerran vuodessa. Mutta sosiaalitoimi ei saa antaa nimiä joten kertokaa mistä saisin auttamisperheen itselleni...

Vierailija

Heips!

Meitä on kolme kaverusta, jotka lyöttäytyivät yhteen ja auttavat kolmea perhettä lahjoin ja vaattein jouluapu sivuston kautta. Rahaa ei meilläkään ole ruokaa heille ostaa. Lähetämme omien lapsien pieniä vaatteita. Itse ompelin jokaiselle lapselle pehmeät paketit. Hankimme lapsille pienet kovat paketit ja laitoimme hygienia tarpeita. Näin teimme viimevuonnakin. Tiedän, että erään firman työporukka teki vastaavan yhdelle perheelle jotka kyllä saivat huippu joulun. Kannattaa pyytää useampi kaveri tai työporukka mukaan niin saa porukalla hyvän mielen :-)

Puulämmittäjä

Yhteiskunta on kuin sen valitsemat päättäjät ovat sen halunneet olla. Ja tarkoitan mitä ovat jättäneet tekemättä. Vrt. em. artikkeli kontra sopeutumiseläkkeellä olevat täysin terveet entiset kansanedustajat jotka joko eivät etsi ison ilmaisen rahan, pitävät yrityksiään paperilla juuri eläkerajan alla, tai muuten vastoin yhteiskunnan meille muille asettamia sääntöjä, loisivat valtion rahoilla. Ja mitä puhuvatkaan vaalien alla eli omatunto tai oikeammin sen puute. Häpeän tätä venäläistä valtakulttuuria jonka rahoituksella on parempaakin käyttöä. Lohtua lienee et kun on pienet tulot on suuri sydän. Ei tarvinne jatkaa ...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat